Inwinteren verschillende volken en methoden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Klaas133 » wo 04 sep 2019, 19:28

oldtimer schreef:
wo 04 sep 2019, 12:14
Het doen alsof je het allemaal wel weet helpt je hier niet verder.
Heb je 100% gelijk in, excuses als ik een verkeerde indruk gaf; ik neem zeker veel zaken mee. Ook excuses als ik je van mijn kant gebruskeerd heb, doe ik gewoon wat ik zelf wil vermijden.

Ontopic: verstoren denk (...) ik te beperken door een muggengaas te leggen onde de dekplank, waar ik ook propolis van wil halen. De dekplank plakt minimaal, de bijen blijven erg rustig.
Waar er weinig propolis hangt, giet ik de oplossing gewoon door het gaas. Of dat met de dikkere oplossing ook lukt, moet ik nog bezien.

Initiële reden van mijn eerste post was mijn indruk dat het broednest van afleggers groeit bij het inwinteren. Kan dat kloppen of is dat enkel omdat mijn oplossing eigenlijk te dun is?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door tomer » wo 04 sep 2019, 20:28

Klaas, bijenvolken groeien nu niet meer, ook afleggers niet.
Suikerwater bijvoeren stimuleert het bouwen wel, maar een volk op 3 ramen gaat geen 6 ramen bouwen, omdat ze die ramen toch niet meer gaan bezetten dit jaar.
En verder wil ik nog zeggen dat jij je niet hoeft te excuseren. Ik vind dat je in de rubriek beginnersvragen mag vragen wat je wil. Het zijn net die enkele (oudere) forumgebruikers die neerbuigend doen en denken dat ze alles weten. Veel commentaar geven, maar niet antwoorden op de vraag. Je zou de eerste niet zijn die na enkele vervelende reacties het forum verlaat.

vdiesveld

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door vdiesveld » do 05 sep 2019, 07:18

+1

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Gino » do 05 sep 2019, 12:56

tomer schreef:
wo 04 sep 2019, 20:28
Klaas, bijenvolken groeien nu niet meer, ook afleggers niet.
Suikerwater bijvoeren stimuleert het bouwen wel, maar een volk op 3 ramen gaat geen 6 ramen bouwen, omdat ze die ramen toch niet meer gaan bezetten dit jaar.
En verder wil ik nog zeggen dat jij je niet hoeft te excuseren. Ik vind dat je in de rubriek beginnersvragen mag vragen wat je wil. Het zijn net die enkele (oudere) forumgebruikers die neerbuigend doen en denken dat ze alles weten. Veel commentaar geven, maar niet antwoorden op de vraag. Je zou de eerste niet zijn die na enkele vervelende reacties het forum verlaat.


Dat vind ik zelf ook wel jammer.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Oranjedal » do 05 sep 2019, 13:26

Hallo,

Ik sluit me aan bij de laatste vier sprekers.
Groeten,
Marcel

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door tomer » ma 09 sep 2019, 20:13

Klaas133 schreef:
wo 04 sep 2019, 19:28
verstoren denk (...) ik te beperken door een muggengaas te leggen onde de dekplank, waar ik ook propolis van wil halen. De dekplank plakt minimaal, de bijen blijven erg rustig.
Waar er weinig propolis hangt, giet ik de oplossing gewoon door het gaas. Of dat met de dikkere oplossing ook lukt, moet ik nog bezien.
Een vel plastic folie onder de dekplank geeft nog minder verstoring. Je kan dan de folie aan de rand van de inwendige voerbak omslaan om te voeren.

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Gert.valk » do 12 sep 2019, 18:01

Laten we niet gaan wijzen en mensen als groep over 1 kam scheren. Dat is jammer
Ik waardeer erg de ervaringen van de oude rotten.
Laten we niet wijzen maar zelf het goede voorbeeld geven!
Verbeter het forum ga niet lelijk en onaardig doen.

Vrolijke Groet!

Gert

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door bazzel » ma 21 okt 2019, 18:53

Klaas133 schreef:Jep, klopt! Heel handig Hans. Mijn 'kamers' waren opgebruikt (die zou ik over een voerbak zetten om af te schermen) en dit bespaart me plaats in het tuinhuis in de winter. Voerraam <> voederraam.
Niets prutsen. Gewoon de dekplank een paar cm verschuiven en opgieten. Iets meer dan 2l per keer per nacht. Wie zegt dat ik geen cursus volgde? Daar maken ze er geen probleem van.

Dat laten rusten zou zijn om alle risico op inballen tegen te gaan en de koningin vlot aan de leg te laten gaan... (wordt ook op dit forum gesuggereerd)

Sidenote: Moet zeggen dat ik toch regelmatig versteld sta over de reacties op dit forum in het deel 'beginnersvragen'... "Shoot from the hip" heet dat.
"geen cursus", "prutsen"... Gebruiken jullie die motiverende bewoordingen ook tegen jullie Pete-imkers? Werken met mensen VS werken met bijen... Afbeelding
Hoi Klaas,

Mag ik je een keer proberen te motiveren voor een cursus? Ik ben namelijk ook het eerste jaar begonnen zonder cursus, genoeg te vinden op internet en filmpjes zat te vinden.

Wel ik wil je vertellen dat ik na het volgen van de cursus veel meer plezier heb gekregen in het bijenhouden. Het gaat mij ook gemakkelijker af en je hoeft niet telkens meer op zoek naar hoe het ook alweer moet allemaal. Ik heb veel handige tips gekregen waardoor ik zelf ook aan het denken ben geslagen en het verder uit gebouwd heb.

Ik ben alweer een jaar bezig met de gevorderde cursus en ben nog niet vanplan om ermee te stoppen.

Ik vind het niet aan wie dan ook om te zeggen dat je iets moet maar ik denk wel dat je er zelf veel meer plezier uit het bijen houden haalt!

Mocht je ooit een cursus gaan doen kijk dan even goed waar je dat gaat doen want hier geldt namelijk ook dat ik imkers spreek die een cursus hebben gevolgd waarvan mijn tenen gaan krommen!!! Niet omdat ze geen cursus hebben gevolgd maar juist eentje waarvan ik mijn vraagtekens bij zet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door gijs.v » di 22 okt 2019, 06:47

De basiscursus is mijnsinziens het minste. Zelf wilde ik er eerst ook niet aan, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Inmiddels 6jaar terug


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Inwinteren verschillende volken en methoden

Bericht door Klaas133 » wo 23 okt 2019, 14:11

bazzel schreef:
ma 21 okt 2019, 18:53
Hoi Klaas,

Mag ik je een keer proberen te motiveren voor een cursus?
Probeer me maar te motiveren 😉. Ik snap heel goed het nut van een cursus.
Nogmaals: zei ik ooit van niet? Dat ik geen cursus volgde, komt niet van mij.

Er zijn heel wat dingen die je niet op het internet vindt en de kans om een vraag te stellen die plots opkomt naar aanleiding van een boeiende uitleg, heb je niet op het internet. Je hebt de kans om andere aspecten te leren uit de ervaring van anderen en met meer beginnelingen samen te denken.

Mijn stappenplan was: 1 jaar inlezen via konvib, internet etc en af en toe meevolgen met iemand, tweede jaar eerste volk opstarten om wat voeling te krijgen en start cursus. Cursus zonder bijen zag ik niet zitten (te abstract).
Voorgaande kwam naar boven nav verwarring omtrent de term 'voerraam' - 'voederraam'.

De vraag is wat je meekrijgt in een cursus: vertrek je vanuit bijenlogica, of vanuit bepaalde bedrijfsmethoden? Krijg je uitleg over hoe inwinteren, of verwacht je docent dat je die info zelf uitzoekt en leert hij je denken vanuit de bij?
Ik merk dat er over bedrijfsmethoden en bijen rassen soms nogal dogmatische gedacht wordt. Dat maakt dat er soms oplaaiende discussies zijn over aanpak, dat vind ik soms moeilijk om te plaatsen maar begrijp dat dit vanuit goede intenties gebeurt. Voorlopig hanteer ik geen bedrijfsmethoden en probeer ik gewoon het ritme van de volken te volgen (+-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten