Honing

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Honing

Bericht door croy » za 29 mar 2003, 21:21

Vandaag 29-03-2003 al een halve emmer honing geslingerd nieuwe honing in broedkamerramen stond er verstelt van dat ze al zoveel honig bij elkaar gewerkt hadden zo vroeg in het jaar. Er zaten ook nog veel raten in die vol zaten maar nog niet verzegeld dus over een paar weken weer eens kijken. Verder een kast met koningin met zeer weinig broed komt dit meer voor op deze tijd van het jaar???? Ze vliegen goed en halen ook stuifmeel!! Heeft iemand meer dit probleen en waardoor komt dit???

Croy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door wilde » zo 30 mar 2003, 00:28

Moet ik uit je bericht afleiden, dat je al gedurende een paar weken een honingkamer op de volken had staan? In welk subtropisch deel van Nederland imker je dan? Je maakt me wel nieuwsgierig. Het is mijns inziens overigens niet verstandig om zo vroeg in het jaar te slingeren. De bijen hebben de voorraden nog zeer nodig in de maand april en begin mei!
Groeten, Albert de Wilde

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 30 mar 2003, 13:31

Voor slingeren is het inderdaad nog heel erg vroeg, maar als er verzegelde honing in de bakken zitten, waarom niet? Wilgenhoning is heel erg lekker.
Ook ik heb al een aantal HK's op de volken staan. Niet omdat ik nu al honing wens te halen, maar omdat mijn bijen het broednest 'verzuipen' in de nectar en er ook al hele platen met wilgenstuifmeel in de volken binnengebracht zijn. En aangezien ik het nog te vroeg vind om de broednesten in de breedte te laten groeien '“ tegennatuurlijke vorm '“ hebben ze dat HK-tje gekregen. Daalt de temperatuur weer naar meer normale waarden dan komt er een krantje tussen de bovenste BK en HK om het warmteverlies te beperken.
Als je in je volken kijkt Albert,zal je zien dat de moeren letterlijk "hun ei niet kwijt kunnen", zoekend zie je ze over de raten wandelen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door wilde » zo 30 mar 2003, 19:25

Els, jij hebt het over de bovenste BK. Daaruit leid ik af dat je volken op minstens 20 BK-ramen staan. Je moet wel erg sterke volken hebben als ze met die hoeveelheid raat in de honing verzuipen. Ik begrijp ook niet goed dat er nu al verzegelde wilgenhoning zou zijn. De eerste wilgen bloeien nog maar een week in mijn omgeving en ik zit vrij Zuidelijk. Andere massale dracht kan ik niet verzinnen. Misschien krokusbollenteelt? Direct bij mijn tuin staan wat later bloeiende wilgen. Dat moet nu nog geheel beginnen. Wilgendracht ken ik dus niet goed.
Mijn volken overwinteren op 20 ramen. Ze hebben nu in de bovenste broedkamer ruim 6 ramen broed. Onderin niets. Als bij jou het broednest niet groter is, en dat lijkt zeer aannemelijk, dan hebben ze toch onderin 10 ramen om nectar op te slaan en het broednest uit te breiden? Hoezo dan verzuipen?

Dat van die krant begrijp ik niet goed. Bijen hebben een hekel aan kranten vanwege de inktlucht. Die eigenschap gebruiken we in de zomer bij het verenigen. De krant willen ze normaal direct verwijderen. Doen ze dat dan niet bij jou? En indien wel, dan heeft een krant toch weinig zin, want dat geeft toch alleen maar energieverlies door extra opruimwerk?

Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 30/03/2003 19:43:00

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door J A Verwijmeren » zo 30 mar 2003, 20:13

Albert echt waar ik heb vorige week zondag in de volken gekeken en de koningin kon geen kant op met haar eieren. Van de 10 volken heb ik er nog 8 over en alleen in de boven bak gekeken, 2 kasten leeg zonder dode bijen in de bakken wel voldoende voer (verdwenen).
Ik heb toen uit elke kast 4 ramen gehaald uit de boven bak en deze verwisseld voor mooie nieuw uitgebouwde ramen van vorig jaar. Gisteren toch even gecontroleerd hoe het er voor staat, nu op de ramen naast het broednest die ik vorige week verwisseld had waren larven te vinden in de melk. De grote van deze plaat met broed had een doorsnee van ongeveer 140 mm, en dit aan beide zijde van het broednest. De andere 2 ramen zaten ongeveer voor 80% vol met "losse" honing.
Mijn standplaats is momenteel de Biesbosch.

Groeten Jack

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door croy » zo 30 mar 2003, 20:56

Moet ik uit je bericht afleiden, dat je al gedurende een paar weken een honingkamer op de volken had staan? In welk subtropisch deel van Nederland imker je dan? Je maakt me wel nieuwsgierig. Het is mijns inziens overigens niet verstandig om zo vroeg in het jaar te slingeren. De bijen hebben de voorraden nog zeer nodig in de maand april en begin mei!
Groeten, Albert de Wilde


Nee er staat geen honinkamer op de honig was opgeslagen in broedkamerramen en was jonge honing verzegeld en wel, mijn bijen staan in brabant onder Eindhoven.

Croy

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door lamheuv » zo 30 mar 2003, 22:09

Hallo , meneer Croy
Mijn eerste reactie was toenik het bericht las, heb je het wintervoer niet geslingerd ?
Bij ons in de kasten zit nog een flinke partij wintervoer namelijk.
M.vr.gr. Elze Lammerts.




