Varoa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varoa

Bericht door Kroese »

tomer schreef:Naar de toekomst toe overweeg ik zo'n oxaalzuurverdamper aan te schaffen, zeker als het minder schadelijk is dan oxaal sproeien of druppelen.
Ik vind het verdampen veel gevaarlijker voor jezelf. je moet jezelf goed beschermen. Plus je bent per volk veel langer bezig, accu nodig enzv.

Ik geef de voorkeur aan sproeien (moet je wel ervaring hebben met de hoeveelheid.)
Maar druppelen is helemaal niet gevaarlijk voor de bijen, als je ze niet over doseert.
Ik heb vorig jaar voor proef zelfs enkele volken op 1 Otober, 1 November en met de kerstdagen gedruppeld.
Geen sterfte gezien, waren in het voorjaar prima volken.
Bee Vital wordt om de 9 dagen blokbehandeling gedaan= ook (een lagere dosering) oxaalzuur.
Maar ja: ieder zijn voorkeur. Er zal wel reactie op komen.. :D
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Re: Varoa

Bericht door ErikS »

reactie? ;-)

Ben het eens met Hennie hoewel mijn voorkeursbehandeling Hive clean is. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, ieder zijn eigen weg. even puntsgewijs reageren.
Ik vind het verdampen veel gevaarlijker voor jezelf. je moet jezelf goed beschermen. Plus je bent per volk veel langer bezig, accu nodig enzv. ESc, helemaal eens. Als je bij verdampen de damp inademd voel je die damp bijten. Los van wat er in de kast gebeurd. Ik heb ooit als demo een verdamping in een lege demonstratie kast gezien. Binnenin een beroker is het nog vriendelijker voor de bijen. Deze demokast had overigens een "zilveren" aanslag aan de binnenzijde van de neergeslagen kristallen.

Ik geef de voorkeur aan sproeien (moet je wel ervaring hebben met de hoeveelheid.) ESc, is goed voor te bereiden en lichtjes onder de wind sproeien tot de kleine druppels op de bijen zichtbaar zijn. Werkt makkelijk, beheerst en snel.
Maar druppelen is helemaal niet gevaarlijk voor de bijen, als je ze niet over doseert. ESc, gevoelsmatig blijf ik hiermee moeite houden maar testen wijzen dit uit. Er zijn ook testen met hogere doseringen gedaan en de bijen verdragen het. Geen hogere mijtval wat ik me herinner.
Ik heb vorig jaar voor proef zelfs enkele volken op 1 Otober, 1 November en met de kerstdagen gedruppeld.
Geen sterfte gezien, waren in het voorjaar prima volken. ESc, goede proef, fijn te weten.
Bee Vital wordt om de 9 dagen blokbehandeling gedaan= ook (een lagere dosering) oxaalzuur. ESc, ahum ;-)....... Hiveclean van de firma Bee Vital. een blokbehandeling doe je als er broed is en bestaat uit 3 x sproeien, dag 1, dag 6 en dag 13. Als het volk broedloos is (of binnen enkele dagen) volstaat een maal sproeien.
Maar ja: ieder zijn voorkeur. Er zal wel reactie op komen.. :D
Plaats reactie