Boeken over bijen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Boeken over bijen

Bericht door Tieme »

Hallo allemaal,

Recentelijk werd gevraagd waar je "königinnenzucht" van Friedrich Ruttner kunt kopen. Wel, dat is dus bij apimondia. Maar er zijn tal van boeken over hetzelfde onderwerp ook zeer de moeite van het lezen waard.

Misschien is het naast wetenschappelijke artikelen ook wel leuk om een boekenlijst bij te houden waarbij men eventueel commentaar bij de boeken kan geven. Helemaal mooi zou zijn als er ook bij vermeld zou worden waar iets eventueel te koop is. Ik denk dat dit voor veel beginners de weg naar echt waardevolle literatuur beduidend eenvoudiger zal maken. Maar ook voor gevorderden zal het zeer interessant zijn.

Een idée?

Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Boeken over bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tieme,

Je idee is niet opgemerkt door mij maar jaren terug ok al eens door mij geopperd. Zal eens zoeken op het forum. Als het goed is moet er ook ergens een lijst van bijenboeken rondzweven op dit forum. Door mij ooit hierop gezet.

JP

Ja Dirk draai al even mee op dit forum!

jp
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ibliotheek

Mijn geheugen is nog prima. Er was ooit een iniatief maar is nooit opgepakt. Helaas!!!

jp
tineke w.
Contacteer:

Bericht door tineke w. »

Het is heel interessant te lezen over dit 5 jaar oude initiatief. Hoe is het afgelopen?
Juist commentaar op (bv een boekbespreking) en informatie over verkrijgbaarheid geven meerwaarde aan het plaatsen van boektitels in deze rubriek. Ik denk dan allereerst aan nieuw verschenen boeken, maar oudere uitgaven kan natuurlijk ook, als ze maar ergens zijn in te zien.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Vraagje. Ik zet die oude link van JP te bekijken waar Tineke naar verwijst

(http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ibliotheek)

JP geeft eindeloze lijsten van oeroude bijenboeken. En die zou ik wel eens willen doorkijken! Ik neem veilig aan dat veel van deze titels in te zien zijn in de universiteitsbibliotheek van Wageningen. Maar hoe regel je zoiets als je niet studeert en ook verder niets hebt uit te staan met het academische leven? Weet iemand dat?

Wat mij dus voor ogen staat, dat is dat ik eens op een ochtend in de auto stap en mij een dag ga opsluiten op een leeszaal waar ik de hele mikmak eens bepotel en doorblader. Zou dat mogelijk zijn?

Groet,

Bart de Coo
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Gewoon naar de bieb op de WAU is zeker mogelijk, wel even de openingstijden opzoeken. Je kan er gewoon binnenstappen en rustig lezen. De bijenafd. was boven aan de rechterkant bij de printers.
Ze hebben er ook Das Deutsche Bienenjournal enzo.

Een tijdje terug werd er wel opgeruimd dus ik hoop dat ze die oude zaken nog hebben. Maar boeken van Ruttner en Krane en Imdorff enzo hebben ze zeker...

L.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Groningen heeft ook veel oude Bijenboeken, maar zo maar even langs komen zal lastig gaan. Het overgrote deel van de collectie bevindt (bijv groentjes) zich in het depot en moet worden besteld.

jp
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Jan Kruit »

Ik weet niet of je onderstaande boek op het oog hebt maar....
Te koop zie: http://www.die-imker.de/buecher_ecke.php
betreft: Zuchttechnik und Zuchtauslese bei der Biene.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl
tineke w.
Contacteer:

Bericht door tineke w. »

LWPisa schreef:
Gewoon naar de bieb op de WAU is zeker mogelijk, wel even de openingstijden opzoeken. Je kan er gewoon binnenstappen en rustig lezen. De bijenafd. was boven aan de rechterkant bij de printers.
Ze hebben er ook Das Deutsche Bienenjournal enzo.

Een tijdje terug werd er wel opgeruimd dus ik hoop dat ze die oude zaken nog hebben. Maar boeken van Ruttner en Krane en Imdorff enzo hebben ze zeker...

L.

De bijenbibliotheek is onlangs mee verhuisd naar het Forumgebouw, waarin een aantal vakbibliotheken en de centrale bibliotheek zijn samengebracht, zie http://library.wur.nl/WebQuery/netwerk/full/84. Een deel van wat vroeger bij Entomologie op de planken stond, staat nu in de magazijnen, maar is natuurlijk bij een bezoek op te vragen. De catalogus is voor iedereen te raadplegen via internet, zie http://library.wur.nl/desktop/catalog/.
Plaats reactie