vliegt op kogeldistel

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

vliegt op kogeldistel

Bericht door Oude Essink »

De volgende diertjes kwam ik exclusief op de kogeldistel tegen in Z.Frankrijk. Het lukt mij niet ze te identificeren. Wie helpt mij?

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Re: vliegt op kogeldistel

Bericht door Erik Speksnijder »

Het is een dolkwesp van het geslacht Scolia (Scolia hirta? - parasiet van meikever). Ik zal binnenkort kijken of ik hier meer over kan vinden.
Groet,

Erik
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Erik, Jij weet ook alles! geweldig; bedankt. Die witte helm interesseert mij ook; lijkt stuifmeel; maar zij was de enige van plm.8 diertjes die erop vlogen.
groet,
hennie

Afbeelding
Erik Speksnijder
Contacteer:

Hoi Hennie,

Ik denk dat ik me vergist heb. Het zou ook de Scolia flavifrons kunnen zijn. Het dier met de witte helm is een mannetje; dus geen stuifmeel op de kop.
De vrouwtjes van deze soorten zoeken keverlarven op. Bij de hirta zijn dit mei- of julikeverlarven (rozenkever etc.) en bij de flavifrons zijn dit larven van de neushoornkever of vliegend hert. De larven worden zeer langzaam en laagvliegend opgespoord, waarna ze worden uitgegraven en gedood met een steek. Hierna wordt er een "kamertje" rondom de larve gemaakt en een eitje op de larve gelegd. De larve van de wesp zuigt de keverlarve volledig uit (dit duurt plusminus 2 weken) en gaat hierna verpoppen. Deze fase duurt ongeveer een maand.
Een vrouwtje legt gedurende 2-3 maanden zo'n 50 eitjes.
De volwassen wespen zijn vaak op blauw-paars bloeiende bloemen te vinden. O.a. kruisdistel, thym, gamander zijn favoriet.

Erik
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

hoi Erik,
Dank voor je nadere toelichting; ik neem aan, dat de scolia flavifrons
("met het goudgele voorhoofd") dezelfde is als de elders genoemde
(mega-)scolia maculata. In Thiemes insectengids en in de "grote insecten encyclopedie" staat deze afgebeeld met op vier abdomensegmenten telkens twee grote gele vlekken en een goudgeel koppie; mijn afbeelding met twee brede gele banden en een zwart koppie heeft toch meer weg van de door jou allereerst genoemde scolia hirta. In dat geval zou ook van de hirta het mannetje een lichtgrijze helm hebben want dat lijkt mij zeer plausibel. Ik zal volgend jaar eens kijken of ik ze bij een paring kan verrassen.
met groet,
hennie oes

Afbeelding
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dag Erik, Hennie,
De Scolia flavifrons is een van de grootste van de Europese Hymenoptera, de vrouwtjes tot 4 cm lang, dus groter of even groot als een hoornaar. Zo groot lijken ze toch niet in verhouding tot de bloemen? De S. hirta is ongeveer 2 cm lang. Dat is dus de helft van de S. flavifrons. Waarom denk je dat je je vergist hebt Erik?
(Waarom staat dit bij 'dracht'?)
Albert
Erik Speksnijder
Contacteer:

De Scolia flavifrons is een van de grootste van de Europese Hymenoptera, de vrouwtjes tot 4 cm lang, dus groter of even groot als een hoornaar. Zo groot lijken ze toch niet in verhouding tot de bloemen? De S. hirta is ongeveer 2 cm lang. Dat is dus de helft van de S. flavifrons. Waarom denk je dat je je vergist hebt Erik?
Albert
Hennie had de grootte niet vermeld en ik dacht later gelet op de kogeldistel op de foto, dat ze misschien wel een stukje groter zouden kunnen zijn, dan ik in eerste instantie dacht. Weliswaar kwam ik bij foto's van de flavifrons alleen geelgehelmde mannetjes tegen en geen grijsgehelmde.
Het zal inderdaad de hirta zijn.

Ik ben trouwens benieuwd of dit beestje ook in Nederland rondvliegt. Uit Zeeland ken ik hem niet, hoewel de dieren waar het beestje op parasiteert hier wel voorkomen.
Ook z'n grotere broertje zou hier in de heemtuin aan z'n trekken hebben kunnen komen. In het verleden had ik hier namelijk een kweekje van neushoornkevers.[:)]

Erik
Plaats reactie