Overschot aan wintervoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vonk
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Overschot aan wintervoer

Bericht door vonk » ma 24 apr 2006, 21:04

Bij de voorjaarscontrole bleken bij verschillende volken nog een aantal ramen verzegeld voer aanwezig te zijn. Daar ik geen gevoerde suiker bij de honing wil, heb ik de geheel gevulde raten eruit gehaald. Mijn vraag is kan ik deze raten bewaren tot augustus en ze er dan weer inhangen of wordt dit straks een vieze boel? Is slingeren een mogelijkheid en de geconcentreerde suiker met honing in augustus voeren?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Overschot aan wintervoer

Bericht door Frans vanTongeren » ma 24 apr 2006, 22:01

Dag Cor,
Je kunt de ramen in de BK laten hangen; de bijen gaan dan eerder, uit ruimtegebrek, je HK vullen.
Ze zullen zeker niet ...je honingkamer met suiker gaan vullen.
-
Als je de ramen toch wil bewaren, moet je een komozak onder de BK op de grond leggen. Druipen gaat het altijd.
Heb je een vrieskist... een ideaal hotellll !

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overschot aan wintervoer

Bericht door de vos roger » di 25 apr 2006, 09:47

Hallo Frans,zou ik zo nog niet durven zeggen dat ze de voederramen bij gebrek aan broedruimte niet zullen verhuizen naar de honingzolder!
Ik neem mijn teveel aan voer eruit en gebruik deze voor het opstarten van jonge volken en bewaar deze nu in een oude diepvrieskist.Zeker niet houden voor volgende inwintering.[;)]

roger

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Overschot aan wintervoer

Bericht door Frans vanTongeren » di 25 apr 2006, 10:53

Dag Roger,
Bijen schijnen per jaar zo'n 80 kilo honing te verbruiken.
Mijn ervaring is dat ze eerst gaan snoepen van de voeding van de oudste datum.
Ze gaan het(de oude suikervoorraad) niet verhuizen, maar 'vreten' het als eerste op.
Dus niet bang zijn voor je honingvoorraad in je pas geplaatste HK.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overschot aan wintervoer

Bericht door Hans van der Post. » di 25 apr 2006, 20:45

Beste Frans, Roger en Cor.
Als je broedruimte onder geeft zullen de bijen de suiker niet verplaatsen.
Als je honingruimte geeft - dus boven - en er is onvoldoende broedruimte in de ogen van het bijenvolk zullen ze de suiker verplaatsen. Waarom ik dit met zo'n grote stelligheid schrijf; ik kom nog uit het tijdperk dat de suiker gedenatureerd werd - ze was blauw - en met zo een intentie dat in de hoeken van de ramen, cellen die nog niet waren bebroed blauwig werden gekleurd. Het was een van mijn eerste fouten om vroeg een honingkamer op te zetten! Hij bleek later voor de helft was gevuld met ..... blauw gekleurde "honing"! (suiker) [:p]

Als je voldoende broedruimte geeft en de ramen met suiker; twee kantramen in de onderbak en twee in de bovenbak zal het volk de eerste tien dagen niet omkomen van de honger.
Hans

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overschot aan wintervoer

Bericht door de vos roger » wo 26 apr 2006, 10:46

Ik werk met simplexkasten,in het voorjaar doe ik altijd aan broedbeperking door tussen de twee broedkamers een rooster te plaatsen.
De koningin zit in de bovenste romp.Daarbovenop staat dan mijn honingzolder met rooster .Als er een teveel aan suiker nog aanwezig is in de broedkamer dan steken ze dat zeker van boven zoals Hans zegt.
Na de eerste slinger,wordt de onderste rooster tussen de broedkamers weggenomen.Een teveel aan broedverzorging is nadelig voor de honingoogst in het voorjaar.[;)]

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten