massale linde dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

massale linde dracht

Bericht door Kroese »

De massale Linde dracht...................

Gebrek aan honingbakken. De kasten staan op 2 hoge BK's met 2 tot 4 HK's. Alles wordt dichtgebouwd om de honing te kunnen bergen. Brede randen braamraat als je de dekplank lostrekt. honingramen/bakken worden aan elkaar gebouwd. Als je een honingbak wilt afnemen moet je oppassen dat je de onderste ramen er niet mee uittrekt. De broedkamer ruimte "verzopen" van de nectar tussen het gesloten broed. Toen ik afgelopen Donderdag 2 ramen jong open broed nodig had bij 3 pleegvolken om mijn aangeblazen 1 dags dopjes tussen te hangen, was er niet veel open broed te vinden. Ik ben bang als ik Dinsdag de net gesloten doppen voor 5 Juli eruit ga halen, dat ze al een heel eind ingebouwd zijn. Het leek wel of de bijen de larven uit de broedcellen gehaald hadden om plaats te maken voor de binnen komende nectar. Vandaag 3 kasten uit elkaar gehaald, de honingkamers leeggeslingerd. De 2 DuHoKa (dubbel honingkamer ramen) broedbakken zitten nog vol. Lege honingkamers weer opgezet. Kunnen ze de broedkamers weer een beetje uitruimen, de komende wat koudere dagen. 6 emmers van ieder 15Kg van 3 volken, met nog het nodige in de 2 Hoge BK's. Ik vind het niet erg dat het wat koeler wordt de komende dagen. Dinsdag 28 Juni ben ik weer druk met de vele geboortes van mijn UG dochters op mijn koninginnendag, veel leuker dan dat geplak en gesmeer met die honing. ZUCHT........

Afbeelding

Veel plezier met de hobby
groeten Hennie......
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: massale linde dracht

Bericht door Hans van der Post. »

Hennie, Je hebt wel een goed drachtgebied. Je moet wat imkers met bijenvolken uitnodigen dan hoeft je minder te zuchten onder die honingdruk[:p]
Hier aan de kust is het matig er komt nectar binnen maar zeker geen verzopen broednesten
Hans
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Kroese schreef:
De masale Linde dracht...................

Gebrek aan honingbakken. De kasten staan op 2 hoge BK's met 2 tot 4 HK's.
Hallo Hennie,

Ik kan er over meespreken. Heb vorige week zeer dringend raampjes en was moeten gaan kopen. Door tijd gebrek kon/kan ik niet slingeren. Op 7 van de 10 volken die nu nog op de linde staan een extra hoogsel gezet. Staan daar nu op 2 BK simplex en 3 honing kamers BK formaat. Moet ze nog zien thuis te krijgen. [:(]
Als ik jou rekensommetje kan doortrekken zal ik zo'n 400kg kunnen slingeren. [:p]

Hopelijk halen ze de hoogsels nog vol. Zal morgen eens gaan kijken.

mvg

buckfast_beekeeper
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Het gaat bij mij wel minder hard maar ook ik sta bijna iedere avond raampjes te timmeren, draadjes te trekken en waswafels in de raampjes te prutsen.

Mijn hoofdvolken hebben 2xBK en 1 of 2xHK (half juni nog geslingerd) en ze lopen al weer aardig vol. Mijn vegers heb ik voor twee weken van 6 naar 10 ramen (BK) gezet en vorige week naar 16 ramen (BK) of 10 ramen (BK) en 10 ramen (HK) Ook hier wordt stevig gebouwd en de ramen worden gelijk maar even aan de dekplanken vast gemaakt om doorzakken te voorkomen.[^] Onderin is nog wel ruimte dus ik denk (en mijn vrouw hoopt)[:X] dat ik uitgetimmerd ben voor dit jaar.

Jaap
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Kroese schreef: Ik ben bang als ik Dinsdag de net gesloten doppen voor 5 Juli eruit ga halen, dat ze al een heel eind ingebouwd zijn.
Mijn doppen zijn gelukkig met rust gelaten. Ik hoef ze er niet uit te snijden, maar boven en onder de latten hebben ze wel stoken raat gebouwd, die ook al gevuld werden.
Afbeelding

Veel slinger plezier voor de liefhebbers gewenst.

Hennie.............
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Hennie, ook in Heerhugowaard veel dracht. Alle ramen vol nectar, geen eitjes en geen larfjes ook de koningin heb ik niet gezien.
Moerloos?
Afgelopen zaterdag een raam in gehangen met eitjes en jonge larfjes van een lief volkje. Gisteren had ik nog een kast zonder broed.
Vandaag weer gekeken geen doppen dus toch een koningin?
Alle ramen van 2 BK's en 2 HK's, zitten vol met nog vloeibare nectar en stuifmeel er valt dus niets te slingeren.

Ik begrijp nu dat ik nog wat HK's moet plaatsen.

Harry
jacob mus
Contacteer:

Bericht door jacob mus »

Afgelopen zaterdag heb ik lindehoning geslingerd uit 8 kasten. Vandaag nieuwsgierig even gekeken of de ramen al weer netjes bijgewerkt waren. Inmiddels terug van een zoete teleurstelling Ik moet weer slingeren maar heb eigenlijk geen tijd. De kasten puilen uit. Ik denk dat ik de honing tijdelijk in de badkuip op ga slaan want ik heb geen andere materialen. Nog een weekje afzien en dan begint hier de drachtpauze, ik kijk er nu al naar uit!
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Ik moet weer slingeren maar heb eigenlijk geen tijd. De kasten puilen uit.
Wat een luxeprobleem [8D]:D[:p]

groet,
Henk
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Harry, van mijn imkerneef in Italie hoor ik dit: aldaar is de acacia de hoodfdracht. Als die goed bloeit gaan alle bijen -ook de jonggeboren kastbijen- halen. Aan het einde van de acacia hebben de meeste volken (vrijwel) geen broednest meer een zit het hele broednest vol met nectar die ze daarna naar boven gaan slepen om weer plaats te maken voor een nieuw broednest. Idealiter moeten de bijen dan naar een dracht met vooral veel stuifmeel, bij mijn neef is dat dan kiwi.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

jacob mus schreef:
Afgelopen zaterdag heb ik lindehoning geslingerd uit 8 kasten. Vandaag nieuwsgierig even gekeken of de ramen al weer netjes bijgewerkt waren. Inmiddels terug van een zoete teleurstelling Ik moet weer slingeren maar heb eigenlijk geen tijd. De kasten puilen uit. Ik denk dat ik de honing tijdelijk in de badkuip op ga slaan want ik heb geen andere materialen. Nog een weekje afzien en dan begint hier de drachtpauze, ik kijk er nu al naar uit!
Nou Jacob bijen kunnen heel goed op honing overwinteren gewoon de honing in de raten laten niet meer slingeren![:)]ben je vroeg klaar met inwinteren dat is pas een luxe
Hans
Plaats reactie