Volle potten heidehoning

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

frits dalm

Re: Volle potten heidehoning

Bericht door frits dalm »

waarom niet voeren op afstand stand??
bijen zullen het niet zie als heide honing
en verder indampen

Frits
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Hoi Thomas

Weggooien lijkt me zonde.

Door de honing te verwarmen kun je de gisting stoppen (boven ong. 30 graden gaat gist dood).
De alcohol verdampen kan door de honing verder te verwarmen (ong. 80 graden). Wel even de tijd daarvoor geven. Het kan overigens zelfs een alcohol-soort zijn, die bij een lagere temperatuur vedampt.
Jammer van de enzymen, maar daarna kun je het aan de bijen terug geven. Of zelf consumeren natuurlijk.

Ik zou voorzichtig zijn om mede te maken op wilde gist. Het gevaar van methyl-alcohol is dan niet ondenkbaar. Ook kan het gistingproces halverwege stoppen. Dus ook dan eerst verwarmen en een goede gist kopen.

De echte temperaturen kan ik eventueel voor je opzoeken.

Succes en ... Proost

Hans.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

De andere Hans[:)]
Dit wat je beschrijft heb ik ook uitgeprobeerd; Je dood bij 75 graden en bij 20 minuten de gistcellen.( Pasteuriseren) Het probleem is dat je die penetrante smaak van de gisting in de honingpot niet kwijtraakt ook al gebruik je "reingist". - is te koop in het bijenhuis -
Dus als je de gegiste honing pasteuriseert verdund met water en dan aan de bijen terug geeft die 'rottige ' smaak ook in de honing kan komen. Doe maar een ding: weggooien!!
Gebruik om mede te maken zuivere honing: PROOST![:p]
Hans vdp
hans hoogendoorn
Contacteer:

Hallo Hans vdP

bedankt voor het in de praktijk uitproberen, heb jij het proces helemaal door laten gaan ?
Bij het gistingsproces kan wijn ook vervelend gaan ruiken.
je denkt dan, dat komt nooit goed.
Na enkele keren hevelen bij een tussenstop wordt hij steeds beter tot zelfs bij mij ; goed. Ik verbaas me daar telkens weer over.

Bij vruchtenwijn, die we zelf volgens de regels hebben gestart kunnen soms ook problemen ontstaan, die vaak wel op te lossen zijn, maar geen klassewijn opleveren.
Bij deze start met wilde gist en dode gistcellen daarvan in de honing kan de start wel eens wat te problematisch zijn en de moeite niet lonen.

Overigens verwarmen moet echt tot minstns 80 graden om de alcohol kwijt te raken en inderdaad 20 minuten. Bij die temperatuur verwijnt overigens ook de penetrante geur en smaak van vlierbessen.

groet

Hans Hoogendoorn
jack
Contacteer:

Bericht door jack »

Ik had gisteren toch langer moeten blijven .
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hans vd P. schrijft: Het probleem is dat je die penetrante smaak van de gisting in de honingpot niet kwijtraak..... en dan aan de bijen terug geeft die 'rottige ' smaak ook in de honing kan komen.
Dat bedoel ik nu en is zeer juist! Hier spreekt een ervaren imker(H.vd.P)! Ook ik heb dat in het verleden meerdere malen ervaren. Weggooien staat niet in mijn vocabulair en daarom ging ik het sterk verhitten en mondjesmaat aan volken in opbouw terugvoeren en die nemen het graag op. Als je een blok was uit de wassmelter omkeert en onder de deksel van de bijenkast legt maken de bijen deze brandschoon van de nog aanwezige, plakkerige, oude nectar/suiker restanten. Ze zijn er gek op! Door de hoge temperaturen in de wassmelter is alles gepasteurisseerd. Hierdoor ben ik in het verleden (toen er nog geen zoemlijst en forum waren) op het idee gekomen dat het niet schadelijk voor de bijen is bij kleine hoeveelheden.

!Piet
hans hoogendoorn
Contacteer:

[quote="Piet Jager"]

[quote] Dat bedoel ik nu en is zeer juist! Hier spreekt een ervaren imker(H.vd.P)! Ook ik heb dat in het verleden meerdere malen ervaren ..... (etc. ... lees bericht)
!Piet[/quote]

Klasse ! idee-en en ervaringen uitwisselen, dat is echt een forum.
Daar komen we verder mee. bedankt.[:)]

!HH!
Plaats reactie