Helleborissennieuws.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Helleborissennieuws.

Bericht door de vos roger »

AfbeeldingIk ben onlangs naar een helleborissen open-deurdag geweest,en zag daar de laatste nieuwigheden die op de markt waren,waaronder hier enkele daarvan
Afbeelding
Ze waren nogal behoorlijk prijzig ,maar om z'on plant tot bloei te krijgen moet ze twee à drie jaar oud zijn.
Afbeelding

Afbeelding
Dit was hun laatste gekruiste selectie,een echte gele soort met donker hart.Er waren er nog maar een hondertal van deze soort die ze te koop aanboden aan 17 euro.
Er wordt tegenwoordig ook nogal wat gekloond met de helleborissen,resultaat op een jaar tijd een pracht van een plant met wel 50 bloemen op,maar zaaien zich niet voort.Toen ik aan de kweker vroeg of het stuifmeel enige waarde had voor de insecten moest hij mij het antwoord schuldig blijven.In alle geval was het steriel voor andere soorten .Voor zulke planten hoe mooi ze ook zijn pas ik.

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Helleborissennieuws.

Bericht door Oude Essink »

Hoi Roger,
Heb je deze in Kalmthout opgevist?
hennie oes
de vos roger
Contacteer:

Nee hoor,in Oostkamp omgeving van Brugge een kwekerij waar nogal wat Nederlandse kwekers hun soorten komen aanvullen.[;)]

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Een beetje zon en 10 graden: de dames kregen een uurtje de tijd: Helleborus het meest in trek.
.
Afbeelding
De dames deden zich aan het pollen tegoed; ik zie ze geen nectar zuigen!

hennie oes
de vos roger
Contacteer:

Hier bij ons kon er zelfs geen halfuurtje af vandaag,het heeft hier gans de dag water gegoten,jammer voor die wilgenkatjes hier.De meeste helleborissen oriëntalis lopen hier naar het einde van hun bloei,alleen de botanische soorten(groene)beginnen nu maar pas te bloeien.
AfbeeldingDeze Helleboris Odorus is een bladverliezende soort en zaait zich niet zo spontaan uit.
roger
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Roger, als helleboris kenner

als er een plant boven de grond afgevroren is, kan die er nog bovenop komen op basis van een goed wortelgestel?
de vos roger
Contacteer:

Ambrosius schreef:
Roger, als helleboris kenner

Niet overdrijven hé hierboven!!!!:D
Helleborissen zijn zéér winterharde planten en het zou me sterk verwonderen als ze boven de grond afvriezen in normale omstandigheden nooit.Bij hevige vorst gaan de bloemen wel slap hangen maar na de vorstperiode herstellen ze zich normaal.

roger
Ambrosius
Contacteer:

Bericht door Ambrosius »

Roger,

een viertal hingen af, daarna kwamen ze in de verrottingsfase, misschien door het natte weer dat er op volgde

en nu deze avond wat in de grond zitten krabben want bovengronds schiet er niets meer over, en ik zie enkele heel kleine uitschietertjes op de wortels

dus ze zouden zich kunnen herstellen
Plaats reactie