Bijenkasten verhuren als hobby imker

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Marcje » vr 21 feb 2020, 18:01

Goede avond,

Ik kreeg de vraag om een drietal bijenkasten te plaatsen in de tuin van een bedrijf en te onderhouden
Ze zouden dit ook doen om mee uit te pakken als bijvriendelijk enz...
Nu vraag ik mij af als hobby imker hoe dit wettelijk in mekaar zit , want ze willen de huurprijs waarschijnlijk ook kunnen inbrengen in hun onkosten en als hobby imker kan ik geen facturen uitschrijven
Iemand hier ervaring mee

Alvast bedankt

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Fish » vr 21 feb 2020, 18:13

Er zijn er al heel veel die dit doen. Deze of deze of deze bijvoorbeeld. Zijn er nog tientallen te vinden. Van een tientje tot wel 600 euro.

Sterkep
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 feb 2020, 18:44
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Sterkep » vr 21 feb 2020, 18:51

Er worden hierboven links gemeld die niet direct over plaatsing van kasten gaan. Adoptie is geen bijenkasten verhuren. Bij adoptie kijkt iemand mee in een kast via bijvoorbeeld videos en krijgt een paar potten honing. De kast staat gewoon bij de imker. Een soort honing met informatie die verkocht wordt. Bijenkasten verhuren vraagt een veel hoger bedrag en zakelijke verplichtingen gericht op verantwoordelijkheid etc. Daarnaast wordt dit niet als hobby imker uitgevoerd, maar gewoon op factuurbasis als bedrijf. Met btw en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ik raad het dan ook af om als hobby te doen waar een bedrijf als commercieel middel gebruikt. Jij bent en blijft verantwoordelijk. Een contract en verzekeringen zijn belangrijk.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Marcje » vr 21 feb 2020, 23:34

Goede avond fish en Sterkep,

Bedankt voor de reacties :D
@fish, bedankt voor de linkjes en terug wat bijgeleerd, maar denk dat Sterkep hier wel een punt heeft

@Sterkep, ik dacht al zoiets maar hoopte op een tussenweg, net zoals je in het verenigingsleven feitelijke verenigingen hebt en een soort kwijting kan uitschrijven als bewijs van betaling en toch in orde bent

Iemand ervaring mee in België, want het kan soms wat verschillen met de Nederlandse wetgeving waar de puntjes soms net iets duidelijker op de i worden gezet

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Fish » za 22 feb 2020, 08:21

1 van de 3 heeft er direct bij staan dat je een kast op locatie kan krijgen. Weet dat anderen dit ook geregeld doen, maar misschien niet de andere twee links (of slechts niet vermeld). En welkom Sterkep.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Jaap v.Popering » za 22 feb 2020, 09:16

Bijenvolken verhuren gewoon op rekening is voor iedereen ook zonder btw nummer mogelijk .
Om daarmee te beginnen maak dat je kennis van zaken hebt zodat men je bij een mislukte teelt geen nalatigheid kan verwijten . Bestuiving is meer dan een kastje bijen plaatsen en een rekening schrijven .
Ik zou de bestuivingscursus volgen om kennis over deze materie op te doen ,

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... bgc-I3g4PV

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door bazzel » za 22 feb 2020, 18:33

Gaat niet over bestuiven toch?

Sterkep
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 feb 2020, 18:44
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Sterkep » za 22 feb 2020, 18:51

Dank je Fish. Ik ben die rechterlink. Ik kreeg opeens allerlei bezoeken vanuit deze pagina. Overigens naar de verkeerde pagina wat deze vraag betreft.

Ik ga hier geen uitgebreide discussie voeren of je wel of niet met een btw nummer mag verhuren. Mijn tip: vraag juridisch advies en zorg voor een gedegen verzekering. Het gaat hier om commerciële plaatsing. Ook al doe jij dit niet commercieel, het bedrijf wel. Jouw persoonlijke verzekering dekt niets en de imkervereniging maar een klein deel (Nederlandse) vraag ook daar advies. Die verwijzen naar een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Laat je informeren door juridische professionals. Boetes etc. zijn het niet waard om gewoon iets te doen.

Klopt. De vraag gaat niet over bestuiving.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door Marcje » za 22 feb 2020, 21:35

Inderdaad geen bestuiving want daarvoor heb ik te weinig ervaring en ook geen interesse

Ga het voorlopig gratis doen , gewoon voor de fun en de mooie locatie en mij ondertussen laten informeren, moet voor mij wel een hobby blijven zonder kopzorgen :D

Bedankt iedereen
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Bijenkasten verhuren als hobby imker

Bericht door RutgerV » zo 23 feb 2020, 14:34

Besef wel dat je dan bijdraagt aan het imago van een commercieel bedrijf. Een goed imago is voor een bedrijf goud waard en jij levert dit voor niks omdat je er gewoon plezier uithaalt. Ik zou minimaal een flinke onkostenvergoeding rekenen. Dit bedrijf doet het ook niet omdat ze jou het gunnen maar ze doen het om hier financieel beter van te worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten