Hoe ga(an) ik (we) dit aanpakken.....

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

labrador
Contacteer:

Re: Hoe ga(an) ik (we) dit aanpakken.....

Bericht door labrador »

Beste mensen,

Het gaat mij in eerste instantie niet zozeer om welke planten/bomen of mengsels er gebruikt kunnen worden, maar meer om een "plan van aanpak" op papier. Er zijn in het verleden best veel pogingen gedaan ter verbetering van een drachtgebied, i.s.m. gemeentes of andere grondgrondbezitters. In zulke plannen staan vaak "rode draden" die ik zou kunnen gebruiken voor inventarisatie en structurele verbeteringen op dit betreffende landgoed.
Of e.e.a. kans van slagen heeft hangt met name af van het plan op papier. Ik wil dus graag gebruik gaan maken van een bestaand project, aangepast op de omstandigheden alhier!

Jaap
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap hallo,
Ik weet niet of NM uitgelegd heeft wat precies de bedoeling is, willen ze echt een plan wat ze dan kunnen uitvoeren of willen ze alleen je kennis en dat in hun plan ev toepassen in onderdelen.
Ik denk dat je te hoog mikt.
Als jij een volledig plan inlever dan zal er zeker in gesnoeid worden en gebruiken ze alleen wat ze kunnen gebruiken.
Toch kan je invloed hebben en ben ik jaloers op je.
Ik woon op het vruchtbare groningse Hogeland en daar is elke m2 bezet door opbrengstbeheer.
Dus hier is het alleen monocultuur en soms wat groenbemesters.
Als mij de aan jouw gestelde vraag werd gesteld dan werd die 224 HA op een mooie kaart ( google earth ) verdeeld in grondsoort, droog ,nat, verbeterd etc.
Bij elke omstandigheid zou ik zoveel mogelijk de oorspronkelijke drachtplanten zoeken en aanvullend de drachtplanten die er niet van nature voorkomen maar het er goed zouden doen.

Misschien zou je waterleidingmaatschappijen iets kunnen aftroggelen.

Misschien zou je ook iets als een totaalplan in kunnen leveren naar eigen inzicht aangepast aan de tegenwoordige conditie.

Blijf jezelf.

Dirk

dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Waar kan ik een geslaagd poject vinden over inventarisatie en structurele verbetering van een grootschalig en oud natuurgebied op de hoge zandgronden, welke van huis uit niet zo rijk is aan drachtplanten?

Zoals andere forumers al zeggen: zoiets is er doodgewoon niet terwijl het zeer hard nodig is. Het toekomstige drachtenplanten vademecum kan misschien een leidraad bieden. Ook dat zal ben ik bang geen totaalplan zijn. Er ligt dus een nieuwe uitdaging voor natuurmonumenten klaar.

jp
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Waar kan ik een geslaagd poject vinden over inventarisatie en structurele verbetering van een grootschalig en oud natuurgebied op de hoge zandgronden, welke van huis uit niet zo rijk is aan drachtplanten?

Zoals andere forumers al zeggen: zoiets is er doodgewoon niet terwijl het zeer hard nodig is. Het toekomstige drachtenplanten vademecum kan misschien een leidraad bieden. Ook dat zal ben ik bang geen totaalplan zijn. Er ligt dus een nieuwe uitdaging voor natuurmonumenten klaar.

jp

JP,

Dat zie je verkeerd, de uitdaging is niet aan NM, maar aan mij.
Zij hangen achterover en wachten wel totdat iemand met iets zinnigs komt.... Maar het zou toch mooi wezen als er iets bestaands zou zijn, wat met wat simpele aanpassingen gebruikt zou kunnen worden door iedere Imker, zodat er lokaal belangrijke drachten ontwikkeld zouden kunnen worden.
Subsidies genoeg, vrijwilligers genoeg, welwillende instanties genoeg maar het wachten is op iemand die zoiets op papier krijgt waar iedere imker mee gebaat is!!
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Labrador,
Is HAS den Bosch misschien een mogelijkheid?
Je kunt voorstellen om er een studieopdracht(je) van te maken of zo.
Misschien is dat zelfs al eens gedaan.
Plaats reactie