Monoflorale honng van vuilboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Monoflorale honng van vuilboom

Bericht door Franschman » zo 13 okt 2019, 00:10

Beste Beelievers,
Regelmatig laat ik mij op Franse ecomarkten verleiden tot het kopen van een voor mij onbekende honing.
Eerder vertelde ik U over mijn ervaringen met het kopen van Poolse honing in een Poolse kruidenierszaak in Nederland ( Miod Pools= honing)

Nu liet ik mijn oog vallen op een potje vloeibare Bourdaine honing. Dit is volgens mij honing van de Vuilboom ( Frangula dodonel ?)) die hier in Frankrijk dus als monoflorale honing geoogst kan worden. De smaak is vrij neutraal, de honing amberkleurig en vloeibaar.
Ach, : "Verandering van spijs doet eten " :lol:

De verkoper, tevens de imker, vertelde mij desgevraagd, dat hij de honing in een moerasachtig/ vochtig gebied op het Mille Vache plateau had gewonnen. Daar kwam de struik veel voor, zo vertelde hij.

Gevonden info: Terugsnoeien helpt de struik, die bloeit op het jong hout, te activeren tot bloei. Als heg struik te gebruiken. :dance:
Leuk hout als je een korfje moet spijlen ( Bart ? )

Zelf heb ik in Frankrijk een vuilboom, een heester staan die wordt bevlogen in april tot juli. :be3: Ik snoei hem regelmatig terug niet wetend van de bloei op jong hout.De struik staat namelijk op een hoek waarnaast een pad loopt. Voortgaande bleoi door puur toeval. :P
De zwarte bessen die later verschijnen aan deze heester zijn giftig. Kent iemand dook die monoflorale Vuilboomhoning ? :doh:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Monoflorale honng van vuilboom

Bericht door Bart de Coo » di 15 okt 2019, 21:26

Of mijn vuilboomhoning monofloraal is, durf ik niet te zeggen, maar ik heb een bijenstand in een jong bos, met veel dennen, beuken en vuilbomen, heel veel vuilbomen. Ze bloeien ongeveer gelijktijdig met de acacia, dus net als je je kunstzwermen gemaakt hebt. Als je zoals ik vooral met bastaardbijen werkt en je volken worden toch al niet zo groot, dan haal je meestal geen honing in de tweede helft van mei, dat wil zeggen, de dracht die er is, hebben de bijen veel te hard nodig voor het herstel en de opbouw. Pas als de lindebomen bloeien, zijn de productievolken met de jonge moeren weer in staat tot het halen van een overschot.

Maar soms heb je mazzel. Dan geeft de vuilboom veel nectar, terwijl die weinig concurrentie heeft. Bovendien heb je een volk staan, of meer, dat wat later op gang kwam - een kernvolkje van het vorige jaar, of een volkje dat matig uitwinterde door de virussen - dat pas in juni aan splitsen toe is. Zo'n volk kan dan eind mei een bak vuilboomhoning halen, wat mij incidenteel overkomt.

Ik zou de honing willen beschrijven als amberkleurig inderdaad, maar naar het kastanjebruine toe. De smaak vind ik donker en kruidig. Die doet me denken aan de tamme kastanje. Vuilbomenhoning kristalliseert traag en heeft een normal viscositeit, dus niet opvallend dun of dik.

Je kunt inderdaad korfspijlen maken van vuilbomenhout, maar de waterwilg bevalt me beter: meer rechte takken, makkelijker te vinden en te snijden, makelijker te ontschorsen.

Groet,

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Monoflorale honng van vuilboom

Bericht door Franschman » di 15 okt 2019, 22:00

Bedankt voor de reactie Bart :clap:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Monoflorale honng van vuilboom

Bericht door maartenkleijne » di 15 okt 2019, 23:45

Mooie rechte sporkspijlen dateren dat de spork speciaal werd gesnoeid voor het kweken van lange rechte dunne takken voor het branden van mooie rechte houtskool om te tekenen en schrijven.
De imkers konden daar van mee profiteren.
gr,
m

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Monoflorale honng van vuilboom

Bericht door Primus » wo 16 okt 2019, 11:53

Als je mooie sporkenhouten stekken wil hebben dan hak je best de bos is tot beneden af en volgend jaar heb je mooie eenjarige kaarsrechte stekken die vanzelf schillen en splijten.

MVG CP

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Monoflorale honng van vuilboom

Bericht door Franschman » wo 16 okt 2019, 22:07

Bedankt Primus en Maarten voor toevoegingen :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten