Wintervoeren in de TBH

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » di 04 feb 2020, 13:29

Raar verhaal. Na de heide zit er bij mij bijna geen broed meer in de kasten. Veel moeren zijn duidelijk van de leg. Vaak zie je daarna toch weer broednestjes ontstaan, ik denk door de klimop, die het soms verrassend goed kan doen, maar meestal niet. Dan begin ik in de laatste week van september met inwinteren, waarbij er altijd nog het nodige voer is achtergebleven, maar ik kijk nooit naar de hoeveelheden. Ik kieper er blind een emmer suiker in tot half oktober en in het voorjaar kan ik er altijd hele platen voer uit halen voor de kunstzwermen.

Zo gaat het echt al-tijd. En dan zit ik weer naar het gepaniek van mensen te luisteren die bang zijn dat de volken iets te kort komt en dan vraag ik me iedere keer weer af wat wat daarvan in ‘s hemelsnaam de oorzaak kan zijn. Een volk dat honger lijdt? In januari? Hoe veel voer heb je gegeven dan? Dan moet je ook nog eens bedenken dat ik vaak veel minder geef dan collega’s, die ik hoeveelheden van vijftien (15!) kilo suiker hoor noemen! Waar moeten die arme beestjes het láten! Mijn kastjes zouden te klein zijn!

Ook raar vind ik de tegenstrijdige redeneringen. (Ik spreek weer in algemene termen! Voor de goede orde!) De een zegt ‘Het is warm, dus ze verbruiken veel!’ En de ander zegt de volgende winter ‘Het is koud, dus ze verbruiken veel!’ Ik hou het er in stilte maar op dat het geen bal uitmaakt allemaal.

Alhoewel. Ik krijg hoogstens wel eens de indruk dat buckfast wat meer verbruikt dan vuilnisbakkies, maar dat gaat bij mij nooit om grote verschillen en ik heb de afgelopen jaren meestal wel wat buckfastvolkjes ingewinterd.

Dus nogmaals, ik vind het echt een raar verhaal. Ook volkomen in strijd met alles wat er over de bijen gezegd en geschreven is. Een korfimker vond eeuwen geleden al dat een goede korf twaalf tot dertien kilo moest wegen, vuil gewicht. Daar is in die paar eeuwen tijd wat mij betreft verrassend weinig aan veranderd, ondanks het feit dat de temperaturen al twee eeuwen stijgen. Als je ze voldoende wintervoer geeft, dan is voedselgebrek eigenlijk uitgesloten.

Ben je misschien te voorbarig? Dus dat je eerder een voorzorgsmaatregel neemt? Bestaat er niet toch een kansje dat er diep in de kast nog voer genoeg zit? Kan het zijn dat de bijen stiekem beroofd werden? Ik doe zomaar eens wat voorstellen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Fish » di 04 feb 2020, 16:00

Bij mijn bijen is er vrijwel geen uniformiteit. Ik zit in het najaar, zeg maar vóór het bijvoeren, zowel met lege kasten als volle honingkamers en alles ertussenin. Hetzelfde idee in het voorjaar, er zijn kasten die alles hebben opgevreten rondom maart en kasten die ik nog zou kunnen slingeren. Ik heb zeker wel volken gehad die de 12-13 kilo die je noemt hebben verbruikt rondom maart, nog wel meer ook. Ik heb in juli wel eens volken zonder voer gehad (zonder slingeren), tegelijk met andere imkers in mijn omgeving, maar andere volken waren te slingeren. Voor mij staat vast dat ik niet alle volken over één kam kan scheren en dat situaties/omstandigheden merkbare effecten hebben.

Wat dat betreft vind ik het bijvoeren ook niet raar. Ik kan mij zomaar indenken dat als je een volk redelijk vroeg in de nazomer bij voert, dit in het voorjaar op kan raken. Zeker bij rare dracht/weersituaties of ander gekkigheid in het najaar. Is mij zelf ook wel overkomen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 feb 2020, 17:20

Raar verhaal ...volgens mij zijn die er niet .
Ik begin half september met inwinteren , dan hebben mijn volken op zo,n 7 - 8 a 9 ramen met broed , om het broed niet te verzuipen ben genoodzaakt om op twee bakken in te winteren .
Dan controleer ik op de hoeveelheid voedsel en vul ik aan tot ongeveer 12 kg . Op dat moment staan er nog tientallen Hectare groenbemesters in bloei , maar wat zij daarvan kunnen profiteren is op dat moment koffiedik kijken , soms heel veel en het andere jaar ( zoals afgelopen herfst ) vrijwel niets .

Tegenstrijdige berichten , ja , dat zijn wij op de forums gewend . Ik denk dat volken welke de winter ( bijna )doorbroeden meer voedsel verbruiken dan de volken zonder broed .
De korfimkers twaalf tot dertien kilo . Een waarheid als een koe , maar mijn volken hebben op dat moment meer broed dan een korf groot is , een korf rekent men als een zesramer .

Voorbarig met suikerdeeg te voeren ...jazeker ... dat geef je uit voorzorg omdat je in de winter moeilijk kan bepalen wat er nog aanwezig is en of zij erbij kunnen , is het voer op of kunnen zij er niet meer bij ,,ben je te laat . Ik heb al meerdere keren geschreven dat bij 2/3 van de volken welke ik suikerdeeg geef het achteraf blijkt niet nodig te zijn geweest , maar altijd blijkt weer dat het verschil in volken zeer groot is .
Als het bij slechts één volk uitkomt dat zij anders in de lente op de bodem van de kast hadden gelegen ......is het mij meer dan waard .
Roverij ...waak ik voor als de dood , wanneer dat eenmaal begonnen is weet je niet waar je blijft

Tegenwoordig zijn er ook die hun kasten de winterdoor wegen , maar ook het broed en nog aanwezige stuifmeel heeft gewicht .

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » di 04 feb 2020, 21:33

Bijzondere verhalen! (Ik zal het woord ‘raar’ vermijden, want zulke verhalen bestaan volgens Jaap niet in de imkerij! Zo kun je er ook tegenaan kijken! :D )

Maar negen ramen broed in het najaar bijvoorbeeld? Aan de Veluwezoom volkomen onbestaanbaar. Henk Rostohar zegt altijd ‘In september mag je het broed verzuipen’. Ik ben het roerend met hem eens. Maar Henk woont (woonde?) in Wezep, noordkant Veluwe, vlakbij een groot heideveld. We moeten toch constateren dat de plaatselijke omstandigheden alles uitmaken.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 feb 2020, 22:21

Ik nodig je bij dezen uit om volgend jaar september op de koffie te komen .

Hier heb je dan nog een plaatje van 23 okt 2019

Tot ziens .
IMG_1900.jpg

AnneMarie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 08:59
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door AnneMarie » di 18 feb 2020, 13:47

Bij mij werkt de methode die je beschreef perfect, Ben.
Ik kan controleren via de onderkant van de hive door het bodemgaas. Ze hebben er al een fllinke kuil tot op de bodem van het pak uitgesnoept.
Dank voor de tip

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door martin b » vr 21 feb 2020, 08:39

De richtlijn is 12 kilo suiker per kast wintervoeren.
Al meer dan 40 jaar koop ik per kast 15 kilo suiker in, die ik ze ook aanbied, als suikerwater.
Niet elke kast neemt dit ook aan, er zijn kasten die na 7 kilo al stoppen met suikerwater op te nemen.

Wat ik er ook van denk, hebben ze nu wel genoeg ?, komen ze de winter er wel mee door ?
Die kasten hebben dan nog zo veel honing, dat ze niet meer nodig hebben. En de bijen weten het zelf het beste.
Het is de imker die twijfelachtig is, en begrijp me niet verkeerd, men mag bijvoeren in het voorjaar, als men denk dat dat nodig is.
Al was het maar dat men dan ook beter kan slapen, en men er niet waker van ligt.
Maar als men genoeg gevoerd heeft,in het najaar, dan hebben ze genoeg, en even het gewicht voelen, van de kast, kan nooit kwaad

Het was al die jaren genoeg, nog nooit in het voorjaar hoeven bij te voeren.
En niet een volk gehad die gestorven is aan suiker gebrek.
Bij de meeste kasten, in het voorjaar, de te veel ramen met voer er zelf uitgehaald. En die gebruik voor de kunstzwermen.

Een aantal jaren terug was het met de lange winter wel zo, dat ik na, aan de kasten gevoeld te hebben, dat ik begoen na te denken om bij te voeren.
Omdat ze weer verandering voorspelt hadden besloot ik nog een week te wachten. Het weer sloeg om, ze konden halen, en na een week voelden ze al zwaarder. en de week erop konden de honingkamers er al op.

Het zijn bijen waar we mee werken, en die verrassen ons elke keer weer, daarom blijft het zo´n leuke hobby, en ze een oogje in het zeil houden, is dan ook niet verkeerd. Maar ze hebben geen moederkloek nodig. Maar een imker die ze met boerenverstand begeleid.
met een groet van martin

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 23 feb 2020, 14:06

Mooie tips en informatie allemaal.

Topic gaat echter over het voeren in een TBH, en dat is net even anders dan een b.v. spaarkast.

De bars zijn aaneengesloten waardoor het niet mogelijk is om een pak voerdeeg op de latten te plaatsen.
Een voerbakje plaatsen is dan ook lastig.

Mijn kast met een vlak deksel is daardoor eentje met een ontwerpfoutje.
Hiervoor ga ik komend jaar een opzetrand maken zodat ik er een voerbakje op/onder kan plaatsen.
Een sparing in enkele bars aanbrengen is geen probleem zodat voeren van bovenaf dan kan plaats vinden.

En even de kast "optillen" om het gewicht te "voelen" is bij een TBH ook wel erg lastig te doen.
De bars lostrekken om naar voerramen te zoeken is in de winterperiode ook geen optie.

Dan blijft de optie om een pak voerdeeg strak onder de bezette raat te plaatsen een simpele oplossing.
Heb ik ook gedaan vorige maand en dat kan ik ook bevestigen dat daar door de bijtjes gebruik van wordt gemaakt.

Een paar plaatjes met een (zomer bij)voergedeelte op http://bitsandbees.nl/TBHinfo.htm
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door martin b » ma 24 feb 2020, 06:53

Men zou ook een pak voerderdeeg vast kunnen maken aan een toplat.
Maak aan de zijkant boven wat gaten in het plastic.
Die men tegen het broed nest aanhangt, net genoeg ruimte dat ze bewegen kunnen.
De overstap naar het voerderdeeg is dan makkelijk te doen voor de bijen.
Dit zou ook een oplossing kunnen zijn.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » zo 01 mar 2020, 07:02

Gerard Vos schrijft hierboven dat het met lattenkasten niet zo makkelijk is om ze even op te tillen. Voor veel kasten zal dat zeer zeker gelden, bijvoorbeeld omdat ze pootjes hebben, of omdat het van die ingewikkelde en zware constructies zijn.

Mijn kastjes til je zo op. Speciaal voor dat doel zitten er nota bene van die dwarslatten op aan de korte zijden. Op de foto zie je een paar lattenkasten van mij, ‘s morgens vroeg op de hei. Zo zien ze eruit en deze til je dus heel gemakkelijk op.

Misschien dat het met die lange knapen wat minder makkelijk gaat, maar in die dingen winter ik ook niet zo gauw in. Die kortere kasten met ongeveer vijftien latten zijn vederlicht.


73F3D2F7-2F51-49CE-8342-C96A2AF240E2.jpeg
Lattenkasten op de hei, begin augustus. Ze zouden bomzwaar terugkomen!


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten