Een aantal wilgenvragen
Moderator: maartenkleijne
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Een aantal wilgenvragen
het probleem met knotwilgen is dat ze worden gesnoeid.
uitgegroeide schietwilg is een prima drachtplant (maar dan ook zo'n 10 meter hoog).
alleen het knotten wil zegen dat de wilgen pas in het 3e jaar na de knot katjes leveren,
na de snoei gaat de boom eerst een paar jaar toeleggen om bladmassa (voedsel) te laten groeien.
bijgehouden knotwilgen zijn over het algemeen dan ook waardeloos.
geen katjes = geen dracht!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
als ik jou was zou ik van verschillende soorten katwilg in je buurt stekken,
makkelijk te doen en met een grote varieteit heb je een maand lang wilgenstuifmeel voorhanden
uitgegroeide schietwilg is een prima drachtplant (maar dan ook zo'n 10 meter hoog).
alleen het knotten wil zegen dat de wilgen pas in het 3e jaar na de knot katjes leveren,
na de snoei gaat de boom eerst een paar jaar toeleggen om bladmassa (voedsel) te laten groeien.
bijgehouden knotwilgen zijn over het algemeen dan ook waardeloos.
geen katjes = geen dracht!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
als ik jou was zou ik van verschillende soorten katwilg in je buurt stekken,
makkelijk te doen en met een grote varieteit heb je een maand lang wilgenstuifmeel voorhanden
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Snoeien is geen probleem. Het probleem is dat ze allemaal tegelijkertijd worden gesnoeid of te vroeg na een of twee jaar weer.semar schreef:het probleem met knotwilgen is dat ze worden gesnoeid.
Ideaal zou zijn snoeien na de bloei.
ad staals
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Inderdaad, pas snoeien na het bloeien is ideaal.A.A. Staals schreef:Snoeien is geen probleem. Het probleem is dat ze allemaal tegelijkertijd worden gesnoeid of te vroeg na een of twee jaar weer.semar schreef:het probleem met knotwilgen is dat ze worden gesnoeid.
Ideaal zou zijn snoeien na de bloei.
ad staals
Ik mag dat gelukkig NOG bij 'mijn eigen wilgen toepassen omdat op privé-terrein
nog niet het overheidsverbod rust(!) dat je geen kap- en snoeiwerkzaamheden mag verrichten
als het broedseizoen van de wilde vogels begonnen is. Volgens mij is dat 21 maart.
Het zou een grote vooruitgang zijn dat niet alle wilgen in één keer gesnoeid worden, maar om en om'
of nog beter : één op de drie. Voor het oog en de wilde bijen en honingbijen en vlinders en vogels
is dat beter. De landelijke Natuurverenigingen zouden eendrachtelijk actie moeten voeren.
Wie zijn dat ? Nou een hele rij . IVN, NMM, KNNV, VBN, ANI, Landschapsstichtingen..
IVN-afdelingen organiseren zogenaamde 'wilgenknotdagen' ; SBB houdt 'natuurwerkdagen'
voor vrijwilligers . Het woord "gefaseerd snoeien" kennen ze wel uit de theorie
maar passen het niet toe. Er is in het forum al vaker over geschreven.
Misschien kunnen we óók voorstellen, pas NA het broedseizoen te snoeien, dus vanaf 15 juli,
wanneer het broedseizoen voorbij is. De wilgen hebben zo'n grote groeikracht dat ze weer
uitbotten, weet ik uit ervaring. Wel pas ik de regel toe "één op de drie". Zj.

