Waar vliegen de bijen op anno 2020

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door tomer » zo 03 mei 2020, 19:08

Choisya volgens PlantNet.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door mick » wo 06 mei 2020, 12:46

Vandaag de eerste open bloemtrossen aan de acacia waargenomen. Is wel héél vroeg bedenk ik me, maar het waren er ook niet veel.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door tomer » wo 06 mei 2020, 15:58

Hier hetzelfde gezien. Er hangen veel bloemknoppen klaar, dus hopelijk wordt het wat warmer na de koude komende week.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door Primus » wo 06 mei 2020, 18:56

mick schreef:
wo 06 mei 2020, 12:46
Vandaag de eerste open bloemtrossen aan de acacia waargenomen. Is wel héél vroeg bedenk ik me, maar het waren er ook niet veel.
Ben vandaag over de militaire baan in Mortsel gekomen daar stond de acacia al in bloei, ook in Ranst komen ze al open. Weer al wat vroeger dan andere jaren.

MVG CP

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door LWPisa » ma 18 mei 2020, 10:05

Interessant om te lezen dat de acacia's in Belgie al bezig zijn. Hier, Soest, bos op zandgrond in midden Nederland, is er nog geen bloem te bekennen. De kleinbladige en grootbladige lindes hebben wel "handjes" (het schutblad van de bloem?) maar het zal nog 10-14 dagen duren voordat dat echt een dracht is. Hulst bloeit nu hard in het bos en vuilboom lijkt ook te komen. Braam komt er ook aan. Een paar paardekastanjes en haagdoorns of wat het ook zijn bloeien nog. Verder is het erg droog. De maisakkers in de buurt stoven laatst met de harde wind.

Op mijn stand in Utrecht Zuylen is meer dracht, de lindes zijn verder ontwikkeld en er bloeien eenjarigen als distels. het is hier door de Vecht (rivier) ook veel natter.

Ik win honing met broedafleggers die ik laat verhoningen (terwijl ze jonge moeren maken), die zijn de afgelopen dagen gemaakt. Het hopen is nu op water en 20+ temperaturen.

L.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door roelof1945 » do 21 mei 2020, 20:37

Mijn tuinvolken vliegen nog steeds op de esdoorns maar de dracht is bijna voorbij.
Ook de laulierheg naast mijn huis wordt op gevlogen en de goudenregen verder niet veel dracht meer.
In het dorp staan de linden in de knop dus de bijen hoeven zicht niet te vervelen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door Eddy Geurtsen » do 21 mei 2020, 21:31

In de Gelderse Achterhoek bloeien de eerste acacia's.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door Alex Mönch » do 21 mei 2020, 23:35

Hier is nog steeds een zeer goede dracht .Er komt een zware nectargeur uit de kasten ondanks dat het al lang droog is.Dat verbaasd me.
De sterkste Dadanten met 4 honingkamers hadden ze bijna allemaal vol en heb als een speer elke Dadant 2 uitgebouwde honingkamers onder de 4 die ze al hadden gegeven.
Ik geef ze altijd meer honingkamers onder de al volle om er voor te zorgen,dat mocht de dracht ineens stoppen,ze de onverzegelde ramen niet naar boven omdragen en je dus zit met de bovenste hkmers met onverzegelde honing/nectar.
Is ook veel makkelijker als ik eind van de maand of begin volgende maand de voorjaars honing ga slingeren ...dan kunnen de volle er gewoon vanaf gepakt worden en de laatst bijgeplaatste op het koninginnenrooster gewoon blijven staan.Ook heb ik het idee,dat de lege honingkamers boven het k-rooster een stimulerend effect hebben op de haaldrift.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door tomer » zo 24 mei 2020, 12:16

6 honingkamers...speciale werkwijze. :D Ondertussen hebben ze hier ook al wel 4 honingkamers volgestopt, maar ik slinger de lentehoning als die klaar is, dus als die verzegeld of tenminste rijp is en de acacia begint te bloeien en dan geef ik nadien de lege bakken terug. Er staan dus nooit meer dan 3 honingkamers op, want ik heb er gewoon geen 6 per kast beschikbaar. Af en toe een broedaflegger ofwel een kunstzwerm om ze in de kasten te houden. En dan heb je ook geen ladder nodig om de zware bakken van de kasten af te gaan halen, uitlaten te zetten, terug de ladder op om de bakken er op te zetten en de dag erna nog eens opnieuw die ladder op om ze eraf te halen voor het slingeren. :lol:
Hier vliegen er honderden bijen op de vuurpijl (Kniphofia).

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2020

Bericht door Alex Mönch » zo 24 mei 2020, 13:10

Tomer,er zijn ook sterke mannen :D Hier bloeien de Acacia s nu ook...dat was die zware nectar geur.Nu regend het hier,maar komende week weer droog en warmer https://www.agriholland.nl/weer/verwach ... ml#Utrecht volgend weekend slingeren,dan zijn ze klaar voor de zomerdracht.[img]
Bijlagen
dadant 2.jpg
ze passen er bijna niet in...ingang hoogte 3 cm ondanks 10 Dadant broedkamerramen en 6 honingkamers
dadant1.jpg
ze passen er bijna niet in...ingang hoogte 3 cm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Primus en 27 gasten