Wat deed je vandaag editie 2020.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door roelof1945 » wo 25 mar 2020, 16:52

Het is nu 12 graden, de bijen komen volop met stuifmeel binnen bij een kast die in de schaduw staat vallen
de bijen beladen met stuifmeel net naast de vliegplank, twee keer een handje bijen opgewarmd in de zon.
Uiteindelijk heb ik de vliegplank een halve meter verlengt zodat de bijen niet meer op de koude grond vallen en netjes naar binnen kunnen lopen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door tomer » wo 25 mar 2020, 20:33

Ik zag de voorbije dagen ook honderden verkleumde bijen per kast rondom de kasten liggen. Door de stevige koude wind belanden ze naast de vliegplank en raken onderkoeld. Het hoort er misschien bij en het is geen ramp, maar het is niet leuk om enkele duizenden dode bijen rond je stand te zien... :?
Ik heb de voorbije week mijn bijen allemaal verhuisd naar onze nieuwe woonplaats en heb ze daar bewust in de schaduw van de bomen gezet zodat ze in de zomer niet in de volle zon staan. En dan heb je dit dus...
Vorige week kwam er met het mooie weer nog veel nectar binnen van de wilg. Enkele collega imkers hebben toen al de eerste honingkamers geplaatst. Ik zie ook dat de kers, de peren, de esdoorn enz al bloeien, maar met de huidige koude periode is het volgens mij raadzaam om te wachten met honingkamers, omdat er toch niet veel nectar gehaald wordt. Wat denken jullie, nog 1 - 2 weken wachten?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door harry mouris » do 26 mar 2020, 19:04

Ik wacht tot het weer warmer wordt. Ik heb ook nog geen voorjaars inspectie gedaan vanwege de kou. Alle volken vliegen lekker dus ik laat ze voorlopig met rust. Twee kasten waren wel wat licht dus daar heb ik snel een raam voer ingehangen.
Laatst gewijzigd door harry mouris op do 26 mar 2020, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door roelof1945 » do 26 mar 2020, 19:04

Moet je bij deze temperaturen en honingkamer er opzetten ? Zou nog even wachten de bijen zitten nu niet verlegen om een honingkamer
miss eerder om voer want het blijft voorlopig nog koud.
Het was vandaag goed weer om kunstraat te gieten heb het gelijk in de ramen gezet.
Werk voor het eerst met Hoffman ramen ik hoop dat dit bevalt, verder is het de bedoeling dat ik deze ramen in Housel systeem plaats.
Alle ramen met een v gemerkt voor het Y positie.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Gerard Boswinkel » do 26 mar 2020, 21:04

Kersen in bloei = honingkamer erop

Dus zoals één van jullie volkszangers zingt: Subiet, tout de suite.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door tomer » do 26 mar 2020, 23:49

Ik zet normaal ook bij het begin van de kersenbloei de honingkamers, maar nu met -3 graden snachts en 8 graden overdag...?

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door harry mouris » vr 27 mar 2020, 18:17

Precies tomer... uiteindelijk ook je verstand gebruiken.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door A.A. Staals » zo 29 mar 2020, 10:19

Even gekeken of ze de uitbreiding konden gebruiken. Honingkamers staan er bijna een week op.
IMG_2998.JPG
IMG_3002.JPG
ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door tomer » zo 29 mar 2020, 11:10

De voorbij week waren er idd enkele mooie dagen waarop nectar kon gehaald worden. De komende week zal het te koud zijn. Volken met of zonder honingkamer...zij hebben evenveel nectar gehaald. Als volgende week een honingkamer geplaatst wordt, brengen ze de honing wel naar boven. Mijn gedacht.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag editie 2020.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 29 mar 2020, 14:05

A.A. Staals schreef:
zo 29 mar 2020, 10:19
Even gekeken of ze de uitbreiding konden gebruiken. Honingkamers staan er bijna een week op.
Het zijn de kleine/grote dingen die het verschil maken ; Ad Voor jou stal en de plaats waar deze staat zal dat mogelijk zijn .

Tevens is dat een van de grote moeilijkheden om anderen waarvan wij de situatie onvoldoende kennen een goed advies te kunnen geven , Bijenhouden is geen eenheidsworst .

Op 17maart heb ik in mijn achtertuin een controle in mijn mini+ kunnen doen en besloot om er een romp met kunstraat op te plaatsen .
IMG_0710.jpg
Op 23 maart waren er vijf ramen uitgebouwd en de middelste ramen zaten zelfs al larfjes in , waar ik zeer tevreden over ben . ,,even op de foto klikken .
IMG_0734.jpg
Mijn stal ( 700 meter ) van mijn huis verwijderd , in de polder met de opening naar het oosten , heb ik nog geen enkele geschikte dag gezien om een deugdelijke controle uit te voeren . Wel heb ik op een goed moment bij al mijn volken een raam in het midden wat opgetild en gesloten broed gezien , waar ik niet voldoende voer bij zag heb ik maar een pak suikerdeeg op gelegd en hoop ik maar op betere tijden .

Het is heel lang geleden dat ik voor half maart al mijn volken niet gecontroleerd heb .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten