Zwermkunst-methode: Broedaflegger laten zwermen (Verhaaltje over mijn bevindingen)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Eliasd
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
Contacteer:

Zwermkunst-methode: Broedaflegger laten zwermen (Verhaaltje over mijn bevindingen)

Bericht door Eliasd »

Dag beste bijenvrienden

Gisteren kwam er een zwerm af in mijn stadstuin rond Gent, zal wel vlug overgaan dacht ik want al mijn koninginnen zijn geknipt. Maar na een tourtje langs alle volken bleek de zwerm uit mijn broedaflegger te komen. Aangezien er dus wel degelijk een koningin inzat heb ik vlug een 6 raams kastje met een paar oude ramen buitengezet in de hoop dat ze daarin zouden trekken, je weet maar nooit :D
Helaas ze gaan op 5 meter hoog in de krulwilg hangen maar geen nood ik heb ze goed kunnen scheppen, met een goede ladder en schepstok is dat een eitje. 's Nachts heb ik ze in de korf laten hangen en heb ze vandaag op kunstraat gezet.

Wat is er gebeurd? Mijn methode om volken te vermeerderen en zwermen tegen te gaan is het maken van broedafleggers, meestal van mijn favoriete volken. Op die manier selecteer ik (een beetje), die laat ik dan redcellen optrekken en dat is dat.
2 jaar geleden is bij deze methode ook al eens een zwerm afgeslaan omdat er 4 ramen 80% gesloten 20% open broed in zat, te veel voor een 6ramer. Dit jaar zaten er 3 ramen broed in en dat is dus ook blijkbaar te veel.

Eigenlijk moet ik wel zeggen dat ik fan ben van deze methode en ik doop hem de zwerm-kunstmethode. Ja, het is efficiënter om gewoon meteen 2 zwakkere broedafleggers te maken want het enige voordeel van het laten zwermen is raatvernieuwing. Je zou kunnen opperen dat de zwerm weinig tot geen varroa meedraagt maar als je de broedafleggers een oxaaldouche geeft eens het broed is uitgelopen, heb je ook varroa-vrije volken.

Er zijn dus geen echt uitspringende voordelen behalve dat het fantastisch is om zo'n zwerm te zien ontwikkelen. Het verschil met een aflegger en een zwerm in ontwikkeling lijkt mij al het extra werk waard. Daarnaast zie ik het als een stressvermindering voor de bijen want zwermverhindering: doppen wegbreken, afleggers maken is inmenging in de natuur die het zo goed alleen kan. Grote volken zou ik nooit laten zwermen maar een broedaflegger lijkt mij dus een goed compromis waarbij je het stuur heel kort loslaat en de natuur de natuur laat zijn.

Ik doe het vanaf nu elk jaar zo :hive:
Plaats reactie