Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door gerard.b.w.vos » za 01 feb 2020, 17:02

Bij het openen van het kraantje is je waterslot ook gelijk leeg :o
Let je daar wel even op!
Ander mag je bij elk afgetapt glaasje weer het waterslot vullen :(
En al dat spul in je mede is niet bepaald de bedoeling.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » ma 03 feb 2020, 11:31

Zal ik doen, Gerard! Dankjewel! :roll:

Bart

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Fish » vr 07 feb 2020, 15:38

Ik heb zelf een grote brouwemmer, werkt praktisch hetzelfde. Prima voor eerste fermentatie!

Dat kraantje gebruik ik eigenlijk niet. Doordat je fermentatie vaak al klaar is als je dan kraantje gebruikt, loop je het risico op oxidatie van de mede. Komt er toch niet zo rustig uit als je zou willen. Met een hevel breng je veel minder zuurstof in de oplossing, maar het is inderdaad weer extra schoonmaakwerk. Gaat dan vooral over bottelen direct met zo'n kraantje.

Als je de mede direct na de eerste fermentatie zo uit het vat drinkt, heb je natuurlijk geen last van oxidatie. Maar dan moet wel weer je waterslot eraf ivm het eerder genoemde vacuüm, waardoor je zuurstof boven je drank krijgt. Kan het hele vat gaan oxideren op de lange termijn, dus ook niet ideaal.

Eén manier om mede helder te krijgen zonder dat je zooi moet toevoegen in het zogenaamde cold-crashen, door het een paar dagen in de koelkast te zetten komt de gist uit de oplossing. Misschien is het buiten koud genoeg geweest waardoor je dit effect kreeg? Met tijd gebeurd dit ook vanzelf, ik heb twee 5 liter flessen staan die nu na 7 maanden helder beginnen te worden.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » di 21 apr 2020, 09:13

Een paar dagen geleden de ‘cyser’ gebotteld.

Even opfrissen: ‘cyser’ is de term die de Engelsen bedacht hebben voor appelcider, versterkt met honing, appelmede dus.

Dat is dus precies wat ik gedaan heb. De vergisting ging duidelijk trager dan bij gewone cider, maar nu is ie dan uitgegist en mooi op dronk. Fantastisch! Ik heb met mijn hoeveelheid suiker gestreefd naar een alcoholpercentage van 12% (wat geeft je soortelijkgewichtmeter dan aan? 1090 of zo?). Ik denk niet dat alle suiker vergist is, want er is duidelijk iets zoets achtergebleven.

Hij laat zich nog het best vergelijken met een wat droog uitgevallen muskaatwijn. Een van de disgenoten vond hem zeer geschikt voor een ‘spoom’. Dat is een bolletje ijs overgoten met champagne, geloof ik.

Hoe dan ook, dit is een geweldig idee! Pers appels en versterk het sap met honing en vergisten maar. Heerlijk!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door JanvdR » wo 22 apr 2020, 10:41

wijn2.jpg
wijn2.jpg (130.58 KiB) 4180 keer bekeken
Links cyser. De rest is rode wijn (Regent). Alles uit eigen tuin. Ik laat het nog even staan. Ik bottel niet meer maar doe alle wijn in 3L bag in box.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Bart de Coo » wo 22 apr 2020, 11:59

Origineel zijn is gelukkig erg moeilijk.

Waar haal jij die ‘bag in box’-dingen vandaan? Gewoon Brouwland/Brouwmarkt?

(Even mijn bericht aangepast: ik had het gauw gevonden. Wel duur! Ik vind beugelflessen van de Ikea altijd wel aardig. Lekker goedkoop en eindeloos te recyleren.)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door JanvdR » wo 22 apr 2020, 19:15

Hallo Bart,
Ik koop die dingen hier: https://www.genussecke-seitz.de/bag-in-box/
Je kunt ze hergebruiken. In heet sodawater niet hoger dan 85 graden spoelen. De doosjes zijn zonder meer te hergebruiken. De kraantjes kunnen in de vaatwasser. Je hebt wel een hulpstuk nodig om de kraantjes te bevestigen en ook weer om ze los te maken.
Beugelflesjes gebruik ik ook vooral voor cider. Dan mik ik op 4 tot 5 % alcohol. Als de eerste gisting afgelopen is doe ik de cider in de beugelflesjes met een schepje suiker. Het gist dan na op de fles. Bij opening spuit het eruit als champagne. Heerlijk verkoelend, vooral op een warme zomerse dag.
De voorste fles op de foto is een experiment. 3 liter wijn met een toevoeging van honing om ca. 12% alcohol te krijgen. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik een ruimte heb waar van september tot mei de temperatuur schommelt tussen 10 en 12 graden. In mei gaat de temperatuur omhoog zodat de malolactische gisting kan beginnen. Het resultaat is dat de zuurgraad door omzetting naar melkzuur iets milder is. In deze tijd met dat rot virus gaat het niet maar het zou leuk zijn als we als wijnmakende imkers elkaars product eens zouden kunnen proeven.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door Fish » do 23 apr 2020, 10:35

Bart de Coo schreef:
zo 13 jan 2019, 12:28
In dit onvolprezen meesterwerkje

https://wateetons.com/over-drank/

wordt appelsap met honing 'cyser' genoemd. De combinatie is klassiek dus. Ik weet alleen niet of je 'cyser' nu uitspreekt als 'saai-zur' of als 'sie-zur'. Heel frustrerend.

Overigens kun je de eerste wilde gisting van fruitsappen ook prima in de buitenlucht laten plaatsvinden. Een wild gistje erbij is niet erg.

Bart
Even terug in de tijd, maar dit boek is momenteel 12,50 op bol.com. Ik heb hem inmiddels binnen.

Wat betreft mijn eigen mede, die is nu kristal helder geworden, zonder toevoegingen of chemicaliën, puur tijd. Binnenkort bottelen.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door JanvdR » vr 24 apr 2020, 19:14

Dit is het eerste jaar dat ik probeer wijn te maken met als ingrediënt honing. Ik had wel veel ervaring met het maken van rode en witte wijn. Daarbij is de malolactische gisting belangrijk. Het is eigenlijk geen gisting maar een bacteriële werking waarbij appelzuren omgezet worden in mildere melkzuren. Dit proces vindt plaats als de temperatuur wat oploopt. Is dit ook belangrijk voor cyser? Mijn cyser gaat goed klaren ik kan er dwars doorheen kijken dus het wordt moeilijk om er vanaf te blijven. Toch wil ik nog even wachten omdat ik op internet lees dat de cyser en jaar moet rijpen. Wie kan mij wat wijzer maken?
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten