Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door O Peatey » ma 30 sep 2019, 15:57

Ik geef mijn vrouw (MS-patiënte sinds 1996) al heel wat jaren 3x per week 20 bijensteken. Zij voelt zich er goed bij en we hebben de snelle achteruitgang van de tricky primair progressieve vorm aardig weten te stabiliseren.
Het is echter in de winter een steeds weer voorkomend probleem om 3x per week buiten een van de kasten open te maken en proberen er bijen uit te halen.
Nu heb ik het idee opgevat om een ingewinterde 6- of 7-ramer op zolder neer te zetten (wel gesloten) en daar uit te 'tanken'.

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Of weten jullie literatuur hierover.
Waar moet ik op letten? Wat moet ik doen en wat moet ik zeker niet doen?

Alle hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Fish » ma 30 sep 2019, 16:15

Los van de praktische bezwaren (bijen in huis), zie ik het alleen werken als je een uitlaat naar buiten maakt. Zou je ze opsluiten dan gaat het op veel fronten fout (oa. ontlasting, stress door opsluiting etc.). Op zolder zal het nooit koud genoeg worden en gaan ze niet op tros of dergelijks, ze zullen actief blijven.

Het bijenhuis heeft bijvoorbeeld een observatiekast binnen staan met een uitlaat naar buiten toe, misschien eens bij hun inlichten hoe dit in de winter gaat?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door oldtimer » ma 30 sep 2019, 22:48

Er is hier een lid op het forum die heeft, of had bijen ik meen in de keuken met een uitlaat naar buiten.
Zodra zijn naam mij te binnen schiet zal ik die hier neer zetten zodat je contact met hem kunt opnemen.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 sep 2019, 23:12

In 2004 was een proef (1 jaar) door de Universiteit Groningen - "Bijensteek therapie". (Ms)
Achter de link uitleg hoe je bijen voor een week kunt bewaren: viewtopic.php?f=13&t=16123&hilit=apitherapie

Heb zelf ook meegedaan. Had drie "klanten" die ik van bijensteken voorzag.
Als je een bijenkast binnen zet gaat het fout bijen gaan broed aanzetten en nemen voedsel op kunnen niet uit de kast gaan toch poepen het wordt een smeerboel.
!Hans.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door O Peatey » wo 02 okt 2019, 15:24

OK, bedankt allemaal.
In de tussentijd ook contact gehad met Baldi Dekker, ook een van de imkers uit voornoemd Gronings onderzoek.
Het bleek dat de bijen 's winters veel minder actief gif produceren dan in de zomer. Door ze van (vers) stuifmeel te voorzien kan dat aanmerkelijk verbeterd worden. Denk aan meeldraden van amarylis, tulp, narcis, etc.
Voordat ik door muren ga boren voor uitlaten ga ik eerst proberen om telkens voor 2 weken bijen (120!) te vangen en deze te revitaliseren met stuifmeel.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door A.A. Staals » wo 02 okt 2019, 17:07

O Peatey schreef:
wo 02 okt 2019, 15:24
OK, bedankt allemaal.
In de tussentijd ook contact gehad met Baldi Dekker, ook een van de imkers uit voornoemd Gronings onderzoek.
Het bleek dat de bijen 's winters veel minder actief gif produceren dan in de zomer. Door ze van (vers) stuifmeel te voorzien kan dat aanmerkelijk verbeterd worden. Denk aan meeldraden van amarylis, tulp, narcis, etc.
Voordat ik door muren ga boren voor uitlaten ga ik eerst proberen om telkens voor 2 weken bijen (120!) te vangen en deze te revitaliseren met stuifmeel.
Alleen jonge bijen eten stuifmeel.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 okt 2019, 23:49

Voordat ik door muren ga boren voor uitlaten ga ik eerst proberen om telkens voor 2 weken bijen (120!) te vangen en deze te revitaliseren met stuifmeel.
Met de ervaring die ik toen heb opgedaan is het verstandig om de bijen na het vangen te "gebruiken".
Ze worden buiten de kast snel oud = belegen.
!Hans.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door O Peatey » do 03 okt 2019, 12:28

Ja, maar is 3x per week de kast openen in de winter niet dodelijk voor het volk?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door A.A. Staals » do 03 okt 2019, 12:43

O Peatey schreef:
do 03 okt 2019, 12:28
Ja, maar is 3x per week de kast openen in de winter niet dodelijk voor het volk?
Waarschijnlijk niet als je bijen van de buitenkant van de tros neemt.
Als het volk sneuvelt, wat dan nog? Gewoon een volk voor dat doel opofferen.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door tomer » do 03 okt 2019, 13:45

Uit dat onderzoek van 2004 werd toen geconcludeerd dat bijensteken geen effect hebben op MS.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het niet hoeft te doen, als je je er goed bij denkt te voelen.
In de winter bijen uit een kast halen: eens blazen in de vliegopening en de uitvliegende bijen opvangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten