Theo,
Sorry dat ik je over het hoofd zag, en nog meer excuses omdat ik je een "Boze Bromsnor" heb genoemd. De afkorting BB ontging mij even
H.J.,
Ik schrijf je aan met HJ omdat ik je voornaam niet weet, staat ook niet in je profiel.
Allen,
Het was altijd al een puinhoop wat betreft de regelgeving voor aanhangers. De laatste jaren zijn er een aantal wetswijzigingen geweest die het alleen maar onduidelijker hebben gemaakt. Maar dit komt misschien ook omdat er oude en nieuwe regels door elkaar worden gehanteerd.
Ik probeer het even op een rijtje te zetten maar er blijven nog vragen open. De meesten van ons zullen hier nooit mee te maken krijgen want wie vervoert er bijenkasten op een aanhanger achter een personenauto waarbij de 3500 kg wordt overschreden. Misschien als we met zijn vieren gezamelijk de kasten naar de hei gaan brengen.
regel 1:
De combinatie van auto / aanhanger / lading mag de 3500 kg niet overschrijden.
vraag: horen hier ook de bestuurder en de passagiers bij? met zijn vieren in de auto kan dit snel meer dan 300 kg schelen
regel 2:
Voor rijbewijs BE geldt: maximum gewicht van aanhanger plus lading staat op het kenteken voor zowel geremde als ongeremde aanhangers
Voor rijbewijs B geldt: maximum gewicht van aanhanger plus lading staat op het kenteken voor zowel geremde als ongeremde aanhangers met een maximum van 750 kg
Regel 3:
Het maximum gewicht dat de aanhanger aankan mag niet overschreden worden.
Mag ik concluderen dat de regel die stelt dat een aanhanger niet zwaarder mag zijn dan de auto, uit vroeger tijden dateert en niet meer gehanteerd wordt? Ik kan er niets meer over vinden.
Dit was alleen nog maar de gewichtskwestie. Over verlichting en kentekenplaten valt ook nog e.e.a. te vertellen

Wie wil dat doen, JP zal met zijn bijenaanhanger liever niet de "fryske pliesie" achter zich aan willen hebben.
groet,
Hennie