Bijensterfte: volk te klein?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Ati » do 29 dec 2005, 01:04

Ik tref verschillende berichten over sterfte op het forum. Ook ik blijk een volk kwijt te zijn. Ik zag geen tekenen van ziekte (nosemasporen, misvormde vleugels, grote hoeveelheden mijt) of honger. Er staken geen bijen half in of uit de cellen. Enkele tientallen bijen zaten hier en daar op de raat. Een paar honderd bijen lagen op de bodem van de kast en op de vliegplank: kennelijk was het grootste deel vertrokken.
Ze hadden geen broed en veel voer.

Mijn conclusie is dat ze zijn overleden aan de kou. Het volk was namelijk vrij klein. Ik wist wel dat ik ze eigenlijk moest verenigen, maar het was een zwerm die in de lente uit zichzelf in een lokkast was gevlogen en die wilde ik zo graag zelfstandig opkweken. Ik had ze op acht ramen gezet (met twee sluitblokken) en de bodem gesloten. Was het toch te koud?

Gaan bijen wel de kast uit als ze het te koud hebben? Je zou zeggen dat ze dan stilletjes op hun plaats blijven.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door de vos roger » do 29 dec 2005, 12:45

hallo Ati, kleine gezonde volkjes kan je best overwinteren.Ieder jaar overwinter ik enkele reservevolkjes op vier ramen .Als je volkje een zwerm was uit de lente dan moest dit reeds goed ontwikkeld geweest zijn.
Het zou kunnen dat de oorzaak bij de koningin te zoeken is die waarschijnlijk te zwak was en vroegtijdig is afgestorven waardoor het volk totaal ontredderd was.Zwakke volken inwinteren is nodeloos werk .Maar ja we houden zoveel van ons volkjes nietwaar ?[;)]

devosroger

piet -t
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door piet -t » do 29 dec 2005, 15:52

Enkele weeken geleden voor dat ik even op vacantie ging
nog even een blik geworpen op mijn stalletje
in de boomgaard

Tot mijn verbaazing zag ik dat er totaal geen activiteid was bij 1 van de 3 kasten
na veel wikken en weegen toch beslooten om een vlugtige blik te werken in de kast

Toen ik de dekplank los brak wist ik eigenlijk al dat er iets mis moes zijn
er kwam geen bij naar buiten

Voorzichtig een paar raamen gelicht
dze zaaten bom vol met voer
maar geen bij te bekennen
toen de bovenste broed kamer er af genoomen
en nog geen bij te bekennen

het bleek dat de kast gewoon 100% leeg was
en bom vol zat met voer
geen dooie bij te bekennen

Wat kan dit zijn ???

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Bart de Coo » do 29 dec 2005, 22:59

Als je iets lager kijkt in de onderwerpenlijst, dan zie je een onderwerp: 'Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?' Daar geeft Hans van der Post een in mijn ogen geloofwaardige verklaring voor de bijensterfte van dit moment. Jullie bespreken dus iets wat toevallig net besproken is.

Wat de ellende niet veel minder groot maakt.

Aan te kleine volkjes kan het niet liggen, want mijn minivolkje is 'alive and kicking'. Zoals al mijn volken trouwens. Zou ik nou eens een wintertje mazzel hebben?


Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Ati » za 31 dec 2005, 09:36

Bij dat onderwerp ging het om slijtage van de bijen door de lange nazomer. Dat speelt hier niet, ze hadden nauwelijks broed.
Daarom dacht ik: dit volkje was te klein. Maar uit de reacties maak ik op dat dat op zichzelf geen reden voor sterfte is.

Blijft over als verklaring "gewoon een zwak volk", of het is getroffen door een van de virussen waar Hans van der Post op wijst. Om daar achter te komen, zou je de bijen moeten laten onderzoeken maar hoe doe je dat?

Ze opsturen? Waarheen? Heeft iemand hier ervaring mee?

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door buckfast_beekeeper » za 31 dec 2005, 09:58

@ Ati

Waarschijnlijk betreft het hier idd gewoon een veel te zwak volk. Zoals Roger reeds aanhaalde moet een volkje uit de lente makkelijk de winter overleven en zeker voldoende groot zijn. Als dit niet zo was, ging het ook volgend jaar geen goed volk zijn. De natuur heeft nu zijn werk gedaan. [:(]

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Hans van der Post. » za 31 dec 2005, 10:02

Atie het is wat duur om bijen na te kijken op een virus je hebt daar een laboratorium voor nodig. Wij imkers kunnen wel kijken of er nosema spore zijn te vinden daarvoor heb je een microscoop nodig. Je maakt van 50 bijen een prutje = stampt ze fijn verdund dit met een paar druppels water. Van deze gemalen bijen doe je een klein druppeltje op een glaasje en schuift dit onder de microscoop. Ga dan zoeken naar de nosema spore die lijkt op een rijstekorrel. Vind je maar een paar sporen dan heeft het volk zo'n lage besmetting dat het daar niet ziek van wordt. Elk gezond volk heeft nosema bij zich.
Hans

piet -t
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door piet -t » zo 01 jan 2006, 12:04

Maar nu mijn volk bezette 2 broedkamers
en heeft het heele jaar zeer goed gegaan

Maar toch de kast geheel leeg
en geen dooie bij te bespeuren

Kan dat ook door ziektes??

dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door dick aalvanger » ma 02 jan 2006, 20:00

Ik wil een ieder die dit forum bezoekt een gezegend 2006 toewensen.
Zo het is voor mij de eerste keer dat ik hier reageer, hopelijk lukt het.
Ook ik heb 14 dagen geleden ondekt dat een kast helemaal leeg was op 12 dode bijen na.
Er was op 7 DD ramen volop voer en in de midden nog een open plek waar het laatste broed was uitgelopen.
Het volk heeft het afgelopen jaar goed gedaan, had een konigin van 2004.
In het afgelopen jaar 57 kg honing gebracht.Het volk nam het voer s.w. 3:2 vlot op,ongeveer 18 kg.
Dit is mij in de voorliggende 22 jaar nimmer over komen.

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door patrick » di 03 jan 2006, 08:38

Ook vanuit de grijze en mistige Noorderkempen wens ik elke deelnemer van dit forum een gelukkig, gezond en vruchtbaar bijenjaar.

Ook ik heb enkele volken verloren met de zelfde symptonen als hierboven beschreven, terwijl ik geen enkel klein volk had ingewinterd.

Door een ziekte heb ik mijn volken niet naar behoren kunnen verzorgen
m.a.w. de volken hebben wel voldoende wintervoer maar met de varroabestrijding is wel het een en het ander misgelopen, zoals een onvoldoende doorgedreven behandeling en het gebruik van alleen mierenzuur na de laatste slingerbeurt.
Ik vermoed dan ook dat de oorzaakt ligt bij de varroa. Een volk met een redelijke aantasting is verzwakt zodat virussen meer schade kunnen berokkenen in combinatie met het weer van de afgelopen maanden. De beruchte "verdwijnziekte" [?]
Op mijn overige kasten bezetten de bijen tussen de 7 en 10 ramen en tref ik praktisch geen varroa aan.

" Een goede varroabestrijding is in de 21 ste eeuw een must"en een begin naar gezondere bijen.

Patrick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten