vinden van een koningin voor het maken van een veg
Moderator: Hans van der Post.
vinden van een koningin voor het maken van een veg
Beste mensen,
Heb wat advies nodig van jullie, wij houden al enkele jaren bijen,maar bij het maken van vegers is het nog steeds een probleem het vinden van de koningin,wie kan mij vertellen hoe ik dit wat kan vergemakkelijken. Zijn er tips en trucks ?
alvast bedankt
gr. Wilma en Harry[url="mailto: dubbelpalm(APENSTAART)gmail.com[img
Heb wat advies nodig van jullie, wij houden al enkele jaren bijen,maar bij het maken van vegers is het nog steeds een probleem het vinden van de koningin,wie kan mij vertellen hoe ik dit wat kan vergemakkelijken. Zijn er tips en trucks ?
alvast bedankt
gr. Wilma en Harry[url="mailto: dubbelpalm(APENSTAART)gmail.com[img
-
- Contacteer:
Re: vinden van een koningin voor het maken van een veg
Veger maken.
Als je de koningn niet vindt, plaats je een moerrooster tussen de twee broedbakken. Een week later merk je onmiddellijk aan het jong open broed in welke kamer de koningin zich bevindt. Je kunt dan zoveel bijen als je wenst uit de andere broedkamer gebruiken om je veger te vullen. Je stoort niet eens de koningin.
Dirk
Als je de koningn niet vindt, plaats je een moerrooster tussen de twee broedbakken. Een week later merk je onmiddellijk aan het jong open broed in welke kamer de koningin zich bevindt. Je kunt dan zoveel bijen als je wenst uit de andere broedkamer gebruiken om je veger te vullen. Je stoort niet eens de koningin.
Dirk
- Albert Stoter
- Contacteer:
ainanc schreef:vlieger maken. kast een aantal meter verplaatsen.
nieuwe kast plaatsen op de plekvan de oude kast. raampjes van de oude kast overhangen met open broed, voer, etc. vliegbijen komen terug en trekken doppen. Zo heb ik het vorig jaar met 1 volk gedaan. "nadeel" is dat je zelf de grootte van het volk niet in handen hebt.
Abdurr,
Ik heb altijd begrepen dat zowel de vlieger als de veger het deel van het gesplitste volk is dat de oude moer bevat. Bij de vlieger komt de koningin op de oude locatie, bij de veger op de nieuwe locatie.
Volgens mij maak jij dus een veger. Of heb ik het verkeerd begrepen?
-
- Contacteer:
Truk om je niet te vergissen: Deze term 'vlieger' komt uit de korfimkerij. Naast het hoofdvolk werd een andere korf geplaatst. Na een week werd deze achter een schutting, heg,... geplaatst. De bijen vlogen dan naar het hoofdvolk om het te versterken. (Werd vooral gebruikt bij de heidedracht)
- Albert Stoter
- Contacteer:
ainanc schreef:Bij een vlieger vliegen de bijen terug naar hun oorspronkelijke kast en treffen daar een kast zonder de moer. hierop nemen ze hun acties.
Zie ook speelziek en andere bronnen.
Abdurr,
Ook bij Speelziek (werkboek bijen houden) lees ik juist dat bij een vlieger de oude moer op de oude locatie (met de vliegbijen) komt:
- De oude kast wordt op een nieuwe plaats gezet,
- een nieuwe kast komt op de oude plaats (waar dus de vliegbijen op afvliegen)
- de oude kast wordt door het afvliegen steeds leger waardoor je vervolgens de moer gemakkelijker kunt vinden om bij de vlieger te voegen.
- In de oude kast (de afvlieger) worden de redcellen aangemaakt.
Juist bij de Veger lees ik jouw verhaal: "Bij een veger komt de oude koningin ... op een nieuwe plek. De haalbijen vliegen dan terug naar de kast op de oude plaats ... Het volk op de oude plek gaat doppen aanzetten."
Hieruit concludeer ik:
Zowel bij de veger als bij de vlieger wordt er afgevlogen. Een kenmerkend verschil zit in de plek waar de koningin terecht komt (veger: nieuwe plek, vlieger: oude plek).
Kippen, sorry voor het bovenstaande off-topic gaan. Onlangs is er nog het een en ander over het zoeken van de moer zoeken geschreven in http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =5&t=10182
-
- Contacteer:
Een andere truk die ik soms gebruik is om in een groot volk één of twee waswafels te hangen (BK wel te verstaan). Als deze uitgebouwd zijn, dan zal de koningin daar bij voorkeur in leggen en kan je ze daar meestal terug vinden.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Albert Stoter schreef:ainanc schreef:Bij een vlieger vliegen de bijen terug naar hun oorspronkelijke kast en treffen daar een kast zonder de moer. hierop nemen ze hun acties.
