Vraagje!......

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Vraagje!......

Bericht door Dirk Blanken »

Barry,
Als je 5 volken hebt, die je allemaal gelijk heb behandeld en 1 van de volken komt piepklein uit de winter dan kan je dat piepkleine volkje beter afzwavelen, dat heet "selectie".
In de natuur halen zwakke deelnamers het niet.
Maar als je dan zuinig wilt doen,doe alle zwakke volkjes bij elkaar en zet er zogauw mogelijk of direct een goede koningin op.
Dan doen de genen van de ziektegevoelige koninginnen niet meer mee bij de paring van toekomstige koninginnen.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef:
Barry,
Als je 5 volken hebt, die je allemaal gelijk heb behandeld en 1 van de volken komt piepklein uit de winter dan kan je dat piepkleine volkje beter afzwavelen, dat heet "selectie".

Dirk

Uit zo'n volkje dat toch weer overeind krabbeld kan ook eens een keer een resistent volkje uitkomen .
Dat heet ook "selectie " !!

Jaap v P
Willem Dijkstra
Contacteer:

Bericht door Willem Dijkstra »

Inmiddels had ik al wel begrepen dat bijenhouden geen exacte wetenschap is.
Mijn denkraam is vwb het imkeren niet zo groot.

Opties:
Bijvoeren??
Herhuisvesten???
Afzwavelen???
Verenigen??

met alle voors en tegens??

In dit draadje ben ik even alle logica kwijt, sorry[:I]
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Willem,

voor alle opties zijn goede voor en tegen argumenten te bedenken [;)]
En logica? Er kan gewoon geen eenluidend advies worden gegeven, dat hangt af van wat de betreffende imker voor bedrijfsvoering heeft en welke uitgangspunten hij heeft voor zijn bijen.
En dan heb je nog de bijen zelf: wat die kunnen en willen, en het weer, etc.

Iemand die nog niet zo lang imkert zou ikzelf adviseren: ondervindt eens hoe zo'n heel klein volkje zonder ingreep van de imker er vaak toch heel snel weer bovenop komt. Vooral nu het weer de komende dagen eindelijk beter wordt en de bijen kunnen gaan profiteren van een overvloed aan verse nectar en stuifmeel. Leerzaam !
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Nee Els,
Niet een zieltogend ziek volkje maar een goede 3 of 6 ramer van een goed bijna zwermrijp volk daar moet men mee beginnen,
Dirk

dertiende
Willem Dijkstra
Contacteer:

Bericht door Willem Dijkstra »

Els Kleijnendorst schreef:

Iemand die nog niet zo lang imkert zou ikzelf adviseren: ondervindt eens hoe zo'n heel klein volkje zonder ingreep van de imker er vaak toch heel snel weer bovenop komt. Vooral nu het weer de komende dagen eindelijk beter wordt en de bijen kunnen gaan profiteren van een overvloed aan verse nectar en stuifmeel. Leerzaam !

Dank je Els, misschien leg ik er wel teveel emotie in maar dat was ongeveer het antwoord dat ik miste in het rijtje [;)]
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Dick,

het betreft hier iemand die al meerdere volken heeft en een paar jaar imkert, waarvan één volkje zo super klein, en ja, wellicht ziek, de winter uit is gekomen. Maar als experiment en leerzaam object kan zo'n volkje de imker veel kennis voor de toekomst opleveren.
Ik had trouwens het woord "vaak" ingebouwd als slag om m'n arm. [;)]
Vanzelfsprekend is zo'n volkje een super slecht geschenk voor een beginnende imker, dan is een forse veger op zijn plaats.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb in mijn lange loopbaan als Imker het vele malen meegemaakt dat in de winter de bijentros zich in tweeën splitst , een gedeelte houd het broed aan ,en een ander gedeelte het wintervoer . Waarbij meestal het gedeelte wat het broed aanhoud , de winter niet overleeft , en het gedeelte dat het voer aanhoud wel , waarbij vaak de koningin aanwezig is

Daarom vind ik de uitspraak ; Een ziek volkje , te kort door de bocht .

P.S.
Ik zal eerst een raampje met wat gesloten broed moeten zien .

Jaap v P
Plaats reactie