Het weer nader verklaart.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Het weer nader verklaart.

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 mar 2002, 20:45

[center]Het weer nader verklaart.

De Lente tegenwoordig eerder.[/b][/center]

De zachte winters van de laatste jaren hebben invloed op het groeiseizoen. De bladontplooiing of bloei van bomen en planten in het voorjaar is sinds 1988 aanmerkelijk vervroegd. Uit onderzoek in ons land blijkt dat bijvoorbeeld de paardebloem in de jaren negentig gemiddeld rond 15 maart tot bloei kwam Dat is een maand eerder dan in het tijdvak 1795- 1988. De hazelaar (bloei tegenwoordig rond 13 januari) en het speenkruit (bloei nu rond 4 maart kwamen gemiddeld 25 dagen eerder in bloei.

Duitse onderzoekers, die gebruik maken van een netwerk van tuinen in diverse Europese landen, komen tot resultaten die vergelijkbaar zijn. Deze tuinen waarvan er een te vinden is bij Wageningen Universiteit, zijn speciaal ingericht voor onderzoek op de invloed van klimaat veranderingen op bomen en planten

In de jaren 1943-1968 werden dergelijke waarnemingen verricht door het KMNI in De Bild Daarvoor was een beroep gedaan op tal van vrijwilligers. Uit dat onderzoek bleek dat de hoeveelheid warmte vanaf 1 februari, de warmtesom, maatgevend is voor het moment van het tot bloei komen en ontplooiing van het blad.Op basis hiervan werden destijds ook voorspellingen gedaan. De winters zijn echter zo zacht, dat de ontwikkelingen in de natuur vanaf 1988 vaak al in januari beginnen.De behoefte aan warmte verschilt sterk. Hazelaars hebben soms begin januari al voldoende warmte gehad om te bloeien, terwijl acacia's pas in juni zover zijn.

Eerder in de 20ste eeuw zijn in de omgeving van Wageningen door de Nederlandse Phaenologische Vereniging waarnemingen gedaan. Uit gegevens van die periode blijkt dat de bloeitijd varieert met de temperatuur.In de jaren vijftig en begin zestig was er sprake van een vroeg bloeiseizoen, daarna begon het seizoen later. In de periode met voortdurend vroege lentes was de natuur er het vroegst bij in de jaren 1989, 1995, 1997, 1998, en 1999.
Vroege bloei kan leiden tot meer nachtvorstschade en kan ook de gevoelige periode verlengen van hooikoorts patiënten.

Het zachte weer van de laatste tijd heeft ook dit jaar een zeer vroege ontwikkeling in de natuur teweeggebracht. Het voorjaar is door de koude eerste helft van januari en de overvloedige regen echter niet recordvroeg. In 1989 begon de lente in de natuur nog eerder.
HWS (bron: KNMI)



Bijgewerkt door - hans van der post op 10/03/2002 22:19:26

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Ria van den Berg » ma 11 mar 2002, 02:39

Jullie mogen zacht weer hebben, maar Alberta is afgelopen week getroffen door een koude golf. Lethbridge, in het uiterste zuiden, brak records met dagtemperaturen van -22 celcius. Komende week wordt het volgens de verwachting iets warmer, maar nog beneden normaal. Je noemt 97 ook als vroeg voorjaar, maar als ik me goed herinner, hadden we toen in januari een elfstedentocht.
Het rapport van "plantwatch" in Alberta geeft ook elk jaar vroegere bloeitijden aan, maar met schommelingen. Twee jaar geleden, bevroren alle vroege wilgensoorten en vonden we nauwelijks stuifmeel in de ramen in het voorjaar.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Oude Essink » ma 25 mar 2002, 18:06

Dr. Marcel Visser, aldus lees ik in Natuur en Techniek (maart 2002, pg 67 ev), deed onderzoek naar de invloed van het klimaat op de ecologie van koolmees, wintervlinder en bonte vliegenvanger; hij constateert, dat door verandering in het klimaat de kleine koolmeesjes worden geboren als de meeste rupsjes waarop de ouders gerekend hadden, alweer weg zijn.