Zie ook speelziek en andere bronnen.
Abdurr,
Ook bij Speelziek (werkboek bijen houden) lees ik juist dat bij een vlieger de oude moer op de oude locatie (met de vliegbijen) komt:
- De oude kast wordt op een nieuwe plaats gezet,
- een nieuwe kast komt op de oude plaats (waar dus de vliegbijen op afvliegen)
- de oude kast wordt door het afvliegen steeds leger waardoor je vervolgens de moer gemakkelijker kunt vinden om bij de vlieger te voegen.
- In de oude kast (de afvlieger) worden de redcellen aangemaakt.
Juist bij de Veger lees ik jouw verhaal: "Bij een veger komt de oude koningin ... op een nieuwe plek. De haalbijen vliegen dan terug naar de kast op de oude plaats ... Het volk op de oude plek gaat doppen aanzetten."
Hieruit concludeer ik:
Zowel bij de veger als bij de vlieger wordt er afgevlogen. Een kenmerkend verschil zit in de plek waar de koningin terecht komt (veger: nieuwe plek, vlieger: oude plek).
Kippen, sorry voor het bovenstaande off-topic gaan. Onlangs is er nog het een en ander over het zoeken van de moer zoeken geschreven in http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =5&t=10182
klopt, het voordeel is, als je eem lopende dracht heb, een kunstzwerm wil maken, toch de oogst niet al te veel hoeft te verkleinen.
wat ik dan doe, de oude moer in nieuwe kast (niet schudden maar met opzitende bijen in de nieuwe kast op de oude plek.
oude moer kan rustig het leggen afremen tot de nieuwe raten klaar zijn.
de honingbakken zet ik dan op de vlieger. vergeet niet bij het afvliegen blijven alleen de héél jonge bijen thuis, de bouuwers en wachters bv zijn al ingevlogen.
die gaan als een gek aan het bouwen, alle vliegbijen komen naar het nieuwe volk wat wel wat gebruikt om te bouwen maar niet de enorme voedsel behoefte heeft van een voledig broednest. er is meer honing 'over' die ze vlot verzegelen. bovendien heeft dit volk veel meer bijen dan jij denkt terwijl je de vlieger maakt (immer is ± de helft op het veld).
de afvlieger heeft (in mijn geval) belegde doppen. raakt 2/3 van de bevolking kwijt, gelukking zit de bak vol uitlopend broed, bij mijn bijen is het vaak zo dat ze zelf al na het uitlopen van de 'eerste dame' de doppen opruimen (ga daar niet van uit, nakijken) de moer gaat daar vlot aan de leg.
na 3 weken is het oude moersvolk enorm geslonken (de vlkiegbijen zijn verdwenen)maar er is een nieuw broednest en ze doen het zo fanatiek als een zwerm, de honingbaken kunne eraf.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Moertje vinden.
Ook ik ben jarenlang te lui geweest om de moer te merken. Misschien dat dat kwam omdat ik te bang was om haar beet te pakken, of omdat ik het te veel gedoe vond, weet ik veel. Misschien heb ik mij in de luren laten leggen door de talloze imkers die allerlei gekke middeltjes gebruiken om te merken, zoals nagellak, autolak of Tipp-ex. Zo woonde ik ooit een lezing bij van een imker die vertelde dat hij een flinke spijker door een klein plankje sloeg. Vervolgens doopte hij de spijker in de verf - het plankje diende dus als handvat - en met een druppeltje verf merkte hij dan de moer. Dan die moerkooitjes met zo'n schuifje erin, vond ik ook al zo eng: straks verpletter je dat arme beestje.
Vorig jaar besloot ik gewoon maar eens van die merkstiften bij het Bijenhuis te kopen, in de kleuren geel, rood en groen ('07,''08, '09). De eerste moer liet ik in een voerbak rondlopen en probeerde haar zo te merken. Ging niet zo lekker - zie je me al pielen? Daarna ben ik ze maar gaan merken terwijl ze op de ramen rondliepen. Gaat al een stuk makkelijker. En nu moet ik van mezelf maar eens leren om een moertje met duim en wijsvinger van de raten te pakken. Ik ben al aan het oefenen op darren! Heus, het gaat makkelijker dan je denkt!
En als die moer gemerkt is en je hebt geen al te agressieve bijen die zich rustig laten inspecteren, dan vind je die moer echt wel. Al helemaal als je een moment kiest waarop er flink gehaald wordt. Dan is de helft van de bijen van huis. Maak er door het hele seizoen heen een gewoonte van om bijvoorbeeld een lege zesramer naast de kast te zetten. Het eerste raam hang je sowieso apart, om ruimte te maken voor de andere ramen en zodra je de moer tegenkomt, hup, ook apart hangen en de de kast niet sluiten voor je de moer gemerkt hebt.
Succes!
Groet,
Bart
Ook ik ben jarenlang te lui geweest om de moer te merken. Misschien dat dat kwam omdat ik te bang was om haar beet te pakken, of omdat ik het te veel gedoe vond, weet ik veel. Misschien heb ik mij in de luren laten leggen door de talloze imkers die allerlei gekke middeltjes gebruiken om te merken, zoals nagellak, autolak of Tipp-ex. Zo woonde ik ooit een lezing bij van een imker die vertelde dat hij een flinke spijker door een klein plankje sloeg. Vervolgens doopte hij de spijker in de verf - het plankje diende dus als handvat - en met een druppeltje verf merkte hij dan de moer. Dan die moerkooitjes met zo'n schuifje erin, vond ik ook al zo eng: straks verpletter je dat arme beestje.
Vorig jaar besloot ik gewoon maar eens van die merkstiften bij het Bijenhuis te kopen, in de kleuren geel, rood en groen ('07,''08, '09). De eerste moer liet ik in een voerbak rondlopen en probeerde haar zo te merken. Ging niet zo lekker - zie je me al pielen? Daarna ben ik ze maar gaan merken terwijl ze op de ramen rondliepen. Gaat al een stuk makkelijker. En nu moet ik van mezelf maar eens leren om een moertje met duim en wijsvinger van de raten te pakken. Ik ben al aan het oefenen op darren! Heus, het gaat makkelijker dan je denkt!
En als die moer gemerkt is en je hebt geen al te agressieve bijen die zich rustig laten inspecteren, dan vind je die moer echt wel. Al helemaal als je een moment kiest waarop er flink gehaald wordt. Dan is de helft van de bijen van huis. Maak er door het hele seizoen heen een gewoonte van om bijvoorbeeld een lege zesramer naast de kast te zetten. Het eerste raam hang je sowieso apart, om ruimte te maken voor de andere ramen en zodra je de moer tegenkomt, hup, ook apart hangen en de de kast niet sluiten voor je de moer gemerkt hebt.
Succes!
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Ik heb zaterdag 5 vegers gemaakt. 3 moeren waren gemerkt. De andere twee niet, maar ik wist dat ze in de bovenste BK (op 8 ramen, twee sluitblokken) zaten. Ik had twee weken terug een moerroosster op de eerste BK gelegd.
Een zesramer klaargezet en zoeken. 4 ramen gecontroleerd of de moer er op zat. Niet gevonden. De 4 ramen tijdelijk in de zes ramer gehangen. Voordeel heirvan is dat je alle ruimte hebt om te zoeken en de boel nog aardig rustig blijft.
Daarna de andere 4 ramen gecontroleerd en gelijk afgeslagen in de zes ramer. Geen van de beide moeren gevonden maar zij zit voor 90% in de zes ramer. Daarna de eerste vier ramen afgeslagen in de zesramer en een raam voer, een raam met open broed en 4 nieuwe raten ingehangen. Één oude raat er uit en één nieuwe er in anders kunnen ze nergen op gaan zitten, cq aan gaan hangen.
Zondag even gekeken in de zesramers en de moeren zitten er in, ookal heb ik ze nog niet gezien. Volgende week nog maar eens rustig zoeken en de boel merken.
Jaap
Jaap
Een zesramer klaargezet en zoeken. 4 ramen gecontroleerd of de moer er op zat. Niet gevonden. De 4 ramen tijdelijk in de zes ramer gehangen. Voordeel heirvan is dat je alle ruimte hebt om te zoeken en de boel nog aardig rustig blijft.
Daarna de andere 4 ramen gecontroleerd en gelijk afgeslagen in de zes ramer. Geen van de beide moeren gevonden maar zij zit voor 90% in de zes ramer. Daarna de eerste vier ramen afgeslagen in de zesramer en een raam voer, een raam met open broed en 4 nieuwe raten ingehangen. Één oude raat er uit en één nieuwe er in anders kunnen ze nergen op gaan zitten, cq aan gaan hangen.
Zondag even gekeken in de zesramers en de moeren zitten er in, ookal heb ik ze nog niet gezien. Volgende week nog maar eens rustig zoeken en de boel merken.
Jaap
Jaap