Tom Seeley, drie lezingen.

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door vdiesveld » wo 08 apr 2020, 13:40

Ik zei dat hoor en niet Tieme.
‘Net’ was bedoeld in een relatief tijdsbestek. Het is een stukje evolutie, dat heeft over het algemeen even tijd nodig.
Het is wel degelijk selectie, op basis van overleving en ontwikkeling van de volken.
Natuurlijke selectie zou ik het niet durven noemen, omdat het geen wilde volken zijn.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BBBeez » vr 10 apr 2020, 14:55

vdiesveld schreef:
wo 08 apr 2020, 13:40
Ik zei dat hoor en niet Tieme.
‘Net’ was bedoeld in een relatief tijdsbestek. Het is een stukje evolutie, dat heeft over het algemeen even tijd nodig.
Tom Seeley heeft het in het filmpje over 4 jaar voor het bereiken van resistente volken.

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door vdiesveld » vr 10 apr 2020, 15:07

BBBeez schreef: Tom Seeley heeft het in het filmpje over 4 jaar voor het bereiken van resistente volken.
Je gaat nu twee dingen door elkaar halen. We hadden het volgens mij over de methode van Blacquiere. Jij begint erover dat Bijen@WUR al 12 jaar bezig is en dat je daarom wel resultaat verwacht. En ik zeg dat ze nog weinig resultaat naar buiten brengen, omdat de methode die zij gebruiken gewoon wat tijd nodig heeft. Omdat het in feite een stukje evolutie is. Zij sturen veel minder dan mensen die doen aan gerichte selectie, met kunstmatige inseminatie, kleinere celmaten, etc.
Vind je wat Seeley zegt dan ook onzin? Die zegt in feite hetzelfde. Dat er, zonder al te veel geklungel aan de bijen, aan hun koninginnen of hun raten, binnen afzienbare tijd resistente volken kunnen ontstaan. Bijna vanzelf eigenlijk.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op vr 10 apr 2020, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BBBeez » vr 10 apr 2020, 19:39

Nee, ik haal geen dingen door elkaar. Tom Seeley heeft het over 4 jaar terwijl hij naar merhode van Tjeerd Blacqiere verwijst. Kijk maar naar het eind van het derde filmpje over Darwinian beekeeping.

Ik zeg niet dat de aanpak van Seeley niet werkt. Ik zeg wel dat de methode van Blacqiere niet werkt.

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door vdiesveld » vr 10 apr 2020, 20:42

BBBeez schreef:Nee, ik haal geen dingen door elkaar. Tom Seeley heeft het over 4 jaar terwijl hij naar merhode van Tjeerd Blacqiere verwijst. Kijk maar naar het eind van het derde filmpje over Darwinian beekeeping.

Ik zeg niet dat de aanpak van Seeley niet werkt. Ik zeg wel dat de methode van Blacqiere niet werkt.
Het blijven volgens mij twee verschillende dingen die in ons gesprek door elkaar heen lopen. Er is 1. De methode van Blaquiere en 2. De aanpak van Seeley.
Jij begint met te zeggen dat je vindt dat er na 12 jaar wel resultaat moet zijn, bij die methode van Blaquiere. Ik gun ze wat langer de tijd om te laten zien dat het resultaat oplevert, omdat evolutionaire processen over het algemeen niet binnen een paar jaar plaatsvinden. Dat Seeley zegt dat het binnen 4 jaar mogelijk is, ondersteunt Blacquiere in zijn hypothese dat resistentie tegen Varroa op een ‘natuurlijke’ manier kan ontstaan. Dat is heel mooi voor hem. Ik zou me als ik hem was enorm gevleid voelen, als een autoriteit als Seeley dat zei over mijn onderzoek. Maar Seeley doet niet daadwerkelijk mee aan dat onderzoek, dus als Seeley iets zegt daarover, zegt dat niets over de resultaten die uit het onderzoek van Blacquiere gaan komen natuurlijk. Dat zijn toch echt twee verschillende dingen die je door elkaar haalt.
Volgens mij zijn wij het eens dat Varroa resistentie min of meer vanzelf kan ontstaan. Toch? Dat is mijns inziens een rode draad in deze discussie. Alleen jij denkt zeker te weten dat de methode Blacquiere niet werkt. Ik vind het daarentegen goed dat mensen dingen uitproberen en gun ze het voordeel van de twijfel. En ik vind niet dat je nu al kan zeggen dat het mislukt is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten