teveel vocht in honing(21,5 )

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door de vos roger » vr 30 sep 2005, 23:00

hallo dat is mijn eerste berichtje.
Hoe kan ik op een eenvoudige wijze het vochtgehalte in mijn honing verminderen? Het is een hoeveelheid van ongeveer 200kg met een vochtgehalte van 21,5 procent .Hem zo in potjes doen vindt ik een groot risico .

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door Piet Jager » vr 30 sep 2005, 23:26

Dag Roger,

Heidehoning mag een vochtgehalte hebben van 23%, maar dat is dan ook wel het maximum.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door maartenkleijne » za 01 okt 2005, 11:04

Als honing te vochtig is krijg je een scheiding in de visceuze vloeistof die honing is.
De nattigheid stijgt op en de zwaarste delen met de meeste suiker zinken.
Je kan dat gebruken door de honing in een goed afgesloten ruimte te zetten met een open bovenspiegel en een goed vochtvreterapparaat. Na dagen of weken is de bovenste honing 'droog' genoeg geworden en dan weet je dat alle honing -beneden ook- goed is.

Dat is het omgekeerde van de honing niet goed afgesloten in een vochtige ruimte zetten waar ze water kan aantrekken

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door Piet Jager » za 01 okt 2005, 11:31

Maarten schrijft:
Als honing te vochtig is krijg je een scheiding in de visceuze vloeistof die honing is. De nattigheid stijgt op en de zwaarste delen met de meeste suiker zinken.
Dat klopt en wij maakten daar vroeger gebruik van om het bovenste, dunne gedeelte er af te 'gieten' en weer op te voeren aan de bijen. Maar 'mooi' is anders!!!

!Piet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door buckfast_beekeeper » za 01 okt 2005, 20:07

Hallo Maarten,

Ik weet dat het gebeurd en ik weet dat de voedselinspectie het moet kunnen bewijzen. Maar je mag niet vergeten dat je niet bezig bent volgens de Europese richtlijn. Daar staat in dat je geen honing eigen producten aan de honing mag onttrekken. Dus... ook geen water. Kijk ook eens op volgende topic. Daar staat een stukje tekst bij en de url naar een artikel van het bijen instituut van Celle. Tot nader orde toch een van de beste bijen instituten van Duitsland/Europa.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5354

Misschien eens 55€ kosten doen en een refractometer kopen. Kan je vermijden om te vochtige honing te slingeren. [:)]

mvg

Theo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door maartenkleijne » za 01 okt 2005, 20:19

Bedankt Theo!

Anderzijds kan in een professionele honingslinger en verwerkingsruimte de luchtvochtigheid 'fout' zijn, zodat de aanwezigheid van een goed 'vochtvreterapparaat' zelfs verplicht is.
In het algemeen is het natuurlijk fout om natte honing te slingeren.
Als de honing niet per raam wordt afgenomen maar per honingkamer -of zelfs per 40 honigkamers op een stand- kan er wel eens een te nat raam tussen glippen.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door buckfast_beekeeper » za 01 okt 2005, 20:47

maartenkleijne schreef:
Bedankt Theo!

Anderzijds kan in een professionele honingslinger en verwerkingsruimte de luchtvochtigheid 'fout' zijn, zodat de aanwezigheid van een goed 'vochtvreterapparaat' zelfs verplicht is.
In het algemeen is het natuurlijk fout om natte honing te slingeren.
Als de honing niet per raam wordt afgenomen maar per honingkamer -of zelfs per 40 honigkamers op een stand- kan er wel eens een te nat raam tussen glippen.
Hallo Maarten,

Op dat ogenblik is dat vocht vreet apparaat niet aanwezig om de honing te drogen. Maar om er voor te zorgen dat je voldoet aan de andere vereiste van de richtlijn. Namelijk niets toevoegen. Ik kan me ook niet inbeelden dat honing van zeg maar 21% vocht tijdens het slingeren door de aanwezigheid van het apparaat aan de wettelijke 20% gaat voldoen. Ik denk dat daar de contact tijd te kort voor is.

Dat er op een grote hoeveelheid bakken eens een te vochtig raam tussen zit, zal wel normaal zijn. Dat dit de balans doet overslaan naar 21,5% lijkt me alleen maar te kunnen als de rest net aan de norm voldoet. Als 90% van de ramen 17à18% is zal het totaal resultaat wel meevallen.

Ikzelf meet mijn honing 2 maal na het slingeren. Na het afschuimen, de dunste honing is dan bovenaan en na de eerste maal roeren zonder dat hij geënt is. Als het eerste meet resultaat onder de 20% zit, is het altijd dik in orde. Na het roeren is er dan meestal nog 1 of 2% af. Is het te hoog, ook na roeren, ga ik de droogste emmers bijvullen met te natte. Rekening houdend met het wettelijke vocht gehalte. Is de honing 22 of 23% gaat hij terug naar de producenten. Dan mogen ze hun werk opnieuw doen. [^]

mvg

Theo

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door Piet Jager » za 01 okt 2005, 21:07

Theo,

Ik heb een keer gelezen dat sommige buitenlandse beroepsimkers hun honing veelal niet meer door de bijen laten verzegelen. De bakken met onverzegelde honing worden een tijdlang op een zodanige manier in een speciale ruimte opgesteld, waar temperatuur en ventilatoren zorgen voor het juiste vochtgehalte. Daarna worden ze geslingerd.

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door Frans vanTongeren » za 01 okt 2005, 22:47

Piet.., in Canada wordt dat o.a. gedaan.
Die ruimte heet hotroom.
Ooit kocht ik honing in Canada(1998) ; het smaakte nergens naar en was taai als een marathonloper.
Dit gebrek aan karakter zal te verklaren zijn door gemis van natuurlijke rijping van deze hotroom-honey.
Zelf gebruik ik een ouwe vrieskist als hotroom.
Beroepsimker ben ik niet; heb nog maar EEN volkje kunnen inwinteren.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door buckfast_beekeeper » za 01 okt 2005, 23:50

Hallo Frans,

En hoe is het aroma? Blijft daar nog iets van over?

Ik kan mij inbeelden dat de heel vluchtige aroma's mee worden weg gehaald.

@ Maarten: Ik kan mij perfect inbeelden dat het inderdaad gebeurd. Door de hele groten natuurlijk het eerst. Bij hun is het bedrijfsresultaat veel belangrijker dan de echte kwaliteit. Dat wil echter nog niet zeggen dat wij dit ook moeten doen. Het is en blijft voor ons een lapmiddel. Dat kan aangevochten worden ook.

Daarom schreef ik ook dat het nog moet aangetoond worden ook. Ik zie niet direkt hoe de eetwaren inspectie dit kan bewijzen. Dat het te verdedigen valt is echter een andere vraag.

mvg

Theo

ps: Bedankt aan Henk om het mogelijk te maken om @ (+ spatie) te gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten