schoonmaken kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 11:43

Hallo, dit is mijn eerste bericht en ik ga beginnen met bijenhouden. Bij het lezen van boeken en internet komen er vragen naar boven en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In het boek "Bijen houden hoe doe je dat?" staat dat in Nederland wordt schoongemaakt met een 6% sodaoplossing. "In Duitsland wordt een grondige ontsmetting aanbevolen met hete natronloog (caustische soda, in een oplossing van 1% of 2%)."

Op een Belgische site gebruiken ze een 3% loogoplossing.

Waarom werken we in Nederland niet met NaOH?

Even voor de duidelijkheid caustische soda = Natriumhydroxide = NaOH.

Ik werk meer met NaOH en dit lost het vet op met evt ziektekiemen.
Ik heb oude kasten en ramen gekregen. Ik maak ze schoon door ze met een verfkrabber schoon te schrapen. Daarna zou ik ze in een 3% loogbad willen leggen en schoonmaken om ze dan te drogen met de verfafbrander. Hoe denken jullie hierover? Is dit goed of zouden jullie het anders doen?

En is die verfbrander voldoende? In het boek staat dat het hout bruin moet verkleuren, dat doet het dan niet.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over het ontsmetten van deze ramen en kasten.

mui1

Re: schoonmaken kast

Bericht door mui1 » zo 14 feb 2010, 12:25

Beste bijenhoudster

Wanneer je de oude reste was en propolis met een verfkrabber verwijderd en je gaat er later nog met een verfbrander langs zodat alles goed door de vlammen is geraakt dan zou ik me over de laatste ziektekiemen geen zorgen meer maken.
Wil je echt alles goed schoonmaken dan moet je de hele omgeving binnen vijf kilometer om je kasten ook met de verfbrander bewerken (grapje)
Succes met je hobby en til niet te zwaar aan die enorme ontsmettingsverhalen. Zelf imker ik nu ruim 40 jaar en heb nog nooit met soda of natronloog kasten ontmet.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 12:39

Bedankt voor je antwoord. Die verfbrander heeft geen vlammen, alleen hete lucht.

Net ben ik aan de tweede kast begonnen, die ramen zijn nog viezer en er zitten beesten in...
Vraag mij af of ik deze beter niet direct weg kan gooien. Zal even kijken of ik er foto's van kan plaatsen.

Hm dit lukt mij niet via Photo Bucketshop.

Er zitten witte stukjes in (eitjes, larven?) En een wit wormpje (larf).

Maar als deze raampjes door deze beestjes niet meer bruikbaar zijn, dan is de hele kast dat waarschijnlijk ook niet.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door zanna » zo 14 feb 2010, 12:47

Voor het plaatsen van foto's
Ga hier kijken
http://www.bijenhouden.nl/pagina-menu/fotoplaatsen.asp

succes

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 12:54

Ja dat had ik al gelezen. Ik heb geen eigen website en dan wordt het wel heel bewerkelijk om een foto te plaatsen. Bij andere forums kan je dat zelf doen via Photobucket vandaar dat ik dat probeerde.

Het zijn in ieder geval witte stukjes van een halve cm lang en een soort rupsje/wormpje van 1,5 cm lang.

Kan ik doorgaan met schoonkrabben of is dit een verloren zaak?

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door macwlem » zo 14 feb 2010, 13:20

Google eens op wasmot :D

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Wim Joosten » zo 14 feb 2010, 13:21

Waarschijnlijk larfjes van de wasmot.

Je kunt de foto's ook opsturen naar fotohelpdesk(apenstaart)bijenhouden.nl


Met vriendelijke groet,
Wim

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11691"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

[url="http://www.bijenhouden.nl/pagina/10jaarimkerforum.htm"]Deelnemerlijst 10 jaar imkerforum[/url]

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 13:23

Gegoogeld...Dat is het wel denk ik.

En nu? Kan ik ze schoonkrabben in een plastic doos doen of zo met ijsazijn? En wat doe ik dan met de kasten daar zit het natuurlijk ook in. En ze staan hier bij mij in huis nu, is dat verstandig?

In mijn diepvries is in ieder geval geen plek en zou een kast ook niet passen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door wilde » zo 14 feb 2010, 13:37

Niet te paniekerig doen om een paar wasmotten. Die zul je regelmatig tegenkomen, ook in bevolkte kasten bijv. in de mul op de bodem.
Alles even een paar nachten buiten laten staan. Het vriest nog wat en de meeste larven ben je dan wel kwijt vermoed ik.
Ik imker al zo'n 30 jaar en heb mijn kasten nog nooit schoongemaakt met loog of dergelijke middelen, ook niet via een verfbrander. Ik krab het vuil en oude propolis eraf en meer doe ik niet. De ramen worden bij mij automatisch ontsmet in de stoom- of zonnewassmelter, maar de rest moeten de bijen zelf onderhouden. Dat doen ze door veel propolis aan te brengen.
Albert

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 13:46

Okee, ik zal ze buiten zetten, vriest het nog 5 uur -7 Graden? Ze komen uit een onverwarmde schuur, waarom zijn ze al niet dood? Ik was de winter behoorlijk zat maar mag die nu nog even door gaan en heel hard vriezen...[;)]

Ik dacht net dat ik de delen misschien in afgesloten vuilniszak met watten met ijsazijn kan zetten. Waar haal je die ijsazijn? Is dat iets wat ook te krijgen is bij een drogist of moet ik daarvoor naar Wageningen/Rhenen?

Wat is er op tegen om alles wel te ontsmetten met loog? Het kost bijna niets (te koop als eigen merk van Kruitvat gootsteenontstopper bijv of Trekpleister of Gamma of wat dan ook, lees etiket want er zijn ook andere gootsteenontstoppers en je moet de korrels hebben).
Als je daarmee ziektes kan voorkomen, wat is er dan op tegen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten