daguil schrijft over nachtuil

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Frans vanTongeren

daguil schrijft over nachtuil

Bericht door Frans vanTongeren »

Vanmorgen las ik in BIJEN de rubriek 'drachtplanten belicht'.
Hennie Oude Essink schrijft daar over... twee avond-/nachtbloeiers.
Zou Hennie ..de kluts een beetje kwijt zijn.
Op deze planten staat de imker toch niet te wachten!
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: daguil schrijft over nachtuil

Bericht door maartenkleijne »

Nou Frans: ik heb eens op mijn vorige adres op de zomeravond ruim na elven, toen het eigenlijk al donker was maar nog wel warm, -tot mijn verbazing- de bijen massaal zien vliegen op zo'n heerlijk geurende nachtbloeier.

PS: hetzelfde is me eens gebeurd met de lindedracht.
Op het terras zittend om twee uur 's nachts in de zwoele zomernacht. Ik dacht: 'wat hoor ik toch voor gezoem, de bijen kunnen het niet zijn, want die zitten binnen in het donker'. Nou het waren de bijen dus wel, die de hele nacht doorvlogen op de lindebomen 20 meter van de stal vandaan.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

nachtsilene

Onderstaande foto geeft nog een aardig beeld, hoe de Nachtsilene er in de late schemering, nagenoeg donker, uitziet. Voor plaatsing in Bijen was de foto niet geschikt, omdat ik hem te zeer gecomprimeerd had. Terwijl onze dagbloeiers haar kronen hebben gesloten of in duisternis zijn gehuld, lichten de bloemen van de nachtbloeiers dusdanig op, dat zij alles wat nog laat rondvliegt naar zich toe trekken; de sterke, vaak zoetige, geur helpt een handje mee.
Als de laatste gasten verdwenen zijn, zijn de nachtvlinders aan beurt. Echt verwelken doen de bloemen doorgaans pas de volgende dag tegen de middag, zoals bij voorbeeld ook met de Teunisbloem het geval is. De dagvliegers hebben ruimschoots de gelegenheid, zowel 's avonds als 's morgens, pollen en, doorgaans illegaal verkregen, nectar te verzamelen.

Afbeelding

Hennie oes

Afbeelding
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

zuchtt..Hennie , het blad BIJEN gaat over bijen..
en die vliegen overdag !
Dus die hebben baat bij planten die OVERDAG bloeien.
Dus je fraaie artikelen moeten over DAGbloeiers gaan.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

zuchtt..Hennie , het blad BIJEN gaat over bijen..
zuchtt..Frans, het imkerforum gaat over imkers en er zijn er vele, die zich ook voor andere bestuivende insecten dan alleen honingbijen interesseren.
In het blad Bijen heb ik een rubriek die over drachtplanten gaat; de relatie drachtplanten - bestuivers is eindeloos gevariëerder dan die tussen drachtplanten en honingbijen alleen.Ik zal mij vooral op bijen richten, maar pluk ook uit de volle rijkdom daaromheen.
Deze discussie hebben wij al volop gevoerd toen jij je tegen de rubriek "overige insecten" verzette en tot mijn vreugde ben jij de enige die niet over de beperking heen komt; ik weet, dat anderen er veel plezier aan beleven.

met groet, hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie