kunstzwerm en oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
orient
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 22:48
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Hengelo (o)
Contacteer:

kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door orient » wo 14 jul 2010, 19:24

binnenkort ga ik een bevruchte koningin invoeren in een kunstzwerm wanneer kun je dit volk het beste behandelen met oxaalzuur.

gr Rene

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door Bart de Coo » wo 14 jul 2010, 22:45

Ongeveer na een week, als er nog geen verzegeld broed is. Los 35 gram oxaalzuurpoeder op in 1 liter water en benevel de bijen lichtjes. Een grijze waas over de bijen is voldoende. Draag a.u.b. zo'n masker (Zie bijvoorbeeld de catalogus van het Bijenhuis). De behandeling zal misschien een beetje ten koste gaan van wat broed, maar die schade halen ze wel weer in.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door willem » wo 14 jul 2010, 23:17

Bart de Coo schreef: Draag a.u.b. zo'n masker (Zie bijvoorbeeld de catalogus van het Bijenhuis).

Waarom een masker dragen ?
Groeten, Willem :violin:

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door Maarten Hoogeveen » wo 14 jul 2010, 23:26

dit kan toch gelijk als je een kunstzwerm maakt?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door AndreasH » do 15 jul 2010, 08:50

@willem,

Masker omdat oxaalzuur zwaar giftig is en voor nieraandoeningen zorgt als je het binnenkrijgt. De nevel is minder fijn dan als je mierenzuur gebruikt maar toch, het is absoluut belangrijk jezelf te beschermen tegen het inademen van druppeltjes water met daarin oxaalzuur opgelost.

Doe jezelf een plezier en ga een maskertje halen....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door LWPisa » do 15 jul 2010, 22:47

Broedschade heb je zeker als je vernevelt met open broed. Misschien is het extra stress en valt het mee doordat ze het broed kunnen recyclen (opeten) maar het is meer een klap dan als je ze behandeld als je de kunstzwerm maakt. In Kirchhain en elders behandelen ze een "schudzwerm", de kunstzwerm komt een paar dagen in een gazen box met de moer in een kooitje en wordt op dag 1 beneveld. Dat werkt daar goed geloof ik.

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door Bart de Coo » vr 16 jul 2010, 13:07

De reden dat ik altijd even wacht met de oxaalzuurbehandeling is, dat (kunst-/schud-)zwermen nog wel eens de neiging zouden hebben om de kast of korf te verlaten, wanneer je ze onmiddellijk behandelt. Ik ben even vergeten waar ik deze wijsheid oppikte, maar Albert de Wilde schreef verschillende keren op het forum dat hij een zwerm onmiddellijk behandelt, voordat hij wordt gehuisvest. Vervolgens zou het geregeld gebeuren dat zo'n zwerm dan binnen de kortste keren weer op de vleugels gaat. Dat was dus in overeenstemming met wat ik al eerder had gelezen. Ik laat de zwerm dus even een paar dagen 'settelen' eer ik behandel.

Als je een zwerm behandelt op de manier die LWPisa hierboven besschrijft, dan is dat probleem uitgesloten: je stopt ze in een gaaskist, behandelt ze onmiddellijk en laat ze nog een paar dagen zitten. In zo'n kist kunnen ze immers nergens heen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door wilde » vr 16 jul 2010, 22:35

Albert de Wilde schreef verschillende keren op het forum dat hij een zwerm onmiddellijk behandelt, voordat hij wordt gehuisvest. Vervolgens zou het geregeld gebeuren dat zo'n zwerm dan binnen de kortste keren weer op de vleugels gaat.
Dat was de conclusie van anderen, niet van mij. Ik doe het nog steeds zo. Zwermen vertrekken soms door stress vanwege een UMTS-mast in mijn buurt, niet door oxaalzuurverneveling. Ik heb het uitgeprobeerd, dus zwermen zowel met verneveling als zonder. Beide gaan soms weg, maar gelukkig niet alle.
Een kunstzwerm zonder broed zou ik direct behandelen en pas daarna de moer invoeren.
Albert de Wilde

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door joselito » za 17 jul 2010, 08:31

Zwermen vertrekken soms, gewoon omdat ze zwermdrift hebben. Ze zijn door het dolle heen. Een zwerm heeft dit jaar een vriend van mij zo 3 dagen bezig gehouden totdat hij eindelijk besloot in de kast te blijven.
Bij een kunstzwerm is dat niet het geval. Zij zullen niet vertrekken. Als je ze niet naar een andere plaats brengt is het enige gevaar dat er veel bijen terug vliegen naar de oude kast.
Dus ik zou ze direct behandelen.

thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: kunstzwerm en oxaalzuur

Bericht door thorwald » ma 19 jul 2010, 16:30

ik denk dat er een fout zit in het recept, je hebt gedeminiraliseerd water nodig met 30 g suiker erin opgelost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten