Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door Franschman » vr 04 okt 2019, 22:02

Waarde Beelievers,
Zojuist werd ik geattendeerd op het feit dat in Noord Brabant, bij een plaatsje Biezenmortel, nabij Udenhout, massaal bijen zijn gestorven.
Door het gebruik van een illegaal bestrijdingsmiddel Fyproniel bij een plantenkwekerij zijn duizenden bijen vergiftigd en gestorven ! :o

In eerdere berichten heb ik gewezen op het feit dat wij als imkers een signaalfunctie hebben en via onze bijen een monitor functie hebben en
waarschuwingen en misstanden kunnen signaleren !

Wellicht is de tijd rijp om als imkers naar Den Haag op te trekken en ook de publieke opinie te bewegen in geweer te komen tegen herbiciden en insecticiden en zogenaamde gewasbeschermingsmiddelen die de bijen bedreigen in hun bestaan.

Graag zou ik krantenkoppen zien verschijnen met titels als;

Massaal protest van imkers op Malieveld vindt eindelijk gehoor in de media en de politiek of

Manifestatie van imkers op Binnenhof schud Nederland wakker !!

Wat denkt U van zo'n manifestatie ? :think: :snooty: :doh: :dance: :clap:
Laatst gewijzigd door Franschman op vr 04 okt 2019, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

vdiesveld

Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door vdiesveld » vr 04 okt 2019, 22:46

Franschman schreef: Wellicht is de tijd rijp om als imkers naar Den Haag op te trekken en ook de publieke opinie te bewegen in geweer te komen tegen herbiciden en insecticiden en zogenaamde gewasbeschermingsmiddelen die de bijen bedreigen in hun bestaan.
Hear hear! Ik doe mee

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door Bart de Coo » za 05 okt 2019, 08:53

Wat is je bron, Franschman? Wat is ‘fyproniel’ precies voor spul en hoe kom je erbij dat er een causaal verband zou zijn met bijensterfte?

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door Jaap v.Popering » za 05 okt 2019, 09:07

Het is weer eens een herhalingsbericht uit juli .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... YCH2XxMOA-

vdiesveld

Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door vdiesveld » za 05 okt 2019, 09:20

De NVWA doet hier sinds juli onderzoek naar, de conclusies zijn gisteren naar buiten gebracht.
Als antwoord op de vraag wat het is: het is een insecticide en acaricide, dus ook niet zo raar dat er bijen van dood gaan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door Jaap v.Popering » za 05 okt 2019, 09:43

vdiesveld schreef:
za 05 okt 2019, 09:20
De NVWA doet hier sinds juli onderzoek naar, de conclusies zijn gisteren naar buiten gebracht.
Ik lees hier ....Hoe het met de zaak in Biezenmortel afloopt is nog ongewis. Het onderzoek bevindt zich in de afrondende fase, aldus het OM .

vdiesveld

Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door vdiesveld » za 05 okt 2019, 10:13

Jaap, het gebruik van het middel is verboden in Nederland, dat is niet voor niets.
Ze hebben het spul daar op de bijen, op de gewassen en in de omgeving gevonden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door Jaap v.Popering » za 05 okt 2019, 10:44

vdiesveld schreef:
za 05 okt 2019, 10:13
Jaap, het gebruik van het middel is verboden in Nederland, dat is niet voor niets.
Ik lees wederom hier ... https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... F1d8sJMPB4 ......Toepassingen

Fipronil is een actief bestanddeel in diergeneeskundige producten met de merknamen: Effipro (Virbac), Flea Free spot on, Flea Free huidspray (Exil) en Frontline (Merial). Fipronil werkt tegen vlooien, mijten en teken bij honden en katten.[9][10] Fipronil wordt ook gebruikt in een bestrijdingsmiddel tegen mieren (merknaam KB Mieren SG, erkend in België[11]), dat op de mierennesten moet worden toegepast.

Bij plantenbescherming wordt het aangewend als insecticide voor gebruik als zaadbehandelingsmiddel bij zonnebloemen en maïs, onder de merknaam Regent 500FS. In de Verenigde Staten wordt het ook gebruikt voor de bescherming van hout tegen termieten (merknaam: Termidor).


Je dient het wel enkel te gebruiken wanneer daar een toelating voor is afgegeven .

vdiesveld

Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door vdiesveld » za 05 okt 2019, 10:53

Het zal vast in producten tegen mijten en teken etc zitten, wat op huisdieren gespoten wordt, maar als gewasbeschermingsmiddel heeft men het in Brabant niet mogen gebruiken en dat heeft men wel gedaan. Ze hebben dus iets gedaan dat verboden is.
Herinner je de eiercrisis nog? Daar hadden ze dat spul ook op illegale wijze gebruikt, net zoals nu wéér: op illegale wijze gebruikt.
@Bart de Coo De paniek die er in 2017 uitbrak nadat er sporen van fipronil in eieren werd gevonden, zegt genoeg over de giftigheid er van. Lijkt mij causaal genoeg.
En nogmaals: het is naast een acaricide een insecticide, bedoeld om insecten te doden, dus niet zo raar dat er bijen van dood gaan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Fyproniel oorzaak van massale bijensterfte in Brabant

Bericht door Jaap v.Popering » za 05 okt 2019, 13:19

vdiesveld schreef:
za 05 okt 2019, 10:53
@Bart de Coo De paniek die er in 2017 uitbrak nadat er sporen van fipronil in eieren werd gevonden, zegt genoeg over de giftigheid er van. Lijkt mij causaal genoeg.
Ik lees hier .... https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... NDhvogNlxC .....In 2006 bleek fipronil niet zo dodelijk. Zeven mensen in Sri-Lanka probeerden zelfmoord te plegen door een flesje pure fipronil achterover te slaan. Allemaal overleefden ze de poging en waren ze binnen vijf dagen weer ontslagen uit het ziekenhuis.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten