Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Fieke01 » do 30 apr 2020, 15:26

Inderdaad, ik was inspectie aan het doen en heb snel een aflegger gemaakt in een zesramer. Ik heb daar 3 ramen brias in gehangen, 1 raam stuifmeel, 1 raam honing en 1 lege waswafel. Omdat ik geen opgewerkte lege ramen heb, heb ik dit volk via een speciale voerbak bovenop wat suikerwater gegeven.
Nu heb ik deze aflegger op ongeveer anderhalve meter van het moedervolk gezet en de ene zegt dat ik die kast moet afsluiten en 3 dagen dicht moet houden, een ander zegt dat hij open moet blijven zodat de vliegbijen terug naar huis kunnen. Wat is wijsheid aub?
Er wordt veel rond die aflegger gehangen, zouden ze beroofd kunnen worden of zijn de vliegbijen een beetje in de war?
Zal ik die aflegger alsnog afsluiten? Help!
:be8: :be7: :be8:

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Fieke01 » do 30 apr 2020, 15:27

Fieke01 schreef:
do 30 apr 2020, 15:26
Inderdaad, ik was inspectie aan het doen en heb snel een aflegger gemaakt in een zesramer. Ik heb daar 3 ramen brias in gehangen, 1 raam stuifmeel, 1 raam honing en 1 lege waswafel. Omdat ik geen opgewerkte lege ramen heb, heb ik dit volk via een speciale voerbak bovenop wat suikerwater gegeven.
Nu heb ik deze aflegger op ongeveer anderhalve meter van het moedervolk gezet en de ene zegt dat ik die kast moet afsluiten en 3 dagen dicht moet houden, een ander zegt dat hij open moet blijven zodat de vliegbijen terug naar huis kunnen. Wat is wijsheid aub?
Er wordt veel rond die aflegger gehangen, zouden ze beroofd kunnen worden of zijn de vliegbijen een beetje in de war?
Zal ik die aflegger alsnog afsluiten? Help!
:be8: :be7: :be8:
@hans van der post

Willem75
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 20:18
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Re: Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Willem75 » do 30 apr 2020, 15:54

Volgens mij zijn er verschillende meningen over het wel of niet dichthouden. 3 dagen lijkt mij sowieso erg lang.
Dichthouden en koel en donker wegzetten van een aflegger voorkomt het warmlopen van een gestresst volk.

De vliegbijen zullen in ieder geval terug vliegen naar het hoofdvolk, omdat ze binnen 3 km van het hoofdvolk staan.
Daarom moet je ook bijvoeren, de aflegger heeft dus nog geen vliegbijen. Daarom zou ik de vliegopening ook klein maken, dit voorkomt roverij.
Let wel op of er dus genoeg bijen in je aflegger zitten aangezien de vliegbijen dus weer vertrekken.

Ik hoop dat je wat met de info kunt, er zijn vast nog aanvulling op te geven, succes.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Fish » do 30 apr 2020, 16:08

Drie dagen afsluiten heeft in dit geval geen enkele zin, de bijen die terug gaan, gaan dit na 3 dagen ook. Dat voorkom je niet door ze af te sluiten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Hans van der Post. » do 30 apr 2020, 21:30

Fieke01 schreef:
do 30 apr 2020, 15:26
Inderdaad, ik was inspectie aan het doen en heb snel een aflegger gemaakt in een zesramer. Ik heb daar 3 ramen brias in gehangen, 1 raam stuifmeel, 1 raam honing en 1 lege waswafel. Omdat ik geen opgewerkte lege ramen heb, heb ik dit volk via een speciale voerbak bovenop wat suikerwater gegeven.
Nu heb ik deze aflegger op ongeveer anderhalve meter van het moedervolk gezet en de ene zegt dat ik die kast moet afsluiten en 3 dagen dicht moet houden, een ander zegt dat hij open moet blijven zodat de vliegbijen terug naar huis kunnen. Wat is wijsheid aub?
Er wordt veel rond die aflegger gehangen, zouden ze beroofd kunnen worden of zijn de vliegbijen een beetje in de war?
Zal ik die aflegger alsnog afsluiten? Help!
:be8: :be7: :be8:
Inderdaad Help
Wat is de rede om een aflegger te maken?
Dat er zoveel bijen rond de zesramer vliegen is dat de bijen zich moerloos voelen.
Alle bijen die ouder zijn dan 10 dagen komen als ze buiten de kast zijn tot de ontdekking dat dit hun kast niet is en keren terug naar het moedervolk.
Wat nu? Wil eerst weten wat de aanleiding is van een broedaflegger maken.
!Hans.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Fieke01 » za 23 mei 2020, 08:43

Sorry voor mijn late reactie Hans, De reden van die aflegger is dat het volk veel te groot werd.
Dat de moer haar einde naderde en dat ik door heel dat covid-gedoe jammer genoeg nog niet kon deelnemen aan de omlarvingen op onze club.
Ondertussen is dat probleem zowat opgelost geraakt, gelukkig. Ik heb dat afleggertje voor drie weken ver genoeg weggezet en ondertussen staan ze terug hier thuis. Straks ga ik op zoek naar mijn nieuwbakken moer en ik hoop dat die snel aan de leg gaat.
Ondertussen is er in het moedervolk ook één en ander gebeurd. Mijn oude moer vind ik nergens meer terug, er zat een uitgelopen moerdop in en nog een rijpe dop die ik in een krulspeld heb gestopt.
Ik weet het, een hoop geklungel op een hoop maar heb aub een beetje geduld met mij. Ik moest snel handelen om zwermen tegen te gaan en tja...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ik heb onvoorbereid een aflegger gemaakt

Bericht door Hans van der Post. » za 23 mei 2020, 14:42

ben nu even in de bijen vanavond geef ik je antwoordt
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten