imkeren met A. mellifera mellifera
-
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): C en B
- Contacteer:
Re: imkeren met A. mellifera mellifera
Zou graag een adres van de noordbij imkers in het reiderland
-
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): C en B
- Contacteer:
Reiderland imkers gevonden
-
Sulmann, google ook eens op lutwich asbreuk, losser. Hij is voorzitter van een stichting die de zwarte bij probeert te behouden. Er is ook een bevruchtingsstation
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 40
- Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
- Contacteer:
Weet er toevallig iemand hoe ze bij 't Landras' -de imkerclub van Losser- tewerk gaan om die zwarte bij te behouden? Ik neem aan dat dat bevruchtingsstation niet echt geïsoleerd ligt ten opzichte van andere bijenstanden zoals dat op eilanden / in gebergten het geval is. Kruising met andere rassen is zo niet uit te sluiten, dan moeten zij toch zeer intens bezig zijn met selectie op uiterlijk, gedrag en biometrie? Of importeren ze om de zoveel jaar reinteelt zwarte moeren om opnieuw een paar jaar van te telen? Al dacht ik dat 't landras' meer bezig was met een landras dan met zuivere mellifera's.
Groeten,
Dylan
Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
-
Dylan, ze hebben wel degelijk een afgelegen bevruchtingsstation aan de grens met duitsland. Ook een paar zuivere volken voor bevruchting. Wst betreft de AMM, daar zijn diverse ondersoorten van. Die in NL zou onder de heidebij vallen. Als t goed is laten ze dit jaar nog een dna test doen om te kijken hoe zuiver het nog is. Er komt ook een mooie website waar je het allemaal na kunt lezen, zo rond augustus.
Using Tapatalk
-
- Contacteer:
Ik stelde de vraag omdat er wel een verschil is tussen geïsoleerd en geïsoleerd: geïsoleerd in termen van een bevruchtingsstation (op het vasteland) impliceert dat je toch al makkelijk over een perimeter van 10 km rondom het station kan spreken waarbinnen met hetzelfde ras gewerkt wordt. Dat is niet niks natuurlijk. Die paar zuivere volken voor bevruchting, in Chimay zijn er dat minstens een 200. Hopelijk wordt er dus begrepen dat ik me de vraag stel over hoe die populatie van Losser in elkaar zit. Wat ondersoorten betreft, Noord-Nederland zal waarschijnlijk inderdaad dichter tegen de oorspronkelijke habitat van de heidebij liggen. Al is / was het grootste deel van Nederland wellicht terrein van de bruine bij, het bijtje dat ook hier in België zijn thuis heeft. Ben benieuwd naar de resultaten van het DNA-onderzoek en hoop alvast dat dat mooie resultaten mag opleveren 
Groeten,
Dylan

Groeten,
Dylan
-
Dylan, ik zal je in de loop houden. Ik ben lid van t landras. Hoewel ik ook buckfast en carnica bijen heb, heb ik ook deze zwarte bijen en draag ze een warm hart toe. Ze hebben zeker met ons wisselvallig klimaat voordelen. Ik denk dat met een Hennie Kroese achtig persoon die zich inzet voor de teelt van wat raatvastere typen er een wereld te winnen valt.
Using Tapatalk
-
- Contacteer:
Raatvastheid bij de zwarte bij van Chimay is redelijk. Veel raatvaster moeten ze van mij alleszins niet worden, want dat bemoeilijkt enkel de honingoogst
Waar ik bij mijn carnica's de avond van tevoren een bijendrijver moet steken, kan ik bij de mellifera's op het moment zelf de honingzolder -op een enkele bij na- bijenvrij krijgen met simpelweg een klein pufje rook. Een hele tijdsbesparing als je het mij vraagt. Verder helpt het om, zoals men dat veel in Vlaanderen doet, de moer op te sluiten tussen 2 moerroosters; op die manier bevat je broedbak 'enkel' jonge bijen welke van nature rustiger zijn.
Groeten,
Dylan

Groeten,
Dylan
-
Als de kleine kastkever die nu in Italie is gesignaleerd ook onze grenzen heeft bereikt, idem de aziatische hoornaar, zal men misschien nog uitzien naar een wat defensiever karakter en een overvloedig gebruik van propolisDylan Elen schreef:Wel Ewout, dan heb ik voor u volgende vraag: "Wat is gezonde selectie?"Ewout schreef:Terechte opmerking, hoewel in beginsel met gezonde selectie niets mis is.
Zonder het te beseffen kunnen er al veel zo'n waardevolle allelen gesneuveld zijn. Een van de basisregels in de genetica luidt helaas als volgt: allelen die weg zijn (uit een populatie), komen nooit meer terug. Iets om over na te denken vind ik alvorens weer een jaar tegemoet te gaan waarbij juist gekeken wordt welk volk de hoogste productie heeft, het zachtaardigst is, het meest raatvast is, ...
Dylan
Using Tapatalk
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
hoezo zijn die dan dan onaantastbaar
voor kever en hoornaar?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)