Bijgewerkt door - lamheuv op 30/03/2003 22:10:04

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door wilde » zo 30 mar 2003, 23:09

Croy, ik heb wat volken verenigd en dus nog heel wat voerramen in de schuur staan. Ik ben niet van plan die te slingeren. Ik heb liever honing dan suiker. Dit is geen manier van imkeren. Je kunt nooit met zekerheid zeggen of verzegelde raat afkomstig is van honing of suiker, zelfs niet als je lege ramen begin maart zou hebben ingehangen aan de zijkanten, omdat verplaatsing van voer (suiker) niet ondenkbaar is onder bepaalde omstandigheden. Wat je beweert is dus gewoon onzin. Je zult wel wat geslingerd hebben, maar waarschijnlijk geen honing, dan wel honing met een groot kristalsuikeraandeel. Voor een halve emmer (15 kg?) zou ik overigens mijn slinger niet vuil maken.
Groeten, Albert de Wilde

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 30 mar 2003, 23:31

Natuurlijk hebben mijn volken nog geen raam of 14 broed, gemiddeld bezetten ze nu een raam of 12 met 5 of 6 ramen broed, omgerekend van lat tot lat, in werkelijkheid gaat het om broed op ca 8 of 9 ramen. Dit broed is over de 2 bakken verdeeld. Ben de afgelopen weken nu driemaal in mijn volken geweest om ruimte te maken voor de broednesten, er is immers nog heel veel wintervoer aanwezig. Maar zodra ik 2 lege uitgebouwde raten in/tegen het broednest aanhang vullen de bijen deze weer met stuifmeel en nectar en de moer krijgt hierdoor nog niet voldoende legruimte. Per volk is er de laatste weken zeker 2 ramen stuifmeel én 2 of 3 ramen nectar binnengebracht (omgerekend van lat tot lat). Nog nooit eerder gehad rond deze tijd, maar het weer is ook uitzonderlijk geweest. En aangezien ik zo vroeg in het voorjaar wel de natuurlijke staande elipsvorm wil handhaven (warmtehuishouding!) geef ik de bijen boven hun hoofd ruimte in plaats van nog meer naar de zijwanden van de kast te gaan.
En waarom ik de volken tot broedaanzet wil stimuleren? De volken zijn dit jaar iets kleiner dan anders de winter uitgekomen maar worden eerdaags wel ingezet voor de fruitbestuiving. Voor de bestuiven heb je bijen nodig.

En waarom die krant Albert? Het gaat hier om een enkel velletje krantenpapier, dat zorgt ervoor dat de warmte enigszins in het broednest blijft en niet verdwijnt in een opgezette honingkamer. Prik in de krant wel een paar gaatjes, dan kunnen de bijen de krant makkelijker verwijderen als ze de ruimte boven hun hoofd toch willen gebruiken. Morgen aan het eind van de middag krijgen de volken met een honingkamer dus ook de krant.


P.s.: Albert, de bijen zullen altijd het wintervoer niet aanraken als er vers voedsel voorhanden is, tenzij zij inderdaad om het broednest uit te breiden de suiker moeten verplaatsen. Maar iedere imker kent toch het verschil tussen honing en suiker? Suiker, ook door de bijen verplaatste suiker, is heel stroperig en blijft als draden aan je ontzegelvork hangen. Heus, wilgenhoning is dit jaar heel goed mogelijk.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Honing

Bericht door wilde » ma 31 mar 2003, 10:42

Suiker, ook door de bijen verplaatste suiker, is heel stroperig en blijft als draden aan je ontzegelvork hangen. Heus, wilgenhoning is dit jaar heel goed mogelijk.
Els, ook goede honing trekt draden. Het is meestal een teken van een hoge refractometerwaarde, dus dat zie ik graag. Aan de buitenkant van de verzegeling is het echter niet gemakkelijk te zien. De kleur is ook van belang: suiker is meestal grijsachtig.
Het slingeren uit een broedkamer vind ik echter uit den boze. Je verstoort de door de bijen opgebouwde vorm en de honing is dubieus. Dat eerste duurt maar kort en daar kan ik wel mee leven. Van jou wil ik wel een pot wilgenhoning kopen, maar niet van Croy.

Jack verbreedt het broednest door voerramen te wisselen met lege uitgebouwde ramen, pal tegen het broednest te hangen. De vorm wordt dan inderdaad ook verstoord, maar dat is van korte duur. Ik zou in dat geval de uitgenomen voerramen aan de zijkanten onderin hangen. Van de wilgendracht weet ik dat veel imkers er op reizen om de volken te versterken en niet in de eerste plaats om honing te slingeren. Het is natuurlijk meegenomen als het kan.

Dat verhaal van die krant bij jou neem ik toch met wat korrels zout. Ik geloof niet zo in het gunstige effect. Ik denk dat je wat overbezorgd bent. Dat baseer ik op het volgende.
Wild gevestigde bijenvolken kunnen soms enorme raten bouwen, tot meer dan een meter lengte. Dat is dan meestal na een zeer goede dracht, zodat de honingvoorraden geweldig zijn. In een dergelijk volk kan gemakkelijk 20 of 30 cm raat boven het broednest zitten met verzegelde honing. Die bijen hebben geen moeite met het warm houden van het lagere broednest. Het verschil met een kast zie ik ook wel, want bij ons krijgen ze in één klap een uitbreiding aan de bovenkant, waarop ze niet gerekend hadden. Als ze echter alle straten tussen de ramen van de bovenste BK volledig bezetten (in dat geval zijn ze ook onderin al actief), lijkt mij een lage honingkamer niet zo´n groot probleem.

Met imkergroet, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten