Bijen en imkers voor de toekomst :-)

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door Dirk C » di 06 dec 2005, 00:32

Dikke proficiat Els.

Ben zelf in augustus papa van een tweeling geworden.
Twee flinke zonen. Volg deze berichten dus met grote belangstelling. Moest er dus iemand een "recept" hebben om er imkers van te maken, gelieve dit dan te laten weten.
Nu, voor mij mogen ze natuurlijk hun eigen hobby hebben en hun interesse mag naar andere zaken uitgaan. Maar zou toch leuk zijn hé.
Wel Els, we kunnen binnen een jaar of tien misschien een cursus inrichten om alle kinderen en kleinkinderen van de forumleden op te leiden tot imker.

groetjes
dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 dec 2005, 05:33

Els van harte gefeliciteerd met het oma-schap!

Mijn ervaring is de volgende. Ik was niet weg te slaan bij mijn 'pake' z'n bijen. Mijn broer ging mee naar de koolzaadvelden om met mijn 'pake' de kasten te sjouwen. Ik was was nog te klein......, terwijl mijn broer niets van bijen moest hebben.
Het was voor mij onbegrijpelijk als mijn opa een minuscuul zwermpje af sloeg, omdat volgens hem de overlevingskansen van dit zwermpje nihil was. Ik wilde er graag mee imkeren. Iets wat hij maar een onzinning plan vond. Imkeren doe je niet zo maar. Bovendien steken bijen en dat doet kinderen pijn.

Men zegt wel eens 'het' slaat een generatie over. Inderdaad is dat in mijn geval waar. De kinderen van mijn opa moeten helemaal niets hebben van bijen. Het voordeel dat mijn opa heeft geimkerd, is dat er minder onbegrip is in de familie. Ondanks dat familieleden erzelf niets van moeten hebben, begrijpen ze min of meer de achtergrond en wat bij imkeren komt kijken. Dat schilt voor menig beginneling.

Wat betreft de interesse voor leven/natuur/imkeren van kinderen: mijn mening is dat het present of absent is. Is het absent dan zal al jouw geimker toch niet leiden tot de creatie van een natuur minded klein kind.
Wat wel uitmaakt is dat kinderen, met gevoel voor natuur, in aanraking komen met imkeren van hun oma, zodat ze op een bepaald tijdstip dit voorbeeld kunnen volgen. Het denk ik variabel. Was je een geitenboerin in plaats van imkeres, dan maken ze welicht geitenkaasjes over dertig jaar.

JP

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door marianvoor » di 06 dec 2005, 12:08

Hallo Fiederelsje,

Heel hartelijk gefeliciteerd met je eerste kleinkind. Dat is toch wel het meest bijzondere in de wereld, vindt deze oma. Om van je kleinkinderen imkertjes te maken, moet je volgens mij allereerst een goede band met ze kweken. Met mijn kleindochter is het niet gelukt, want die moest van dag 1 al niets van deze oma hebben. Mijn kleinzoon wil boer worden en is dus niet alleen met een strootje, maar zeer zeker met "een honingkje" te lijmen. JP heeft gelijk, je moet gevoel voor de natuur hebben. Probeer het eens zodra de kleine kan lopen met een schopje, een harkje en een groententuintje.En natuurlijk (na haar 1ste jaar) met raathoning.
Geniet maar van je kleinkind, Els.
Alle goeds toegewenst,
Marian

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door heidecap » di 06 dec 2005, 20:34

Els, van harte gefeliciteerd!

In navolging van Hennie zou ik willen zeggen :

Betrek haar zo snel mogelijk bij het gehel proces :

Van het schilderen van kasten :

Afbeelding

,het oogsten van honing :

Afbeelding

En natuurlijk het slingeren daarvan :

Afbeelding

(kunnen ze nog niet slingeren dan mogen ze vanuit het wipstoeltje toekijken) :

Afbeelding

Neem haar vooral ook mee naar de bijen, maar pak haar heel goed in :

Afbeelding

of ga eens rond deze tijd naar de kasten, als er zo af en toe eens een verdwaalde bij uit de kast komt zetten. Het kan nu lekker zonder enige bescherming !

En, vanaf een jaar of 2 doet een video of DVD van Winnie de Pooh het uitstekend ! Voorlezen met je kleindochter op schoot is de komede tijd misschien wel het alleerleukst ...

Nogmaals ik hoop dat je in je roze wolk nog vele leuke ideeen opdoet, de komende tijd

Groeten, Thomas

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door Els Kleijnendorst » do 08 dec 2005, 22:00

De meningen zijn verdeeld:

Niets doen, terughoudend opstellen voor wat betreft de bijen
Garrit: Misschien moet je je kleindochter verbieden om naar de bijen te gaan.
Dit wekt de nieuwsgierigheid op.
Paulus Coset: gewoon uit de buurt houden. Als jouw kleindochter nieuwsgierig word zal ze snel genoeg enthousiast geraken zich in de bijenteelt te verdiepen.
Jelte Pieter: Ik was niet weg te slaan bij mijn 'pake' z'n bijen. Mijn broer ging mee naar de koolzaadvelden om met mijn 'pake' de kasten te sjouwen. Ik was was nog te klein......, terwijl mijn broer niets van bijen moest hebben. (zelfs dubbele bevestiging: broer moest mee '“ werd geen imker, JP mocht niet - imker)
= 4x voor niets doen of zelfs weghouden bij de bijen. Dit wekt nieuwsgierigheid!


Kinderen er al vroeg bij betrekken
Jaap v. Assendelft: heb wel een kleine van 3 jaar. Zijn interesse voor bijen en alles wat er bij hoort, is nu al groot. Hij wil altijd mee.
Marian Voorneman: Mijn kleinzoon wil boer worden en is dus niet alleen met een strootje, maar zeer zeker met "een honingkje" te lijmen.
Thomas v.d. Heide: Betrek haar zo snel mogelijk bij het gehele proces (schilderen van kasten, oogsten en slingeren van honing, neem haar vooral ook mee naar de bijen, maar pak haar heel goed in)
Jan Trip (privé mail): destijds samen met 10-jarige dochter begonnen met bijenhouden. Dochter was zeer enthousiast maar moest na 5 jaar wegens allergieproblemen stoppen. Dit jaar bijen in de tuin van de inmiddels volwassen dochter geplaatst (Jan verzorgt ze) en de 5 jarige kleinzoon is enthousiast. (ook dubbele bevestiging)
1x ja, 1x misschien, 3x heeeeel misschien.
De destijds 10-jarige dochter van Jan was een absolute JA, de kleinzoon van Marian lijkt mij een '˜misschien'. De overigen zijn nog te klein en te gemakkelijk te beïnvloeden om ze al in het toekomstige imkersgilde bij te schrijven.
Jaap en Thomas, ook mijn kinderen, toen ze nog heel klein waren, hielpen enthousiast mee met verven, ontzegelen, slingeren en tapten potjes vol, bekeken onderdelen van bijen onder de microscoop (en allerlei viezigheid), larfden over, of stansen cellen met eieren uit, enz. enz. Het is dus zoals de bankreclames zo mooi zeggen: rendement uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.


Overdracht opa/oma '“ kleinkinderen
Hennie Oes: Mijn eigen kinderen moesten er ook niets van hebben; maar kijk eens wat er met de generatie daarna gebeurt (foto slingerende kleinzoon)
2x ja: Hennie Oes en JP.


Resumé
  • Het ziet er naar uit dat een terughoudende opstelling over bijen richting (klein)kinderen succesvoller is dan ze veelvulding erbij betrekken.
  • Jonge kinderen '“ zeg tot een jaar of 7 '“ vinden het bijenhouden nog reuze interessant. Alleen vraag ik mij nu af of ze het zelf leuk vinden of dat ze het doen om hun ouders te plezieren? Het is in ieder geval goed voor de binding ouders/kind en natuur/kind.
  • Imkeroverdracht grootouder/kleinkind lijkt succesvoller dan ouder/kind.

Tot slot:

Dirk C. schreef: we kunnen binnen een jaar of tien misschien een cursus inrichten om alle kinderen en kleinkinderen van de forumleden op te leiden tot imker.

Els: alsjeblieft niet: het ene imkerkind zal al verschrikkelijker verhalen opdissen dan de ander over de blunders van de (groot)ouders, griezelverhalen over killerbees, verschrikkelijke zwermen, het zware werk van het honingslingeren, enz. Dit zal zelfs de eerst zeer veelbelovende toekomstige imker nog eens aan het nadenken zetten.

Els: ja: heel leuk: een zomerkamp van een dag of 4 voor kinderen van imkers, bijv. op Schier. Allemaal in kleine tentjes in de duinpan waar eerder in het jaar de bevruchtingsvolkjes staan. Een beetje imkeren: eerst zelf een klein kastje timmeren, daarna een starter maken en overlarven, en het kastje met de aangeblazen dop met wat verzorgende bijen later mee naar huis. Dat toekomstige volkje moeten ze natuurlijk wel zélf groot maken en ervaringen per e-mail (of op het forum?) uitwisselen. Vanzelfsprekend moet er op het kamp niet alleen over bijen worden gekletst maar ook dingen worden gedaan die kinderen leuk vinden: naar het strand om te zwemmen, speurtochten in de duinen naar wilde bijen en drachtbloemen (om toch een beetje in de sfeer te blijven), nachtwandelingen, ach, verzin er zelf ook nog maar het een en ander, als het maar spannend is. Zoiets zal zeker per kamp een paar toekomstige gedreven imkers opleveren.


Maar laten we allemaal eens gaan nadenken hoe wij het beste onze imkerkennis kunnen overdragen naar mensen in onze naaste omgeving. Want zeg nu zelf, zo'n advertentie zoals Piet Jager een paar dagen geleden plaatste voor een andere imker die ging verhuizen en zijn imkerinventaris te koop aanbood. Zou die man niet veel liever het spul aan een (klein)kind hebben gegeven?

En natuurlijk is het geheel niet gespeend van eigenbelang: je kun dan, als je echt oud en krakkemikkerig bent, toch nog naar een bijenvolkje in eigen omgeving kijken, een volkje dat verzorgd wordt door het (klein)kind.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door de vos roger » vr 09 dec 2005, 18:44

zoals bij hennie zijn ook mijn kinderen niet van plan om het imkeren voort te zetten.Nu stellen we onze hoop op de kleinkinderen en worden zij daadwerkelijk bij het imkeren betrokken .(Wie zij alweer hoop doet leven? )

Afbeelding

Afbeelding

Roger

devosroger

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen en imkers voor de toekomst :-)

Bericht door Ati » do 29 dec 2005, 00:48

Grootouders en kleinkinderen....ik moet direct aan mijn grootvader denken. Ik heb hem maar tien jaar gekend, maar wat hebben we samen veel ondernomen, vooral in de laatste drie jaar van zijn leven toen hij na zijn pensioen eindelijk buiten kon gaan wonen.
Ik bewaar mijn mooiste herinneringen aan de moestuin waar we samen aan het werk waren. Boontjes opbinden, tomaten dieven, zaaien en wieden. Is het toeval dat ik, vijfentwintig jaar later, vlak bij die plaats een stukje grond te koop vond waar ik mijn bijen op kon houden? Toen ik er met mijn eerste volk aan de slag ging, kreeg ik van mijn moeder twee boeken over bijenhouden in handen gedrukt. 'Die zijn nog van opa' zei ze. 'Hij wilde indertijd gaan imkeren maar heeft het niet meer kunnen doen.'

Ik wens je heel veel geluk Els. Grootouders en kleinkinderen, dat is misschien wel de mooiste relatie die bestaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten