Israel: gele ganzebloem

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Israel: gele ganzebloem

Bericht door maartenkleijne »

Eind maart was ik een paar dagen bij de baha'i tuinen in NoordIsrael, een geliefde touristenbestemming en ook een plek om wat bijen- en dracht observaties te doen.
Het weer was prachtig: felle zon, 28 graden, na een paar weken koel weer met veel regen.

Opvallend was dat dat er drie duidelijk verschilende rassen vlogen:
-kleine ligustica-achtigen die sprekend lijken op de wilde bijen van St.Eustatius
-heel grote BUCA-achtigen, volgens de beschrijvig vn Piet
-en kleine bijen met dezelfde kleur en tekening als de BUCA's

Het viel mij op omdat er ca. 2 ha gele ganzebloem op braakland bloeide (een schitterend gezicht) die overdadig door de bijen werden bevlogen, kennelijk voor stuifmeel en nectar. In Nederland doen deze ganzebloemen het ook heel goed, beslist de moeite om in te zaaien op doge grond. Ze wordt in diverse bermmengsels geleverd en ook wel los maar dan 10x zo duur. Als je ze hebt staan is er heel makkelijk zaad van te winnen.

En verder in de tuinen diverse drachtplanten:
-lavendelvelden: geen bij te bekennen
-struiken rozemarijn: altijd wel bijen
-diverse soorten heerlijk geurende citrsufruit, sinas, citroen, lemmetjes, mandarijn: geen bij op te zien.
-verschillende mij onbekende mediterrane bomen en struiken werden wel druk bevlogen.
tineke w.
Contacteer:

Re: Israel: gele ganzebloem

Bericht door tineke w. »

maartenkleijne schreef:
Eind maart was ik een paar dagen bij de baha'i tuinen in NoordIsrael, [...]
-diverse soorten heerlijk geurende citrsufruit, sinas, citroen, lemmetjes, mandarijn: geen bij op te zien.[...]

Maarten, ik heb een heel grote citrus-kamerplant, bittere minisinaasappeltjes, die tweemaal per jaar volop bloemen én vruchten heeft (tegelijkertijd). Ik heb hem van mei tot november buiten staan, maar inderdaad geen trekker voor bijen ondanks de zoete geur. Weet jij hoe het zit met de bestuiving? Ook de bloemen die de plant in de winter binnen in de woonkamer krijgt, leiden tot vruchten in de zomer.
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door agastache »

de meeste citrusbomen in mini vorm voor de teelt in potten zijn zelfbestuivers. Of de bijen daarom niet geintresseerd zijn weet ik niet, waarschijnlijk is de aangeboden hoeveelheid nectar en stuifmeel te gering bij een enkel boompje.In diverse landen wordt toch wel degelijk honing van citrusbomen aangeboden.
Maarten wat betreft de lavendel die niet bevlogen wordt toch wel verrassend, lavendel honing is hier in frankrijk beroemd. Kan het zijn dat de bloemen al wel paars kleurden maar nog niet helemaal openstonden ? Hier bij mij op mijn stek bloeit de lavendel angustifolia ( Hidcote en Munstead) nu vol op en wordt druk bevlogen ondanks de concurrentie van de tamme kastanje die ook sinds enkele dagen bloeit. Wat je in Israel hebt gezien was dat voor de parfumindustrie en dus een "lavandin" ?
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Tineke,

Hoe het met de bestuiving van citrusbomen zit, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat de 'bittere minisinaasappeltjes' waarschijnlijk 'koemkwats' zijn. (Ik schrijf het fonetisch op, want ik heb geen idee van de spelling die in de handel gangbaar is). Die zijn prima eetbaar. Ze worden overigens met schil en al gegeten. Dus als ik je eens mag aansporen tot culinaire experimenten...

Bart
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Hoi Meindert, het was dezelfde lavendel als bij mij in de tuin (2 rassen), en ze werd wel bevlogen door de hommels. Ik denk gewoon dat de bijen teveel andere dingen te doen hadden.
Plaats reactie