Afbeelding
bij verandering van het klimaat, zijn de koolmeesjes de pineut

De meesjes zijn (op de Hoge Veluwe) voor het voedsel van haar jongen grootdeels afhankelijk van de vroege rupsjes op de zomereik. De wintervlinder legt haar eitjes zo, dat de rupsen zich kunnen voeden met het jonge uitlopend blad van de zomereik; de datum van uitloop van de eik hangt samen met de temperatuur in winter en voorjaar; de laatste dertig jaar is deze datum een kleine veertien dagen vervroegd. Door hogere voorjaarstemperaturen bij gelijkblijvend aantal vorstdagen lopen de knoppen eerder uit en ligt de piek in het rupsenaanbod 9 dagen eerder; de rups verandert mee! De koolmeespopulatie past haar legtijd niet aan, zo blijkt uit het onderzoek, aan deze verschuivende piek; als de eitjes uitkomen is de piek alweer voorbij en zo kan het gebeuren, dat een geringe verandering in de klimaatsomstandigheden leidt tot terugloop van de mezenpopulatie.
Het laatste nummer van Natuur en Techniek (jaarg.70, maart 2002) is geheel gewijd aan de Biodiversiteit; meer dan 25000 soorten stierven vorig jaar uit; hoeveel kwamen erbij ?? wetmatigheden en oorzaken; de laatste stand van zaken; een bijzonder boeiend nummer en voor de enigszins geschoolde leek goed leesbaar.
Hennie oes


Afbeelding

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 05 mei 2002, 13:19

Op NOS Teletekst / Weer en verkeer / Weer / nader verklaard 1 2 3 4 5 6 NOS-TT 717 zo 05 mei stond het volgende (Fr.:ingekorte) bericht
-
1/6 H E T W E E R nader verklaard:
EUROPEES KLIMAAT EXTREMER

Niet alleen het gemiddelde, maar ook de uitersten van het klimaat zijn aan het veranderen.Uit onderzoek blijkt dat er in Europa vaker extreme hoeveelheden neerslag vallen. Dat is vooral het geval op plaatsen waar ook de totale hoeveelheid neerslag toenam.
Ook vastgesteld is een toename van het aantal dagen waarop de temperatuur sterk afweek van het gemiddelde voor de tijd van het jaar. Extreem koude dagen waren er minder, extreem warme juist meer.
2/6
Het aantal koude dagen nam echter minder af dan verwacht.Mogelijk heeft dat te maken met de temperende invloed van de oceaan op het temperatuurverloop van koude zomerdagen in Europa.
3/6
Door samenwerking met andere landen en het gebruik van computers zijn de gegevens nu toegankelijker geworden.
4/6
Uitvoerig onderzoek naar 50 jaar dagelijkse metingen op meer dan 200 weerstations verspreid over heel Europa laat nu voor het eerst de veranderingen zien in het optreden van die extremen. Catastrofale rampen zijn te zeldzaam voor statistisch onderzoek.
5/6
Hier spelen ook andere oorzaken dan klimatologische een rol,zoals bevolkingsdichtheid,wonen in kwetsbare gebieden of menselijk ingrijpen in landschap.
De resultaten van het onderzoek sluiten aan bij een eerder onderzoek naar veranderingen in het Europees klimaat. Een jaar of tien geleden was al duidelijk dat het in vrijwel heel Europa warmer was geworden maar hoe de extremen veranderen was toen nog niet bekend.
6/6
Het nieuwe onderzoek laat ook zien dat er gebieden zijn die niet meedoen met de opwarming.Zowel in het zuidoosten van Europa met Griekenland en Turkije, als in Groenland is het de laatste jaren iets minder warm geworden.
Bovendien is het in het grootste deel van Europa natter geworden maar ook niet overal. Vooral in het westelijke deel van het gebied van de Middellandse Zee zijn gebieden te vinden met een afname van de hoeveelheid neerslag. (bron:KNMI)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Frans vanTongeren » za 18 mei 2002, 14:26

JAN VISSER schreef in TROUW (misschien wel de beste krant van Nederland) op 17-05-'02 het volgende bericht:

In de Verenigde Staten lijkt het onomstotelijke bewijs te zijn geleverd dat het intensieve vliegverkeer grote invloed heeft op weer en klimaat.
Toen na de aanslagen van 11 september de burgerluchtvaart drie dagen aan de grond moest blijven,werd het overdag meetbaar warmer en 's nachts kouder. Het verschil tussen nacht en dagtemperaturen nam gedurende deze periode met ongeveer een graad toe.
De oorzaak van de grotere temperatuurverschillen (vooral de maximale waren hoger dan voor en na de aanslagen) moeten worden gezocht in het ontbreken van de bekende contrails of condensatiestrepen of vliegtuigbewolking genoemd.. Vooral wanneer de contrails zich in velden ijle bewolking gaan uitsmeren, wordt het nachtelijke warmteverlies enigszins getemperd.
Overdag vindt een tempering van de zonnestraling plaats, wat tot minder hoge temperaturen leidt.
Tot deze opmerkelijke bevindingen kwam de Amerikaanse meteoroloog David J.Travis. Samen met collega's analyseerde hij de data van 4000 Amerikaanse weerstations. De onderzoeksresultaten werden deze week gepresenteerd op een congres In Portland.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 mei 2002, 09:21

In 'Vroege Vogels'hoorde ik een deskundige een verklaring geven over de vervroegde bloei van veel planten.
In de maand februari zou de gemiddelde temperatuur VIER graden hoger zijn geweest dan gemiddeld. (dus zeven graden i.p.v.drie)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Frans vanTongeren » wo 20 nov 2002, 18:46

bijen als winter-weervoorspellers
Onlangs bezocht ik -in Wilp- een lezing van Cees van Holland en daar vertelde hij (o.a) dat bijen de aard van de komende winter kunnen voorspellen. Cees zei het al tien jaar bij het juiste eind te hebben gehad!
Meteen dacht ik aan thermo-ondergoed en toertochten, maar voor de zoveelste keer valt er ook van deze winter niet veel te verwachten.
De bijen hebben dat aan Cees (en ook aan mij en.. ook aan u) kenbaar gemaakt door de hoeveelheid ingevlogen propolis waarmee het vlieggat wordt verkleind. Als er veel propolis wordt aangedragen, kunt u rekenen op een strenge winter!
Nou, dit jaar zie ik weer geen propolis, maar..denk ik dan, die bijen kunnen dat toch niet aanvoelen!! Erwin Krol weet het vaak een dag van te voren al niet te voorspellen.
-
In Trouw schreef meteoroloog Jan Visser iets over de voorspelbaarheid van een strenge winter en toen..ging ik aan bijen denken.
Jan schrijft dat klimaatkenner Bram van Mourik al jaren geleden opmerkte dat:
Wanneer de gemiddelde oktobertemperatuur sneller daalt dan normaal (meer dan 5 graden) zijn de indicaties voor een strenge winter wat groter.
De bijen zullen die plotselinge koudegolf niet waarderen, temeer daar zij nog broed hebben te verzorgen. Wellicht komen zij dan in actie om het vlieggat te gaan verkleinen. Dat zou dan de associatie met een strenge winter -in aantocht- kunnen zijn!

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Minne Bonnema. » do 21 nov 2002, 19:44

Weerspreuk voor november.
Geeft november vorst en zachte regen
Dan komen we op eind december een vorst peiode tegen.
Minne.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door bee-tree » wo 19 dec 2018, 19:43

De recentelijk unaniem aangenomen voorstellen van de Internationale Klimaattop in Polen
en het Nationale Dictee met de titel "Word klimaatmaat" nopen ofwel gebieden me
mijn handel en wandel ten aanzien van CO2 reductie kritischer te bewaken.

Dat het klimaat warmer wordt door het gedrag van de ruim 17 miljoen Nederlanders en
12 miljoen Belgen en totaal 8.4 miljard bewoners van moeder Aarde in 2017, daarvan
zijn vrijwel alle nationale toppolitici overtuigd.

De voorgaande forumcollega's hebben weergegevens en gevolgen voor de natuur geleverd.

Ik merk al jaren dat er Hazelaars vroeger in bloei raken. Eind december zullen de
eerste bij mij in bloei staan. Gelukkig komen er gedurende januari tot in april
nog vele andere exemplaren in bloei.

In huis laat een boeket Hazelaartakjes momenteel stuifmeel vallen.
'n Week geleden heb ik takjes met katjes van 4 cm lang in de keuken gezet in een
vaas(je !) water op de koelste plek bij hooguit 18 graden Celsius.
Momenteel is de lengte van de stuifmeelkatjes 10 cm geworden en
staan de 100 bloempjes van elk katje open. Zj. :b10:
P.S.
Morgen wordt het gedurende een paar uur BUITEN ongeveer 10 à 12 graden.
Ik zal dan het boeket in het 'stuifmeelrestaurant' zetten.
Ik hoop dat de bijen na hun eventuele reinigingsvlucht GEEN belangstelling hebben
voor de katjes. Ik wil ze niet misleiden. De koningin mag niet aan de leg gaan of blijven.
7-IMG_0310.jpg

Ik heb moeite om de foto van 'n Hazelaarkatje te vinden in het bestand.
De meeste imkers weten wel hoe het er uit ziet, maar om het verschil met een bloeiend
Elzenkatje te zien, laat ik de foto van de Els toch maar staan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Het weer nader verklaart.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 dec 2018, 21:04

Ik zou mij niet zo veel zorgen om de co 2 in de lucht , die is broodnodig voor de plantengroei .
Hier stoken zij in de kassen extra om het co 2 gehalte op te voeren .


https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... -xLnQB8TdT

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten