Benodigdheden voor beginnende imker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

sebastianroga
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 17:06
Aantal volken: 0
Contacteer:

Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door sebastianroga » zo 24 mei 2020, 17:39

Beste forumleden,

Ik ben mij momenteel flink aan het oriënteren en aan het leren over de imker gilde.

Waarschijnlijk kan ik binnenkort meelopen met een imker voordat de cursussen weer van start gaan.

Nu ben ik aan het kijken wat ik allemaal als beginneling nodig zal hebben. Op diverse webshop worden starter pakketten aangeboden, maar de prijzen lopen best uiteen. Hebben jullie ook tips voor mij waakt ik op moet letten en welke webshops betrouwbaar zijn? Op marktplaats heb ik ook even rondgekeken, maar vooralsnog kan ik niet echt veel vinden...

Alvast bedankt voor jullie goede tips!

Groet,

Sebastian

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 24 mei 2020, 17:57

Je kunt het zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt. Maar als ik naar mijn volken ga heb ik de volgende zaken altijd bij me: Een paar afdekdoeken, daarin gewikkeld een oud broodmes, een eenvoudige raampjeslichter en een veger (ganzenveer), verder natuurlijk mijn bijenkap en beroker.
Voor kastmateriaal kun je je het beste kijken naar waar je mentor mee werkt, altijd gemakkelijk als je materiaal kunt uitwisselen.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door DontPanic » zo 24 mei 2020, 20:02

Eigen handschoenen, imkerjack en eventueel een kastbeitel lijken mij fijn om te hebben als je regelmatig meegaat.

Meeste imkers hebben wel extra materiaal dus misschien hoef je nog niks aan te schaffen direct en kun je voorlopig lenen?

Verder heb ik persoonlijk wel eens besteld bij ielgat en imkershop naar tevredenheid. Meestal ga ik echter liever naar een fysieke winkel zodat ik iets kan zien. Weet niet waar je woont maar er is er vast eentje in de buurt.

sebastianroga
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 17:06
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door sebastianroga » zo 24 mei 2020, 20:08

DontPanic schreef:Eigen handschoenen, imkerjack en eventueel een kastbeitel lijken mij fijn om te hebben als je regelmatig meegaat.

Meeste imkers hebben wel extra materiaal dus misschien hoef je nog niks aan te schaffen direct en kun je voorlopig lenen?

Verder heb ik persoonlijk wel eens besteld bij ielgat en imkershop naar tevredenheid. Meestal ga ik echter liever naar een fysieke winkel zodat ik iets kan zien. Weet niet waar je woont maar er is er vast eentje in de buurt.
Ik woon zelf in Arnhem. Volgens mij is in Wageningen de meest dichtbijzijnde fysieke winkel, of is er ook een in de directe omgeving van Arnhem?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door DontPanic » zo 24 mei 2020, 20:46

sebastianroga schreef:
zo 24 mei 2020, 20:08
DontPanic schreef:Eigen handschoenen, imkerjack en eventueel een kastbeitel lijken mij fijn om te hebben als je regelmatig meegaat.

Meeste imkers hebben wel extra materiaal dus misschien hoef je nog niks aan te schaffen direct en kun je voorlopig lenen?

Verder heb ik persoonlijk wel eens besteld bij ielgat en imkershop naar tevredenheid. Meestal ga ik echter liever naar een fysieke winkel zodat ik iets kan zien. Weet niet waar je woont maar er is er vast eentje in de buurt.
Ik woon zelf in Arnhem. Volgens mij is in Wageningen de meest dichtbijzijnde fysieke winkel, of is er ook een in de directe omgeving van Arnhem?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Moet toegeven dat ik daar in de omgeving niet zo heel bekend ben, zit zelf in het zuiden van het land. Misschien dat iemand anders nog andere winkels in de buurt weet.

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door debijenboer » zo 24 mei 2020, 22:18

Ik zeg altijd tegen beginnende imkers dat het handig is dat je twee keer zo veel kasten hebt als volken waar je de winter mee uit komt. Je wil bijvoorbeeld imkeren met 2 volken. Dan heb je 4 volledige kasten nodig. Je ontkomt er namelijk (bijna) niet aan om in het voorjaar 1 keer een kunst zwerm te maken. Dat kan eerst in een 6 ramer, maar al snel groeit het volk zodat het naar een grotere kast moet. Aan het eind van het seizoen heb je 4 volken. Met een beetje geluk kun je die verenigen tot weer 2 volken waarmee je de winter ingaat en hopelijk weet uit komt. Natuurlijk zijn er ook wel andere mogelijkheden.
Geert (debijenboer)

Tjeerd
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 15:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door Tjeerd » di 26 mei 2020, 15:40

Ik snap de tip voor het aanschaffen van meerdere kasten, alleen vraag ik me af, welke zijn dat dan, wordt anders toch ook wel erg prijzig, kasten zijn niet goedkoop. Maak je je eigen kasten? En van welk materiaal dan?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door oldtimer » di 26 mei 2020, 16:41

Er wordt inderdaad nogal makkelijk over gesproken maar imkeren is gewoon een dure hobby.

Kasten kun je, met strikte in acht neming van bijenmaten zelf maken. Mijn kasten heb ik gemaakt van Douglas om maar iets te noemen. Er zijn vele houtsoorten gebruikt voor bijenkasten.

Je hebt veel soorten kasten waarbij ik niet in detail wil treden maar laat ik de praktijk benoemen. Je hebt grotere kasten, 10 of 12 raams broedkamerkasten. Dit zijn over het algemeen kasten voor grotere volken. Wil je er kleinere volken in houden zul je de grote kasten moeten verkleinen met sluitblokken. Dit is om het volk de gelegenheid te geven zichzelf warm te houden.

Het is min of meer een must ook 1 of 2 kleinere kastjes te hebben van dezelfde raammaten als de grote kast.
De kleinere kastjes zijn nodig om eventueel een zwerm of aflegger in onder te kunnen brengen.

Daarnaast heb je voor de grotere kasten honingkamers nodig. Deze hebben soms een andere maat dan de broedkamer.

Kijk eens op een webshop van bijen artikelen dan wordt e.e.a duidelijk.
Alexander (Lex)

Tjeerd
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 15:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door Tjeerd » di 26 mei 2020, 17:00

Bedankt voor je reactie.

Ik ben me nog volop aan het oriënteren.

Is het nog aan te raden om via marktplaats kasten aan te schaffen voor 50 euro bijvoorbeeld of wordt goedkoop dan duurkoop?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Benodigdheden voor beginnende imker

Bericht door oldtimer » di 26 mei 2020, 17:33

Dat is afhankelijk van verschillende factoren.
- Heb je hulp van iemand in de buurt?
- Met welk materiaal imkert de hulp
- Afhankelijk van met welk kasttype je wilt gaan imkeren.
En zo nog meer

Ik heb nog nooit tweedehands materiaal gekocht.
Bedenk eerst met welke kasten je wilt gaan imkeren. En ja, ik begrijp dat een volslagen model dat niet weet.

Vaak is goedkoop duurkoop.
Houd het klein en begin schoon=nieuw is mijn advies.
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten