italie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Re: italie

Bericht door Tieme »

Willem,

Dat klopt niet. Je bent verplicht reisdocumenten van de VWA aan te vragen alsvorens naar andere landen binnen de EU te reizen.

groeten,

Tieme
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Ik heb in dit lijntje een document aangeboden waarin anders staat. Dat is een officieel EU document en dus niets dat ik zelf verzin.

Er blijken echter zoals Ad en jij ook al aangeeft, documenten te circuleren die anders beweren. Ik ben dus oprecht zeer benieuwd naar deze documenten omdat ze een einde kunnen maken aan deze "verwarring"

Groet,
Willem
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

macwlem schreef:
Ik heb in dit lijntje een document aangeboden waarin anders staat. Dat is een officieel EU document en dus niets dat ik zelf verzin.

Er blijken echter zoals Ad en jij ook al aangeeft, documenten te circuleren die anders beweren. Ik ben dus oprecht zeer benieuwd naar deze documenten omdat ze een einde kunnen maken aan deze "verwarring"

Groet,
Willem

Willem
Informeer eens bij het VWA. Ik verzin ook niets.
ad staals
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Vandaar ook mijn "noot" onderaan Ad :-) Het is gewoon een schemergebied nl.
Wim Joosten
Erelid
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ja, dat is inderdaad vreemd. Ik ben in 2006 op een gemeenschappelijke Duits-Nederlandse studiedag geweest waarin twee imker-advocaten aan het woord geweest. Frits Gosselaar (NL) en Johann Wubbena (D). "Aan welke voorwaarden moet je voldoen, en hoe regel je dat als je bijen over de grens brengt (heen of terug)?"
Er werd uitdrukkelijk gesteld dat er voor het reizen van Nederland naar Duitsland v.v. deze papieren en een gezondheidsverklaring van een dierenarts nodig waren.

Met vriendelijke groet,
Wim
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik heb een speurtochtje op internet gedaan, maar via de site van de VWA belande ik op [url="http://wetten.overheid.nl/BWBR0007049/Hoofdstuk8/Afdeling3/Artikel84/geldigheidsdatum_29-09-2009"]wetten.overheid.nl[/url] op de Regeling handel levende dieren en levende producten.

Afdeling 3. Het brengen in Nederland van dieren uit lid-staten

Artikel 8.4

1.Indien een partij is verzonden vanuit een lid-staat en bestemd is voor Nederland of een lid-staat, gaat zij vergezeld van:

bla bla

c. het gezondheidscertificaat dat op grond van artikel 8, onderdeel b, van richtlijn 92/65/EEG is voorgeschreven, indien het bijen betreft of

bla bla

Daar kun je doorklikken naar genoemde [url="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0065:NL:HTML"]richtlijn 92/65/EEG[/url]

Uit de richtlijn artikel 8:

Artikel 8

De Lid-Staten zien erop toe dat bijen (apis mellifera) slechts voor het handelsverkeer bestemd mogen worden indien zij aan de volgende eisen voldoen:

a) zij moeten afkomstig zijn uit een gebied waarvoor geen verbod wegens Amerikaans vuilbroed geldt.

Het verbod geldt voor ten minste 30 dagen vanaf het ogenblik waarop het laatste geval is geconstateerd en waarop alle bijenkasten binnen een straal van drie kilometer door de bevoegde autoriteit zijn gecontroleerd en alle besmette bijenkasten zijn verbrand of ten genoegen van deze bevoegde autoriteit zijn behandeld en gecontroleerd.

Volgens de procedure van artikel 26 en na advies van het Wetenschappelijk Veterinair Comité, kunnen de eisen voor bijen (Apis mellifera) of gelijkwaardige eisen worden toegepast voor hommels;

b) zij moeten vergezeld gaan van een gezondheidscertificaat volgens het model van bijlage E waarvan het attest moet zijn ingevuld door de bevoegde autoriteit, ten einde te verklaren dat is voldaan aan de eisen onder a).

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/
Tieme
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Helder,
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Bedankt voor het uitzoeken Jeroen. Voor de kant van de "handel" is daarmee de discussie wel afgesloten. Heb je ook kunnen ontdekken of dit ook voor "wandel" kant opgaat?
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Heb ik niet uitgezocht, maar doorgaans geldt wat voor de boer geldt ook voor de hobbydierhouder. Een koe in mijn achtertuin zal ook een oormerk in moeten. Ik neem dus zo maar aan dat je voor bijen ook onder dezelfde tucht valt. De overige regelingen betreffende AVB gelden toch ook voor hobby-imkers.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

macwlem schreef:

Groet,
Willem

Willem

Zo ziet zo'n document er uit. ook al zijn de volken niet voor de handel, altijd nodig bij over de grens gaan.
Afbeelding

Afbeelding

ad staals
Plaats reactie