Hoe dood ik bijen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Hoe dood ik bijen?

Bericht door LWPisa »

Nadeel van ether/chloroform is wel dat ze hun maaginhoud uitspugen waar ze wel vies van worden. Met plastic is het geen probleem, je doet geen tientallen of honderden milliliters vloeistof in je container maar een gedrenkt watje/sponsje/kartonnetje.

Mijn CI samples zuig ik op met een geimproviseerde aspirator en stop ze met container en al in de vriezer als ik thuiskom.

L
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Hennie en Lennard,

ik ben inderdaad puur natuur en ik kiek nie op een bie meer of minder.. [;)].

Het beste is om de bij zo snel mogelijk dood te maken. Hitte is daarom het beste: in de zon in een buisje sterven de bijen binnen no time. Een hoge concentratie CO2 ook. Koude werkt ook prima..Zelf werk ik liever zo simpel mogelijk: dus het liefst met de methode van Jan kruit. Maar ik kan wel even een testje doen in een droog stoof. Wat ik dan weer niet zo bijenvriendelijk vind is dat de bijen drie uur lang staan te vliegen en te zoemen.
Houd je ze opgeslapen in de vriezer Lennard? Heb je al CI metingen gedaan?

jp
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Vroeger zat ik bij de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie en verzamelde zweefvliegen. Daartoe maakten we een stikpot van een Moccona-potje. Deze heeft een holle deksel met een plastic onderkant waar we gaatjes in prikten. In die deksel dan een watje met ethylacetaat (azijnether) wat we met een injectienaald door het plastic spoten. Insect in potje, deksel erop. Daarna konden we de vliegen (of libellen, vlinders etc.) mooi opspelden en drogen.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethylacetaat en http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikpot , ook ivm gebruik voor insecten.

--
Mvg Jeroen van Tol
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik kom nog eens terug:
in de zon in een buisje sterven de bijen binnen no time.
In een crematorium gaat het nog vlugger; bovendien zouden zij dan al een natuurlijke dood gestorven zijn. Bij de "stamping out" ingeval van Amerikaans Vuilbroed boort men een gaatje in de kast en wordt er een onmiddellijk dodend gas ingespoten waarna verbranding volgt. Mijn associaties daarbij zijn ook niet aangenaam.[V]
Nogmaals mijn vraag: waarom neem je geen contact op met bijenetwur en vraag hoe zij het bijwaardig doen? in plaats van allerlei geëxperimenteer met middelen waarvan je de impact op bijen niet kent.
een bij voelt toch niets: hoe weet je dat zo zeker.
..
Ik lees overigens in het verslag van een bemonstering (Bijenhouden okt 2008 pg.10) dat zij met electrische koelboxen en koelboxelementen werken; lijkt mij beter dan "in de hete zon zetten".
Afbeelding
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

En als ik de bijen moet doden zou ik een zak pakken er de bijen in vegen per kast en er de zuurstof (lucht)uit zuigen dan zijn de bijen meteen dood.
Kosten een paar plastiekzakjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Dat lijkt me een handige methode Tinus. Met enige oefening zie ik dat goed werken. Je kan de zak gelijk labelen en evt in de koelbox doen.

L
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Nee LP je pakt een bijen veger en je tikt op de vliegplank,de eerste bijen die buiten komen veeg je in de zak de lucht er uit en klaar.
Twee tellen per kast.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Er zijn inderdaad forumdeelnemers die een fijne neus hebben voor onderwerpen die tot de verbeelding spreken. Wie zich om welke reden dan ook niet wil laten opmerken door hun reukvermogens, moet uit de buurt blijven.

Vriendelijk verzoek om bij het onderwerp te blijven: hoe dood ik bijen?

Groet,

Bart de Coo
Plaats reactie