Bijenaanhangwagen om te reizen.
Moderator: maartenkleijne
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
-
Re: Bijenaanhangwagen om te reizen.
Jelte,
Denk je ook aan je rijbewijs of die geschikt is
voor zo'n aanhangwagen?vermoedt dat je BE moet hebben,
lijk me niet leuk als je niet verder mag rijden en
bekeuring is ook niet mals.
Collega van me heeft dat ervaren.
Frits
Frits
Denk je ook aan je rijbewijs of die geschikt is
voor zo'n aanhangwagen?vermoedt dat je BE moet hebben,
lijk me niet leuk als je niet verder mag rijden en
bekeuring is ook niet mals.
Collega van me heeft dat ervaren.
Frits
Frits
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Wat betreft zwaarte van de aanhangwagen, tja dat vromt wel een probleem. Idd bezit ik niet het BE rijbewijs. Nu reis ik nog met een aanhangwagentje met 6 kasten erop. Omdat mijn auto een Ford Fiesta 1.1 is, is dat nu al een probleem denk ik. Ik meende dat de zwaarte van de aanhangwagen niet boven de zwaarte van de auto mocht uitkomen en/of tot een maximaal gewicht van ???? kg.
Wat betreft de kar, die moet dus van een roestwerend licht materiaal worden. Liefst Al. Ook wil ik zo min mogelijk aan de kar verbouwen zodat de aanhangwagen multifunctionele blijft. de foto van Hennie lijkt natuurlij kheel erg leuk, maar de auto heeft nog maar een functie. Dat kan ik me niet permiteren[;)]
Wat betreft plaatsing (Patrick had het daar al over) het zal nu wat minder in het veld zijn en wat meer op een afstand van de dracht. Vastlopen in de klei is me al een eerder overkomen. En met hangwagen wil je dat al helemaal niet. Gelukig zijn er altijd behulpzame boeren.
j.p.
Wat betreft de kar, die moet dus van een roestwerend licht materiaal worden. Liefst Al. Ook wil ik zo min mogelijk aan de kar verbouwen zodat de aanhangwagen multifunctionele blijft. de foto van Hennie lijkt natuurlij kheel erg leuk, maar de auto heeft nog maar een functie. Dat kan ik me niet permiteren[;)]
Wat betreft plaatsing (Patrick had het daar al over) het zal nu wat minder in het veld zijn en wat meer op een afstand van de dracht. Vastlopen in de klei is me al een eerder overkomen. En met hangwagen wil je dat al helemaal niet. Gelukig zijn er altijd behulpzame boeren.
j.p.
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Deze vond ik op internet. Het komt uit een reisverslag in Slovenie
http://www.vacantie12.boudewijnmercx.nl/slo-bijen.JPG
http://www.vacantie12.boudewijnmercx.nl/slo-bijen.JPG
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
wat betreft wanneer je met een aanhanger mag rijden.
Ten hoogste 750 kg (ledig gewicht + laadvermogen)
hoger dan 750 maar niet hoger dan je auto
hoger dan je auto maar totaal niet zwaarder dan 3500 kg
Dit mag je met B rijden
Ik heb zelf een aanhanger (2,0 m * 1,2) gegalvaniseerd ijzer Aluminium schotten + extra zijrekken.
Lediggewicht is 300 kg!! dus ik mag nog 450 kg dragen (is gekeurd voor 750 kg. Mijn eigen auto mag echter 850 kg trekken (astra 1.4)
Ten hoogste 750 kg (ledig gewicht + laadvermogen)
hoger dan 750 maar niet hoger dan je auto
hoger dan je auto maar totaal niet zwaarder dan 3500 kg
Dit mag je met B rijden
Ik heb zelf een aanhanger (2,0 m * 1,2) gegalvaniseerd ijzer Aluminium schotten + extra zijrekken.
Lediggewicht is 300 kg!! dus ik mag nog 450 kg dragen (is gekeurd voor 750 kg. Mijn eigen auto mag echter 850 kg trekken (astra 1.4)
-
- Contacteer:
H.J.,
Waar haal jij die informatie vandaan?
Als ik op het kentekenbewijs van mijn auto kijk dan zie ik dat deze 1335 kg weegt. Er staat ook op het kentekenbewijs dat ik een ongeremde aanhanger van 715 kg mag trekken en een geremde aanhanger van 1500 kg (dus meer dan de massa van de auto).
Voor mensen met een B-rijbewijs is dat uiteraard 715 zonder oplooprem en 750 met rem.
groet,
Hennie
Waar haal jij die informatie vandaan?
Als ik op het kentekenbewijs van mijn auto kijk dan zie ik dat deze 1335 kg weegt. Er staat ook op het kentekenbewijs dat ik een ongeremde aanhanger van 715 kg mag trekken en een geremde aanhanger van 1500 kg (dus meer dan de massa van de auto).
Voor mensen met een B-rijbewijs is dat uiteraard 715 zonder oplooprem en 750 met rem.
groet,
Hennie
-
- Contacteer:
Voor Nederlanders met vragen of hun rijbewijs B geschikt is volgende link http://www.ncc.nl/trekauto/php/rijbewijs.php
mvg
buckfast_beekeeper
mvg
buckfast_beekeeper
-
- Imker sinds: 1995
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hennie en anderen,
kleine aanpassing volgens de link van BB.
niet zwaarder dan de auto en niet zwaarder dan 3500 kg.
Wat op je kenteken staat hennie is wat de auto mag trekken. Niet of de chauffeur het maximale mag rijden!!
kleine aanpassing volgens de link van BB.
niet zwaarder dan de auto en niet zwaarder dan 3500 kg.
Wat op je kenteken staat hennie is wat de auto mag trekken. Niet of de chauffeur het maximale mag rijden!!
-
- Contacteer:
H.J.
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan wanneer ik met een aanhanger vol bijenkasten van 1499 kg langs het politiebureau rijd.
Graag even duidelijk heid dus.
Ik heb en BE rijbewijs.
Mijn auto weegt 1335 kg.
Het kenteken geeft aan max. 1500 kg in de vorm van een geremde aanhanger.
Jij zegt niet meer dan 1335 kg en haalt BB aan als bron.
Wie is BB? ( Boze bromsnor
De rijksdienst voor het wegverkeer zegt namelijk hetzelfde als mijn kentekenbewijs. En dat is niet zo vreemd want ze hebben het kentekenbewijs ook uitgegeven. Zie: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... aravan.htm
Is de informatie van BB misschien verouderd? Het is nog niet zolang geleden gewijzigd.
Hennie
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan wanneer ik met een aanhanger vol bijenkasten van 1499 kg langs het politiebureau rijd.
Graag even duidelijk heid dus.
Ik heb en BE rijbewijs.
Mijn auto weegt 1335 kg.
Het kenteken geeft aan max. 1500 kg in de vorm van een geremde aanhanger.
Jij zegt niet meer dan 1335 kg en haalt BB aan als bron.
Wie is BB? ( Boze bromsnor

De rijksdienst voor het wegverkeer zegt namelijk hetzelfde als mijn kentekenbewijs. En dat is niet zo vreemd want ze hebben het kentekenbewijs ook uitgegeven. Zie: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... aravan.htm
Is de informatie van BB misschien verouderd? Het is nog niet zolang geleden gewijzigd.
groet,Vanaf afgiftedatum 19-01-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto (geel kenteken) vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto (grijs kenteken) vermeld.
Hennie
-
- Imker sinds: 1989
- Contacteer:
Hoi Hennie,
Ik weet het niet helemaal zeker maar op de oude rijbewijzen stond een heel verhaal waar je een studie van kon maken en volgens mij betekende dat het volgende:
Rijbewijs B:
De beladen aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto (dus niet je schoonmoeder meenemen om het gewicht van je auto te verhogen):D met een totaal gewicht van 3500 kg.
Jij hebt rijbewijs BE.
Jij mag rijden met zwaardere (geremde) aanhangers dan het ledig gewicht van je auto en combinaties zwaarder dan 3500kg mits:
- Het gewicht van de aanhanger niet groter is dan het toegestane gewicht wat op het kenteken staat van de auto.
- Het gewicht van de aanhanger niet groter is dan het toegestane gewicht wat op het keuringsbewijs van je trekhaak staat.
Jaap
Ik weet het niet helemaal zeker maar op de oude rijbewijzen stond een heel verhaal waar je een studie van kon maken en volgens mij betekende dat het volgende:
Rijbewijs B:
De beladen aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto (dus niet je schoonmoeder meenemen om het gewicht van je auto te verhogen):D met een totaal gewicht van 3500 kg.
Jij hebt rijbewijs BE.
Jij mag rijden met zwaardere (geremde) aanhangers dan het ledig gewicht van je auto en combinaties zwaarder dan 3500kg mits:
- Het gewicht van de aanhanger niet groter is dan het toegestane gewicht wat op het kenteken staat van de auto.
- Het gewicht van de aanhanger niet groter is dan het toegestane gewicht wat op het keuringsbewijs van je trekhaak staat.
Jaap