P.S. 100 meter van ons huis af heeft Gemeentewerken in februari een bosrand van SBB afgetuigd.
Twee grote Vuilbomen, vijf Lijsterbessen vol Kamperfoelie en twee Hulstbomen zijn bij de grond
afgezet terwijl op 30 meter afstand de Bosuil begonnen was te nestelen in een kist.
Ik ben nu met SBB aan het overleggen hoe zoiets walgelijks voorkomen kan worden.
De gemeentelijke opdrachtgever geeft niet thuis.
- semar
- Contacteer:
om en om snoeien is inderdaad niet genoeg,
dat doen ze hier op de schooltuin ook,
en ik heb in de 25 jaar dat ik hier sta nog nooit één katje op de knotwilg gezien.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
dat doen ze hier op de schooltuin ook,
en ik heb in de 25 jaar dat ik hier sta nog nooit één katje op de knotwilg gezien.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Identiek aan alba vermoed ik.Enig idee hoe het zit met de nectar en pollewaarde van deze?
Fragilis groeit wel minder hoog uit.
Ik weet dat ze bij bepaalde natuurverenigingen wel in etappes knotten. Grote knotbomen knotten is een megaklus en je bent zo een ochtend met 1 knot bezig. Een nog een dag bezig met alles te verzagen en op te ruimen. Probleem is dat je de knotten eigenlijk niet te lang mag laten zitten ivm inrotten van de te grote zaagsnedes. Knotten die 15 of 20 jaar lang niet zijn geknot hebben bijna even veel kroon als een volledig uitgegroeide boom. De groeikracht van knotten is enorm. Ik zal dit jaar eens letten op de katjes bij knotten (en bij fragilis). Ik weet bijna zeker dat deze oude knotten ook katjes bevatten.
Natuurbeheerders zouden eigenlijk veel meer wilgen moeten laten uitgroeien (niet knotten!) en of gefaseerd knotten. Elk jaar een paar. Ook goed voor wilde bestuivers.
JP
- semar
- Contacteer:
dan krijgenze vast ruzie met sichtingen als behoud van cultuurlandschap etc.
het beste is knotwilgen te vergeten en zelf andere katten uit te zetten.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
het beste is knotwilgen te vergeten en zelf andere katten uit te zetten.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op za 12 mar 2016, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik ben niet tegen knotten. Integendeel, ecologisch en cultureel zijn knotten erg waardevol (en bepalend), maar je zou wel meer gefaseerd kunnen knotten en voor de imker is uitgroeien van schiet- en krakwilg nog het allerbeste. Volwassen exemplaren kunnen mega veel honing geven. Helaas worden teveel bomen te snel gekapt als je het mij vraagt.
JP
-
- Contacteer:
Hartgrondig mee eens, jelte. Helaas is wilgenhout geen hard hout, Helaas wordt de wilgJelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ben niet tegen knotten. Integendeel, ecologisch en cultureel zijn knotten erg waardevol (en bepalend), maar je zou wel meer gefaseerd kunnen knotten en voor de imker is uitgroeien van SCHIET- en KRAAKwilg nog het allerbeste. Volwassen exemplaren kunnen mega veel honing geven.
Helaas worden te veel bomen te snel gekapt als je het mij vraagt.
in houtwallen als VULHOUT betiteld, net als Hazelaar, Gele Kornoelje en nog een reeks
goede stuifmeel- en nectarleveranciers. Ze worden om de paar jaar gekortwiekt.
Lieten de beheerders nou maar eindelijk eens, na al dat gepraat in het "Jaar van de bij",
"één van de drie' bloeien. Niet het vulhout moet 'op de schop',... nee het beleid van gemeentewerken
en SBB enz. 'moet op de schop'.
Gisteravond werd ik misselijk van PARTICULIERE "kachelhouthakkers" die zelfs hoge bomen mogen
kappen . Een 20 meter hoge en 1 meter dikke Boswilg is oranje gemerkt door SBB.
SBB heeft 'werk' uitbesteed aan een pas opgericht clubje particulieren uit de buurt.
Tegen een lichte vergoeding mogen ze kappen. Wordt vervolgd. Zjef

-
- Contacteer:
Ik heb het vorige bericht afgebroken omdat ik 'n imker wilde bellen
die 100 meter van de bosrand af woont.
Maar het was negen uur, dus waarschijnlijk te vroeg. Hij heeft een groot netwerk en heeft het
waarschijnlijk laat gemaakt. Dus even nog een uur wachten.
Ik ga de volgende actie ondernemen : een broedkamer ga ik snel een vóór- en achterplankje geven.
Ik heb al één plank op maat klaar liggen met een gat van 15 cm doorsnee, geschikt voor de Bosuil.
Die kist ga ik op een hoogte van 4 tot 10 meter in de Boswilg plaatsen.
In een paar andere dunnere wilgen ga ik kleinere nestkasten hangen, zoals een zesramer en
drieraamskastje waarin ik gaatjes maak. Snel te maken zijn bordeskastjes en balkonkastjes.
Bordeskastjes zijn van voren open op een richel na. Balkonkastjes zijn half open van voren.
Er is in mijn omgeving een tekort aan holle bomen. Vorige week heb ik pogingen gedaan bij SBB
om een Ratelpopulier, waarin een holte zit, te sparen. Tot nu toe staat hij er nog.
Volgens Schotman zijn Espen, dus Ratelpopulieren, waardevolle vroegbloeiers.
Misschien kan Samuël óók vrijwilliger worden bij SBB of lid worden van het IVN en nestkasten
plaatsen. Wie weet, mag hij dan ook in de knot van een dikke wilg een bevolkte bijenkast
plaatsen. Wel moet die wilg minstens 30 meter van de openbare weg af staan volgens de P.V.,
dus de Plaatselijke Verordening. Dat zou uniek zijn. Nu ga ik de vlotte imker bellen. Zjef
die 100 meter van de bosrand af woont.
Maar het was negen uur, dus waarschijnlijk te vroeg. Hij heeft een groot netwerk en heeft het
waarschijnlijk laat gemaakt. Dus even nog een uur wachten.
Ik ga de volgende actie ondernemen : een broedkamer ga ik snel een vóór- en achterplankje geven.
Ik heb al één plank op maat klaar liggen met een gat van 15 cm doorsnee, geschikt voor de Bosuil.
Die kist ga ik op een hoogte van 4 tot 10 meter in de Boswilg plaatsen.
In een paar andere dunnere wilgen ga ik kleinere nestkasten hangen, zoals een zesramer en
drieraamskastje waarin ik gaatjes maak. Snel te maken zijn bordeskastjes en balkonkastjes.
Bordeskastjes zijn van voren open op een richel na. Balkonkastjes zijn half open van voren.
Er is in mijn omgeving een tekort aan holle bomen. Vorige week heb ik pogingen gedaan bij SBB
om een Ratelpopulier, waarin een holte zit, te sparen. Tot nu toe staat hij er nog.
Volgens Schotman zijn Espen, dus Ratelpopulieren, waardevolle vroegbloeiers.
Misschien kan Samuël óók vrijwilliger worden bij SBB of lid worden van het IVN en nestkasten
plaatsen. Wie weet, mag hij dan ook in de knot van een dikke wilg een bevolkte bijenkast
plaatsen. Wel moet die wilg minstens 30 meter van de openbare weg af staan volgens de P.V.,
dus de Plaatselijke Verordening. Dat zou uniek zijn. Nu ga ik de vlotte imker bellen. Zjef

-
- Contacteer:
Imker Evert met 2 volken heb ik zo net het Bijenweide-probleem uitgelegd.
Hij was nog niet op de hoogte van het feit dat de wilgen gekapt dreigen te worden.
Het zijn geen knotwilgen. Waarschijnlijk wil men ze tot de voet om hakken.
Dan lopen ze wel weer uit, maar dan dragen ze de eerste jaren maar een fractie van wat ze
nu aan katjes dragen en aan drachtwaarde bezitten. In onze omgeving ken ik maar één bosrand
met Boswilgen. 99 % Van het bomenbestand bestaat hier uit hoog opgaande Eiken en Berken.
Jarenlang werd de Klimop erin doorgezaagd. Daar is men 2 jaar geleden van terug gekomen
dankzij de bemoeienis van een SBB medewerker die ecologisch onderlegd was.
Maar door de bezuiniging op personeel is die er niet meer. Wel is er nog een monitor-ecoloog,
maar zijn werkgebied beslaat de hele provincie Groningen.
Evert neemt contact op met de baas van SBB. Zj.
P.S.In het kader van het hermeanderingsproject zijn alhier, ten behoeve van de biodiversiteit,
wat andere soorten gepoot, hoorde ik van Evert; óók Vuilboom
, terwijl die door SBB lang
bospest werd genoemd, net als Amerikaanse vogelkers. Waarschijnlijk beschouwt
het "Werkvoorzieningschap" van mijn gemeente de Vuilboom nog als bospest, gezien het feit,
dat op 150 meter van m'n bijen af, vier forse exemplaren gekapt zijn, terwijl ze niemand
in de weg stonden. Je zou ze aan de wilgen willen hangen.
Het gezegde schiet me niet te binnen dat over wilgen gaat. Wie helpt me ?
Hij was nog niet op de hoogte van het feit dat de wilgen gekapt dreigen te worden.
Het zijn geen knotwilgen. Waarschijnlijk wil men ze tot de voet om hakken.
Dan lopen ze wel weer uit, maar dan dragen ze de eerste jaren maar een fractie van wat ze
nu aan katjes dragen en aan drachtwaarde bezitten. In onze omgeving ken ik maar één bosrand
met Boswilgen. 99 % Van het bomenbestand bestaat hier uit hoog opgaande Eiken en Berken.
Jarenlang werd de Klimop erin doorgezaagd. Daar is men 2 jaar geleden van terug gekomen
dankzij de bemoeienis van een SBB medewerker die ecologisch onderlegd was.
Maar door de bezuiniging op personeel is die er niet meer. Wel is er nog een monitor-ecoloog,
maar zijn werkgebied beslaat de hele provincie Groningen.
Evert neemt contact op met de baas van SBB. Zj.

P.S.In het kader van het hermeanderingsproject zijn alhier, ten behoeve van de biodiversiteit,
wat andere soorten gepoot, hoorde ik van Evert; óók Vuilboom

bospest werd genoemd, net als Amerikaanse vogelkers. Waarschijnlijk beschouwt
het "Werkvoorzieningschap" van mijn gemeente de Vuilboom nog als bospest, gezien het feit,
dat op 150 meter van m'n bijen af, vier forse exemplaren gekapt zijn, terwijl ze niemand
in de weg stonden. Je zou ze aan de wilgen willen hangen.

Het gezegde schiet me niet te binnen dat over wilgen gaat. Wie helpt me ?