Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 okt 2019, 00:03

tomer schreef:
do 03 okt 2019, 13:45
Uit dat onderzoek van 2004 werd toen geconcludeerd dat bijensteken geen effect hebben op MS.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het niet hoeft te doen, als je je er goed bij denkt te voelen.
In de winter bijen uit een kast halen: eens blazen in de vliegopening en de uitvliegende bijen opvangen.
Tomer dit is een verkeerde conclusie dat bijensteken bij MS niet zouden helpen.
Landen als Rusland, America, Canada en heel Zuid-America worden bijensteken = bijengif gebruikt o.a. bij MS.
Dat de officiële lezing= uitkomst van de proef anders is dan de werkelijkheid moet toch jou niet verbazen?
Zoiets simpels als bijengif daar is de farmacie niet van gediend.
Een derde van de proefpersonen werkte bijengif op hun welbevinden.
Ik had drie proefpersonen die ik bijengif toediende door middel van een stekende bij. Een zat al een paar jaar in de rolstoel.
Na een halfjaar stond weer zelfstandig naar het toilet. Een tweede stopte het afbraak proces.
De groep werd elke maand gescand en werd zichtbaar wat voor een ontwikkeling er plaats vond .

ik ben toen "genezen" van het idee dat bijengif kwakzalverij zou zijn.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 okt 2019, 00:24

O Peatey schreef:
do 03 okt 2019, 12:28
Ja, maar is 3x per week de kast openen in de winter niet dodelijk voor het volk?
Je krijgt een pb hoe ik het zonder problemen uit een kast bijen tapte.
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door gijs.v » vr 04 okt 2019, 06:49

Mijn zuster is zeer geïnteresseerd in het gebruik van bijengif. Ze is zelf geen imker en heeft wel één van mijn volken in de tuin staan.

Is er een speciale truc om één bij te kunnen pakken/vangen om deze gericht te laten steken?

Gewoon praktisch gedacht. Hoe pak je gericht één bij?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door O Peatey » vr 04 okt 2019, 11:10

tomer schreef:
do 03 okt 2019, 13:45
Uit dat onderzoek van 2004 werd toen geconcludeerd dat bijensteken geen effect hebben op MS.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het niet hoeft te doen, als je je er goed bij denkt te voelen.
In de winter bijen uit een kast halen: eens blazen in de vliegopening en de uitvliegende bijen opvangen.
Dat was de officiële uitslag maar er waren wel degelijk heel positieve resultaten behaald bij een groot aantal patiënten. Alleen niet genoeg voor de partij (farmaceut) die er belang bij had om het niet te laten lukken.
Mijn vrouw heeft er baat bij en dat is zeker geen placebo-effect. Zo zijn er nog veel gevallen te noemen, nationaal en internationaal.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door O Peatey » vr 04 okt 2019, 11:26

gijs.v schreef:
vr 04 okt 2019, 06:49
Mijn zuster is zeer geïnteresseerd in het gebruik van bijengif. Ze is zelf geen imker en heeft wel één van mijn volken in de tuin staan.

Is er een speciale truc om één bij te kunnen pakken/vangen om deze gericht te laten steken?

Gewoon praktisch gedacht. Hoe pak je gericht één bij?
Ik verzamel eerst een twintigtal bijen in een pindakaaspotje waarvan het deksel opengemaakt is en voorzien van gaas.
Door dat gaas heen spuit ik met een plantenspuit wat water naar binnen. Dit voorkomt enigszins dat bij openen de boel weer wegvliegt.
Daarna een stuk huid (over de ruggengraat) ontsmetten met Sterilon.

Vervolgens pak ik mbv een kruispincet telkens een bij waarbij ik het achterlijf vrijlaat. Deze bij breng ik dan naar de rug van mijn vrouw. De bij is inmiddels zo getergd dat deze onmiddellijk steekt. Daarna neem ik de bij weer weg en doop deze in een kopje kokend heet water om ze uit haar lijden te verlossen. En zo 20x achter elkaar. Je ziet de beide gifblaasjes dan het gif in de huid pompen. Dit dan 5 minuten laten zitten en daarna met een hele fijne puntpincet de angeltjes een voor een verwijderen. Daarna ook weer met een wattenschijfje de huid weer ontsmetten.

We hebben dit opgebouwd vanuit één bij waarbij de angel 1 minuut blijft zitten tot 20 bijen gedurende 5 minuten en dat 3x per week.

Je kunt ook proberen om één bij met een kruispincet vande vliegplank weg te pakken.
Een alternatie is om mbv een slang (vloerverwarming) die op 1-2 cm van het uiteinde voorzien is van een 'traliehekwerk' van 3 fijne naalden een of meerdere bijen op te zuigen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Fish » vr 04 okt 2019, 11:49

Reuze interessante methode. Met een dergelijke frequentie, wordt je dan niet volledig immuun voor het gif? Of is volledige immuniteit maar een fabeltje?

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door O Peatey » za 05 okt 2019, 09:40

Er is geen enkele zwelling of jeuk. De prikjes zijn uiteraard wel steeds voelbaar. Maar dat went ook. Alleen op den duur vele littekentjes op de rug.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Erick » za 05 okt 2019, 10:39

:think: Is het niet mogelijk om bijen te "melken" en het gif te bewaren eventueel in de vriezer :?:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door maartenkleijne » za 05 okt 2019, 15:36

Dat wordt zeker gedaan Erick.
Bijengif is ook te koop in capsules om te slikken.
Dat is voor dit doel niet nuttig.
Injecties met bijengif zijn ook te koop voor zeer veel geld.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen binnenshuis overwinteren tbv apitherapie?

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 okt 2019, 21:17

Hans van der Post. schreef:
vr 04 okt 2019, 00:24
O Peatey schreef:
do 03 okt 2019, 12:28
Ja, maar is 3x per week de kast openen in de winter niet dodelijk voor het volk?
Je krijgt een pb hoe ik het zonder problemen uit een kast bijen tapte.
Bij deze.
Een dekplank met een voergat ter grote van een ronde bijenuitlaat. Ik meen 10 cm rond.
Dan een dun doorzichtig stevig kunststof vel ter grote van een A vier
Dit leg je op het gat vervolgens heb je een hoge glazenpot die zet je op de rand het kunststof vel
zodanig dat het een stukje kan openlaten als je aan het kunststof vel trekt dat er bijen naar boven de pot in kunnen lopen.
Je hebt dan het deksel waar je het middel stuk hebt vervangen door een stukje horrengaas en draai deze er op.

Persoonlijk zou ik bijen uitvangen die je die dag nodig hebt ze zijn dan vers.
Als je bijen een paar dagen opsluit gaan ze poepen en het is dan geen pretje het stinkt geweldig.

Als iets nog niet duidelijk is hoor ik dit wel.
Bijlagen
DSC_6847.jpg
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten