Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:. Het gekende sterfte% uit monitoring is immers zwaar overdreven.

Dit heb ik Romée v/d Zee twee jaar terug ook persoonlijk aangekaart dat in Nederland de monitoring onbetrouwbaar is , mede door het feit dat dit via dit forum gebeurt en alle winter sterfte op een hoop van verdwijnziekte terecht komt , en veel (beginnende )Imkers het verschil niet kennen .
Wil je betrouwbare gegevens zal er een deskundige bij elke Imker op de stand moeten gaan kijken en constateren wat de vermoedelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Jaap v P
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Jaap v.Popering schreef:
marc schreef:. Het gekende sterfte% uit monitoring is immers zwaar overdreven.

Dit heb ik Romée v/d Zee twee jaar terug ook persoonlijk aangekaart dat in Nederland de monitoring onbetrouwbaar is , mede door het feit dat dit via dit forum gebeurt en alle winter sterfte op een hoop van verdwijnziekte terecht komt , en veel (beginnende )Imkers het verschil niet kennen .
Wil je betrouwbare gegevens zal er een deskundige bij elke Imker op de stand moeten gaan kijken en constateren wat de vermoedelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Jaap v P

Jaap,

Dat veel (beginnende) imkers het verschil niet kennen is nog een positieve benadering. Lees dit rapport maar eens en je zult vaststellen dat zelfs veel onderzoekers het niet echt weten.

http://www.efsa.europa.eu/en/scdocs/scdoc/27e.htm

Verder schrijft de minister in haar brief aan de kamer in maart 2009 inzake de 1.000.000 het volgende:

...
In Nederland zal ik inzetten op de volgende activiteiten:

Monitoring en verdiepend onderzoek
In Nederland is een gebrek aan goede, betrouwbare (wetenschappelijk onderbouwde) informatie over de bijenhouderij en de bijensterfte. Het in kaart brengen van de Nederlandse imkerij, goede data-informatie en het intensiveren van het onderzoek naar bijenziekten, dat de relaties met oorzaken identificeert, is nodig voor het aandragen van de oplossingen voor de bijensterfteproblematiek. Hier ga ik de komende tijd fors op inzetten.
Met ingang van dit jaar zal een driejarige landelijke monitoring voor de honingbij van start gaan. Doel hiervan is het (jaarlijks) vaststellen van de feitelijke situatie van de bijenstand in ons land en de hiervoor relevante factoren, zodat we een mogelijke negatieve ontwikkeling snel kunnen identificeren, de mogelijke oorzaken kunnen analyseren en indien nodig en mogelijk hierop kunnen anticiperen. Samenwerking tussen onderzoeksinstellingen zal ik stimuleren en waar nodig faciliteren. In aanvulling op de € 170.000,- per jaar als cofinanciering van EU-honingrichtlijn aan onderzoek naar de varroa-mijt, zal ik de komende drie jaar nog circa één miljoen euro extra besteden aan monitoring en onderzoek.

Het versterken van EU-, mondiale samenwerking
In Europa wordt sinds een paar jaar nauw samengewerkt rond de bijenproblematiek. Ook mondiaal (bijvoorbeeld FAO) gebeurt er veel, maar de acties zijn nogal versnipperd. Binnen de COLOSS, een Europees samenwerkingsverband van meer dan 90 onderzoekers, wordt nauw samengewerkt rond de bijenproblematiek. Nederlandse onderzoeksinstellingen zoals bijen(APENSTAART)wur en het Nederlands Centrum voor Bijenonderzoek (NCB) zijn hierbij aangesloten. Ook andere lidstaten voeren onderzoek uit naar de oorzaken van de volksterfte van de honingbij (zoals ziekten, alternatieve bestrijdingsmiddelen, voeding, drachtverbetering etc.).

Ook de European Food Safety Authority (EFSA) is in januari 2009 een negen maanden durend onderzoek gestart naar het identificeren van factoren die bijensterfte veroorzaken.
Deze internationale samenwerking zal ik stimuleren en waar nodig faciliteren. Ook in de Landbouwraad zal ik aandacht vragen voor de bijenproblematiek.

Het verbeteren van drachtmogelijkheden
Voor een vitale bijenhouderij is het verbeteren van aanbod van diverse drachtplanten nodig zowel in agrarische als stedelijke gebieden. Door mijn inzet op akkerranden en de verdere uitrol van de EHS lever ik een belangrijke bijdrage op dit gebied. Ook verwacht ik dat de realisatie van een zogeheten Groen-blauwe dooradering (G
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ga je dat ook vragen van het rapport dat in 2012 van het Nederlands onderzoek zal worden gemaakt, vooraleer je er belang aan hecht ?
Ja
Menno
Imker sinds: 2009
Contacteer:

Bericht door Menno »

wilde schreef:
... het bekwame onderzoeksteam Haubruge/Nguyen van Gembloers (B).
Helaas heb ik van dit team nog nooit gehoord en er ook geen belangwekkende publicaties van gezien.

Check http://www.coloss.org/publications
en dan even zoeken op Haubruge of Nguyen,dan kom ik daar kom meerdere verwijzingen tegen.

groeten Menno
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

De bibliotheek van de Unief van Luik is afgeschermd maar gelukkig had ik nog een pdf van het onderzoek in mijn bib, weliswaar in niet al te goede kwaliteit maar toch duidelijk.
Het is een uitgebreide studie waarin veel bijenstanden in Wallonie gevolgd werden van 2004 tot 2008. Achteraan (pag. 85) bij de conclusies wordt er gezegd dat de sterfte zeer laag was. Tussendoor (pag. 44) voor winter 2006-2007 kwam men zelfs maar aan gemiddeld 7.3% per bijenstand !

Ik heb het op onze site gezet, je kan het daar nu inkijken : http://www.bieenkorf.be/Bijensterfte-st ... llonie.pdf

Het ging niet om een opdracht van Cari maar van het Waals gewest.
Er was toen (in 2004) enige kritiek dat er 125000€ werd uitgetrokken voor een onderzoek dat in de buurlanden Frankrijk en Duitsland al uitvoerig was gedaan. Anno 2010 gaat Ndl dat nu dus nog eens over doen voor 8x dat bedrag. Elk Europees land heeft ondertussen zijn subsidiegeld daaraan besteed, de Nederlandse 'onderzoekers' kunnen toch niet achterblijven. We moeten eerlijk zijn, jullie gaan er wel mooie grafieken van Romees statistiekprogramma bij hebben en weten welke andere insecten er nog voor de bestuiving zorgen [:p]. Het wordt een dossier dat 'af' is, dat is nu al wel zeker.
Gelukkig dat de bijen niet uitsterven want er zouden er met al dit tijdverlies en alle gesubsidieerde onderzoeken al lang geen meer zijn.

In België moet de (gesubsidieerde) koers voor de volgende 3 jaar nog uitgezet worden. Eind vorig jaar werd aan elk imker of iedere vereniging gevraagd om nieuwe projecten voor te stellen. Er zijn er heel wat doorgegeven maar de uiteindelijke beslissing blijft bij de heren 'onderzoekers' die al jaren het 'laken' naar zich toetrekken.
Uit inofficiële bron weet ik dat er al veel voorstellen terzijde werden geschoven. Het gaat meer om een geste van de onderzoekers naar de imkers toe, na de kritiek die er ook hier is. Ik verwacht dus wel dat er 1% of zo aan de kant wordt gezet voor bv. het verbeteren van de bijenweide.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

het verbeteren van de bijenweide
Ja, dat is jouw stokpaardje, maar ik denk er anders over. Het stuifmeelaanbod is zeker belangrijk, maar het gaat om de achteruitgang daarin. Bij mij in de buurt is daarvan geen sprake.

In het rapport waarvan je de link gaf staat op pag. 76:
- dat de voedselkwaliteit van het opgeslagen stuifmeel bevredigend is (met 1 uitzondering);
- dat tussen de voedingswaarde van het opgeslagen stuifmeel en de opgetreden volkssterftes geen verband aanwezig is.

Dat is precies wat ik ook had verwacht. Door stedebouw, wegenaanleg, grootschalige landbouw e.d. zijn zeker wat plekken verloren gegaan waar eerder planten stonden die stuifmeel leverden. Daar staat tegenover dat veel tuinen van bewoners van dorpen en steden en openbaar groen sterk vooruit zijn gegaan. Je kunt als imker je eigen tuin zo goed mogelijk inrichten, maar in een bebouwd gebied, waar veel imkers hun bijen hebben staan, kan men niet veel meer direct beïnvloeden. Gelukkig is dat dus ook niet nodig.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Inderdaad Albert en wat is het resultaat : er is geen sterfte.

Men blijft er toch op wijzen dat er verschillende drachtarme periodes voorkomen en dat de voeding één van de oorzaken is daar waar sterfte optreedt. Bovendien heeft men nog steeds geen goede methode om het jaar rond het stuifmeelaanbod te evalueren. Men weet dat het nagaan van stuifmeelvoorraden alleen, daar geen ideale indicator voor is. Hier heeft men o.a. gedetailleerde gegevens over het stuifmeel voor nodig, een onderzoek dat voor onze bekendste drachtpanten dringend moet gebeuren, zoals ik al aanhaalde.

Ik geef een vb. : ik probeer elk jaar opnieuw naarstig om bijen te fotograferen op de vlier en de meidoorn die hier veel bloeit. Het lukt mij maar zeer zelden terwijl hier bijna 2 miljoen bijen van mij rondvliegen en die planten hier bij de deur staan. En zeg nu niet 'je zal het goede tijdstip of het goede weer niet gehad hebben' ik loop dikwijls ganse zonnige zondagen rond met een fototoestel. Waarom zijn er elders imkers waar de bijen daar volop op vliegen en zelfs spreken van vlier- en meidoornhoning ! Ze hebben hier op dat tijdstip gewoon betere dingen.

Uit het Waalse onderzoek leren we dat er GEEN noemenswaardige sterfte is, dan kan je daar ook geen besluit uit trekken wat de oorzaak van de sterfte zou zijn.
Omgekeerd is het echter wel interessant : ondanks aangetoonde pesticides, verschilende virussen, varroa's en neonicotics (imidacloprid in de mais), is er GEEN sterfte. Ah ja er blijkt wel genoeg stuifmeel te zijn, maar daar wil ik niet op in gaan want van voorraden alleen leer je niks.

Zoals de Nederlanders zo graag alles van Duitsland overnemen, kijken onze Waalse vrienden zo graag naar hun Franse zuiderburen waar het neonicotineverhaal zo 'hot' is. Toen uit dit rapport bleek dat waar veel, met imidacloprid behandelde, mais in de omgeving stond de bijen het zelfs beter deden, was het Waals Cari forum bijna te klein om alle reacties op te vangen.
...daar staat tegenover dat veel tuinen van bewoners van dorpen en steden en openbaar groen sterk vooruit zijn gegaan

Ik denk niet dat de situatie in Ndl anders is dan in België. De grote boerentuinen met hun verscheiden aanbod behoren al lang tot het verleden. De vele nieuwbouw die erbij komt met de bijbehorende wegen, betekent weer een hap meer uit het landschap. De bouwperceeltjes worden steeds kleiner, de tuinen al helemaal en de bewoners hebben geen tijd om het te onderhouden. Het beeld van het gemiddeld tuintje in België van een modern gezin bestaat uit klinkers, gazon en buxus. Ik denk niet dat je kan stellen dat de dichtere bewoning voor meer dracht zorgt.
De gemeenten en de staat kunnen er wel een grote rol in spelen door een bewust aanleg van de bijbehorende infrastructuur (wegen, speelveldjes,lanen...), rekening houdende met een goed stuifmeelaanbod tot laat op het jaar. De wilgenlaan, de perelarenlaan, de acacialaan, de kastanjelaan, de lindelaan, de hemelboomlaan, de bijenboomlaan enz., daarin kan wel geïnvesteerd worden en dan kan bouwen een winst opleveren voor de bijen.
Er zou geen enkele verkavelaar een vergunning mogen krijgen zonder hieraan aandacht te besteden.
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Marc, gelukkig is in mijn omgeving het stuifmeelaanbod en de diversiteit de laatste 10 jaar steeds beter geworden door nieuwe woonwijken op vliegafstand. Dat zal niet voor iedereen gelden, maar ik heb veel aanbod en ben daar best content mee. Direct in de omgeving van mijn bijenstal (in [url="http://www.ahw.me/indextuin.html"]mijn tuin[/url] en het openbaar groen) staan tientallen meidoorns en enkele vlieren.

Zoals je wellicht weet ben ik een enthousiast fotograaf en [url="http://www.ahw.me/honingbij.html"]honingbijen[/url] op bloemen zijn daarbij een onderwerp. Ik heb dikwijls gezocht naar foeragerende honingbijen op meidoorn. Ik heb er een foto van uit 2005, maar die heb ik niet eerder gepubliceerd, omdat de kwaliteit niet geheel naar mijn zin was. Onderstaand kun je die zien. Het was een uitzondering, maar ik blijf het proberen. Meidoorn geldt als een armoedracht. Bij mij is er omstreeks de bloeitijd (half mei) zeer veel ander aanbod en verkiezen de bijen dus wat anders. Op vlier heb ik er nog nooit gezien. Vlier geeft meen ik alleen stuifmeel en geen nectar. De vlieren kunnen echter zeer veel luizen bevatten ([url="http://www.ahw.me/p1/aphis_sambucci021b.html"]Aphis sambucci[/url]) en ik vermoed dat de bijen op de uitscheiding vliegen en niet op wat anders.
Albert

[url="http://www.ahw.me/p4/honingbij119b.html"]Afbeelding[/url]
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Prachtige beelden Albert, dat is genieten.
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Albert en toch vliegen de bijen op de vlierbloesem hoor,ik zag dat al meerdere keren .Ik zal er dit jaar eens speciaal op letten en er foto's van nemen.En dit doen ze zeker niet uit armoede.[:)]
groetjes uit Vlaanderen

roger
Plaats reactie