Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Eddy Geurtsen »

Het zijn niet de mijten die veranderd zijn in de loop der jaren, het zijn de virussen die ze met zich meedragen. Deze virussen hebben zich aangepast en gewijzigd waardoor de bijen veel meer dan 25 jaar geleden het slachtoffer worden.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door marc »

Dag Jaap, het gaat om niet goede ontwikkelde jonge bijen, iets van alle tijden dus. Het kan het gevolg zijn van een hoge varroa-aantasting, afgekoeld broed door weeromslag, gebrek aan stuifmeel waarbij sommige larven te weinig voedingstoffen kregen waardoor ze een vitaminegebrek oplopen, raataantasting door wasmot enz.
Ook imkerhandelingen zoals bv. te veel volk laten afvliegen of te veel bijen afkloppen voor afleggers of door het verschuiven van ramen waarbij gevoelig broed te ver naar buiten komt te zitten enz. kunnen er aanleiding toe zijn.
Veel wetenschappers hangen hun varroatheorie op aan het voorkomen van deze gehavende bijen, zij zien daarbij veel over het hoofd.
Je moet voor Ndl. de Groentjes maar eens nalezen op verminkte bijen of bv. punt 1597 van de bijenbijbel van Schotman, die je zeker in huis zal hebben. Allemaal getuigenissen van ver voor het varroatijdperk.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AndreasH »

(APENSTAART)aa Staals

Ik doe wat ik kan. Bij het uitzoeken van struiken voor in de tuin heb ik er op gelet dat het dracht bevat.
Jaap v.Popering
Berichten: 5707
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef: Allemaal getuigenissen van ver voor het varroatijdperk.


Marc

Het is mij te veel om op al je aangedragen mogelijkheden afzonderlijk te reageren.

De verkeerde handelingen van de ( Imker ) leiden heel vaak tot minder ontwikkelde volken , maar niet tot misvormde Bijen .

Over het stuifmeel te kort zal ik nog één keer reageren. Wel raad ik je aan om eens contact op te nemen met een planten veredelaar , en vragen of je eens in een kleine afgesloten ruimte op een gewas waar de Bijen geen stuifmeel verzamelen , daar de bestuiving in mag verzorgen .

Mijn jaren lange ervaring leert dat ; Zodra de stuifmeel voorraad in het volk op is , de koningin zal stoppen met eitjes te leggen,
en zodoende langlevende ( winterbijen ) ontstaan , maar ik heb nog nooit misvorming of andere ziekte verschijnselen in zulke volkjes geconstateerd naar aanleiding van stuifmeel gebrek .
Als men na een bepaalde tijd een raampje stuifmeel ( uit een ander volk )inhangt de koningin gelijk aan de leg gaat zullen hier normale bijen uit voortkomen.
Volkjes die dit ongemak enkele keren per jaar hebben , worden ingewinterd en overleven die zonder ziekte verschijnselen .

De Bijenbijbel van Schotman kan mij in deze huidige problemen niet adviseren , overigens bij de bestuivings vraagstukken die ik ervaren heb , waren er in Nederland niet veel die mij hebben kunnen adviseren .
Ten laatste zou je misschien toch beter een boekje over ziektes en ziekte verschijnselen aan kunnen schaffen wat van recenter datum is dan de bijenbijbel.

Jaap v P
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door A.A. Staals »


Ik doe wat ik kan. Bij het uitzoeken van struiken voor in de tuin heb ik er op gelet dat het dracht bevat.



Andreas
Wat ik bedoel: Wij kunnen als imker nauwelijks iets bijdragen aan de dracht voor onze bijen. Willen de bijen er echt iets aan hebben moet het het behoorlijk massaal gebeuren om een bijdrage te leveren. Dit kan alleen door het inzaaien van braakliggende terreinen, akkerranden en in stedelijke gebieden straatbomen en plantsoenen.

ad staals
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito »

AndreasH schreef:
Mijn aandeel aan dracht is voor volgend jaar in ieder geval veiliggesteld met een hele hoop mooie struiken! :-)


Is er geen gezegde dat waarschuwt om het vel van de beer niet te verkopen voordat je hem geschoten hebt [:)]
Stuifmeel kan er nooit genoeg zijn maar om nu gaan te verkondigen dat dit de oplossing is om de verdwijnziekte aan te pakken, lijkt me toch een te eenvoudige voorstelling van de feiten.
Ik heb dit jaar al het broed en stuifmeel afgenomen van de productiekasten en ze enkel wasraat gegeven. Ze hebben terug een mooi broednest opgebouwd en er zijn er geen verdwenen.
Zie ook http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=10668
Bijen zijn zeker niet dom. Als er stuifmeelschaarste dreigt op te treden gaan ze zich gewoon meer toeleggen op het verzamelen ervan. Dit heb ik jaren terug gemerkt toen ik stuifmeel oogstte met een stuifmeelval. Spoedig kwamen er meer bijen met stuifmeel en slaagden ze er ook al snel in om door de val te glippen zonder het stuifmeel te verliezen.


We moeten ons vooral richten op de gastheer van de virussen, de varroamijt. Integrale (biotechnische) bestrijding en maximale raatvernieuwing zullen mijt- en virusbesmetting drastisch doen verminderen


Hier ben ik het 100% mee eens. Want als je de resultaten bekijkt dan zijn het toch meestal de oudere volken die verloren gaan en zelden zwermen en afleggers die met nieuw materiaal begonnen zijn in dat jaar.
Wel niets belet ons om het te proberen. Ieder jaar een aantal volken maken met nieuwe raat, een jonge koningin en een varroabehandeling, als de koningin op het punt staat om te gaan leggen of juist gestart is waardoor de behandeling maximaal resultaat geeft.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AndreasH »

@ aa staals,

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar ik ben er van overtuigd dat ieder klein beetje helpt. Noem me een idealist of wat dan ook... Als iedereen een beetje helpt dan is het alles bij elkaar misschien net genoeg. Afgezien van de struiken die ik gezet heb heb ik bij de Jeugd Natuurwacht een behoorlijk perceel wat ingezaaid gaat worden met Phacelia en andere eenjarig bijenplanten. En de zgn zaadbommen heb ik ook al klaar liggen voor in het voorjaar. :-) Ik weet niet precies wat de scouting tegenwoordig voor zaken doet maar misschien zijn er nog mensen die hun lokale scouting voor dit soort zaken nog kan inzetten?? "Nee" heb je, "Ja" kun je krijgen tenslotte...

Ik heb ooit een brief gestuurd aan de gemeente over het inzaaien van braakliggende stukken land. Antwoord: Die hebben we niet. En dat terwijl er echt meer dan genoeg landjes zijn die echt wel braak liggen. Kom er iedere dag langs. Dus als het niet met hulp van de gemeente kan, dan ga ik gewoon zelf aan de burgerlijke ongehoorzaamheid en kan ik het niet laten af en toe een hand zaad, heel toevallig, en uiteraard per ongeluk te laten slingeren op zo'n stuk braakliggend land.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Bart de Coo »

Joselito vraagt:

Honderden bijen liepen er dagelijks in het gras voor zijn bijenhal en nu zijn er inderdaad enkele kasten verdwenen. Heeft iemand anders dit ook vastgesteld?


Ja.

In november 2006 was het bij ons op de verenigingsstal raak: alles dood, nog voor de jaarwisseling. Daaraan ging inderdaad een bijenmassa vooraf die over de grond krioelde. Alsof er ergens in buurt mierenhopen waren, waarin reusachtige mieren woonden. De grond glinsterde van de rondkruipende bijen.

Afgelopen winter geen problemen gehad. Nu ook niet trouwens. Afgelopen winter was er wel een probleem op de stallen in Ellecom en landgoed Middachten, hier een paar kilometer vandaan: alles dood, nog voor de jaarwisseling. En weer, massa's rondkruipende bijen die inderdaad op sommige plekken aan elkaar gingen hangen.


Groet,

Bart
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door joselito »

Dat we moeten werken met broedloze afleggers en een rotatiequotiënt van 1, als een middel om de verdwijnziekte aan te pakken is duidelijk, denk ik. Je kan niet meer je kolonies samen houden om een maximale honingopbrengst te hebben, ze inwinteren, en dan maar hopen op het beste.
Tenzij je kasten hebt waarmee je afleggers kan maken en die je, varroa vrij of arm, kan opbouwen tot een productiekast voor het volgende jaar. Moeilijk is het niet. Met behulp van koninginnenteelt kan je makkelijk iedere kast verdelen in 5 afleggers, die je dan kan opbouwen tot een volwaardig volk het jaar nadien
Ik ben echter op zoek naar een methode om ook de productiekasten op een bepaald moment broedloos te maken zonder verlies van honing, en ze dan te behandelen, en op die manier gezonde winterbijen te bekomen.
De celler rotatie methode is interessant voor degene die met één maat van ramen werken, Duits normaal of Zander of simplex, maar ik werk met Dadant Blatt.
Heeft er iemand een goed idee?
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Bart de Coo »

Ik ben echter op zoek naar een methode om ook de productiekasten op een bepaald moment broedloos te maken zonder verlies van honing, en ze dan te behandelen, en op die manier gezonde winterbijen te bekomen.


Dat lijkt me simpel. Neem de honing van het productievolk af - we zitten nu ergens in mei, een maand nadat je de kunstzwermen hebt gemaakt. Benevel de bijen met een oxaalzuuroplossing van 3,7% (In water). Wacht een paar dagen en zet de honingzolders terug.

Intussen zijn de kunstwermen/vegers/koninginneafleggers een bak met tien ramen aan het uitbouwen. Als de productievolken terugkomen van de heide, verenig je het productievolk met de kunstzwerm, die op tien schone, nieuwe ramen zit. Het productievolk komt onderop te staan. De schone ramen zitten nu boven, de oude onder. In maart haal je de de onderste bak met de vuile ramen er onder vandaan. Die zijn dan schoon en leeg en klaar voor de wassmelter.

Ik ga ervan uit dat je volken altijd op 1 broedkamer staan.

Zoiets?

Verder zou ik met het oog op de wintersterfte altijd verse minivolkjes opzetten, dus jonge moeren op schone raat. Als alles de winter doorkomt, en je houdt volken over, dan geef je die weg. Er zijn altijd liefhebbers.


Groet,


Bart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten