Verenigen of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sambo81
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 16:18
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Verenigen of niet?

Bericht door Sambo81 » do 12 sep 2019, 17:47

Hallo allemaal,

Ik heb me net aangesloten bij het forum (viewtopic.php?f=48&t=34479) en nu al de eerste vraag :D

In het kort: ik heb begin juli twee bijenvolken gekregen, waarvan eentje moerloos was. Hier heb ik een broedraampje in gehangen en op de 12e dag kwam ik maar 1 dop tegen - die leek open geknaagd. Anderhalve week later voor de zekerheid opnieuw in het moerloze volk een broedraampje gehangen – op dag 10 kwam ik aardig wat redcellen tegen. Helaas moest ik op dag 10 dit volk op 1 moerdop zetten omdat ik niet op tijd doppen zou kunnen breken ivm vakantie.

Bij terugkomst van vakantie (4 weken later) leek de overgelaten moerdop open geknaagd te zijn, maar ik trof geen broed aan in het volk. Ik heb ook geen moer gezien, maar dat kan aan mijn onervarenheid liggen natuurlijk. Dit volkje is beduidend kleiner/zwakker dan het moergoede volk, maar er zit inmiddels wel veel voer in.

Ik heb het advies gekregen om de volken samen te voegen, maar ik ben bang dat de moer in mijn moergoede volk dan misschien wordt opgeruimd door de wellicht onbevruchte moer (of eierleggende werksters, als die er inmiddels zijn) in het kleine volk.

Nu heb ik als alternatief voor verenigen het volgende bedacht. Eerst een weekje een hk met nieuw ingesmolten kunstraat op de bk van het moerloze volk en bij blijven voeren. Na een week de bk van de bodem afhalen en het moerloze volk afslaan in de hk: dit volk kan dan doorgaan met hk ramen uitbouwen voordat het ten gronde gaat - handig voor het moergoede volk, volgend seizoen. De bk met ramen voer (evt darrenbroed verwijderen) bovenop moergoede volk zetten zodat ik die niet meer hoef bij te voeren.

Is dat een goed idee, of toch maar verenigen?

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Verenigen of niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 12 sep 2019, 20:44

Beide volken op elkaar zetten met een krant ertussen, de bijen zoeken het dan wel uit. Als je als beginnende imker benauwd bent dat er een (ongewenste) moer overblijft, moet je die moer opzoeken. Als dat niet gaat lukken, zou je dat volkje op een moerrooster kunnen kloppen. Met een beetje rook en zachte dwang zakt het volk door het rooster, het moertje blijft over.
Ik zou dan nog wel zoveel voeren dat ze, na het doorknagen van de krant, een gezamenlijke voer-voorraad aanleggen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Verenigen of niet?

Bericht door Fish » vr 13 sep 2019, 10:32

Ik weet even niet waar ik moet beginnen, er gaan een aantal dingen mis. Toch maar een poging.

Als je een moerproef doet (raam broed inhangen), hoef je geen doppen meer te breken. Zwermen doen ze in zo'n geval toch niet. Eigenlijk dus zonde dat je ze hebt gestoord en de meeste doppen hebt verwijderd. Misschien voor de volgende keer.

Verder geef je aan dat ze al sinds juli (minstens) moerloos zouden zijn, dat is eigenlijk te lang. Grote kans dat er al leggende werksters zijn, als dit echt zo is. Het belangrijkst is nu dat je goed naar je ramen kijkt, en of je eitjes kan zien. Helaas lees ik nergens dat je naar eitjes hebt gezocht. Als je hier moeite mee hebt, probeer het dan met foto's. Vaak kan je dan achteraf inzoomen en zie je ze alsnog (of weet je zeker dat er niks zit). Je hebt het over een mogelijk onbevruchte moer, maar zelfs deze moeren leggen (onbevruchte) eitjes. Dus probeer dit uit te sluiten. Kortweg; je weet nu niet wat er aan de hand is, maar het heeft wel de prioriteit om hier achter te komen.

Het alternatief is wat mij betreft niet goed. Ten eerste laat je een volk ten gronde gaan, maar misschien zijn ze nog wel te redden. Daarnaast is het te laat in het jaar, uitbouwen zal nauwelijks nog gaan. Ten slotte, en misschien het belangrijkst, de bijen zullen er niet vrolijker op worden, en je staat geloof ik op een school met je bijen. Ik zou dit alternatief afraden.

Kort gezegd, eerst uitzoeken wat er aan de hand is, dan pas samenvoegen. Heb je een onbevruchte moer, dan eerst deze verwijderen en daarna zijn ze redelijk eenvoudig samen te voegen. Heb je leggende werksters, dan zou ik nog een keer om advies vragen. Heb je helemaal geen eitjes, dan gewoon samenvoegen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Verenigen of niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 13 sep 2019, 13:50

Te laat om nog van alles te proberen. Als de "R" in de maand is, kun je volken zonder veel problemen bij elkaar voegen, aldus onze bijenteeltleraar. Dus niet langer uitstellen, maar verenigen. Het wordt 's nachts kouder en de dagen worden nu snel korter. Zorg dat ze winterklaar zijn, voordat het te laat is.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verenigen of niet?

Bericht door A.A. Staals » vr 13 sep 2019, 15:35

Het heeft weinig zin om met zulke oude bijen iets te doen. Ze bij een ander volk voegen heeft geen zin. Het enige voordeel kan zijn dat je niet merkt dat die oude bijen verdwijnen.
Je kunt als je wil verenigen de bijen afkloppen en bij 't goede volk laten vliegen.

ad staals

Sambo81
Berichten: 7
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 16:18
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Re: Verenigen of niet?

Bericht door Sambo81 » vr 13 sep 2019, 16:08

Dank voor de reacties en het meedenken.

De doppen heb ik allemaal, op een na, gebroken op advies van mijn instructeur. Er waren rond die tijd nog wel meldingen van zwermen in de buurt, dus leek me toch risicovol om alle doppen te laten zitten, met name omdat ik er ook niet was om tussentijds in te grijpen.

Ik zal morgen nog eens goed in het volk kijken en mijn waarneming rapporteren. Inderdaad lastig voor mij om de eitjes waar te nemen - ik zal een foto maken: goeie tip!

Als ik gesloten broed aantref (niet alleen darrenbroed), dan zal ik de volken verenigen.

Geen broed, of alleen darrenbroed? Dan neem ik aan dat er ofwel een onbevruchte moer in zit, of eierleggende werksters. In dat geval wil ik niet dat mijn goede volk enig risico loopt, want anders sta ik straks met lege handen. De ramen met voer kunnen dan het moergoede volk versterken lijkt me.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Verenigen of niet?

Bericht door Fish » vr 13 sep 2019, 18:33

Als je gesloten werkster broed hebt, is er feitelijk geen probleem en hoef je misschien niet eens samen te voegen. Beetje lastig in te schatten voor ons, zal je zelf moeten doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten