10 raams of 11 raams?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door A.A. Staals »

Bart de Coo schreef: Je zou echt verkeerd bezig zijn, denk ik, wanneer je alle ramen - op een na - uit een elfraamskast gaat overhangen in een tienraamskast. Dan maak je het de bijen wel heel erg moeilijk.

Bart
Andersom van 10 naar 11 kan een probleem zijn om dat de ramen op de plaatsen waar voer zit dikker zijn. Van 11 naar 10 past altijd.

ad staals
zanna
Contacteer:

Bericht door zanna »

Even een vraagje tussendoor.
Een sluitblok mag die ergens opening hebben of ... moet die het liefst overal goed afsluiten?
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Aan de onderkant mag ruimte zitten a/d bovenkant en zijkanten weinig.
Vlieggat zou ik ook aanpassen met schuimrubber, ongeveer 5 cm smaller vanaf het sluitraam.
Wat betreft de 10 raams of 11 raams afstandsstrippen als je een raam met vol broed uit het volk haalt kan je het verschil al zien.
Bij 35 mm afstand zie je dat er minder bijen op het broed lopen en veel aan de buitenkant van het raam.
Ze kunnen dus veel eenvoudiger het broednest afsluiten of te wel warmte vasthouden.
Dit geldt voornamenlijk voor ramen midden uit het broednest.
Bij 38 mm zitten er veel meer bijen op het broedraam zelf.
Dus in het voorjaar vooral niet vaak in de volken kijken want het kost veel tijd om alles weer op temperatuur te krijgen.
Vandaag konden ze dan eindelijk naar het openbare toilet, en ze deden hun best.
Dirk

dertiende
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Bart de Coo schreef:
De bewering dat bijen van nature een hart-op-hartafstand van 35mm aanhouden is volgens mij onjuist. Astrid Schoots heeft daar eens over geschreven in Bijenhouden. Ze pakte gewoon een meetlint en mat de afstanden in een stuk natuurbouw onder een gaasbodem, waar de bijen waren gaan bouwen, nadat de moer de ingang van de kast niet had kunnen terugvinden na de bruidsvlucht. De uitkomsten varieerden van minder dan 35mm tot meer dan 4cm(!).
Bart de Coo

Bart, het lag iets genuanceerder.
Na mijn verhaal in Bijenhouden (juni 07) over de vele voordelen van het natuurlijke bouwen op doorgaans 35 mm, heeft Hayo Velthuis zijn meetlint gepakt en een stuk warbouw onderzocht dat onder een verhoogde lattenbodem was gebouwd (dit stuk warbouw stond in open verbinding met het broednest, maar de bijen hadden onder de bodem verder gebouwd omdat er een groot en bouwlustig volk in de kast zat).

Hayo Velthuis ontdekte dat, NAAST HET ALGEMENE UITGANGSPUNT van 35 mm, de raatafstand soms meer en soms minder is. In alle gevonden afstanden (33 >> 47 mm) lag er een piek rond 35/36 mm en een piek rond 40 mm (Bijenhouden november 07).

Deze bevindingen sluiten helemaal aan bij de logica en ervaringen rond natuurbouw: want in principe bouwen bijen hun broednest op 35 mm, maar bij de randen (waar darrenraat zit, en meer naar boven de honingopslag) kan deze afstand aanzienlijk breder worden, zodat de raten uitwaaieren aan de buitenkant.
Maar in de kern van het broednest zul je zo'n variatie niet aantreffen: denk maar aan de gave en strakke bouw van de eerste raten van een natuurzwerm. Maar aan de buitenkanten van het broednest kunnen de raatvormen dus steeds gevarieerder worden, grilliger en breder. Of zoals in het geval van onder de bodem bij Hayo: daar ontstond zelfs een wat chaotische ruimte-indeling, ook door de nieuwe aanbouw aan de latjes.
Astrid
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik was even te lui om het artikel erbij te pakken. Dank voor de correctie.

(Dit bezorgt me gelijk weer hoofdbrekens voor mijn in aanbouw zijnde lattenkasten (tbh's). Op naturalbeekeeping.org kom je inderdaad lattenkastimkers tegen die smalle latten voor het broednest gebruiken en bredere latten voor de honingraten. Zucht. En ik had het zo graag zo simpel mogelijk gehouden.)

Bart
Maarten Hoogeveen
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Maarten Hoogeveen »

hoe zit het dan als je 11 ramen in de broedkamer doet en 10 in de honingkamer? De ramen staan dan toch niet meer recht boven elkaar of maakt dit niet veel uit?

groeten Maarten
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik denk niet dat het de bijen iets uit maakt.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

De imker daarentegen misschien wel. 11 ramen honing zijn toch 3 kilo zwaarder dan 10 [8D]

Of je haalt ze 1 voor 1 eruit, dat kan ook natuurlijk :-)
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

In de HK zijn de ramen toch al wat breder uitgebouwd dan in de BK. Dus ik denk niet dat je met een raam meer ook meer honing krijgt.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]
Maarten Hoogeveen
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Maarten Hoogeveen »

ok dacht dat het misschien wat uitmaakte. maar heb ik nog een vraag misschien niet helemaal goed geplaatst hier maar stel hem toch nog even.
ik heb een broedkamer en daarboven een honingkamer,maar nu na een controle blijkt dat ze in de honingkamer ook al broed hebben terwijl er in de onderbak nog maar 3 ramen bezet zijn en ze breiden ook niet verder naar buiten uit waar ik kunstraat heb geplaatst.
is het dan verstandig om een koninginnerooster tussen de broed en honingkamer te plaatsen? zodat ze gedwongen worden om naar buiten te bouwen voor broed?

groeten Maarten
Plaats reactie