Wespen knabbelen aan m'n schuur...

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
haaggie
Berichten:1
Lid geworden op:di 22 apr 2003, 08:22
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Wespen knabbelen aan m'n schuur...

Bericht door haaggie » di 22 apr 2003, 08:27

Hallo!

Ik ben een totale leek in deze werled, maar wil deze vraag bij jullie kenners neerleggen. Ik heb een huisje in de Ardennen, en in de tuin staat een tuinhuisje. Deze is met groene beits behandeld, maar moet nodig worden geverfd. Ik dacht gewoon verweerd, maar nu zag ik dit weekend dat de lak er wordt 'afgeknabbeld' door wespen! De wespen zijn vrij groot en dik. Ik wil binnenkort gaan schuren, en lakken, maar ben als de dood dat ik onder de wespen kom te zitten...

Vraagjes:

1. Wat kan het zijn dat ze trekt? Eerder meegemaakt?
2. Het is nu toch geen 'wespentijd'? Waar komen deze vandaan?
3. Wat kan ik doen om toch te kunnen gaan schuren...

Hoor graag!:shock:

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen knabbelen aan m'n schuur...

Bericht door Erik Speksnijder » di 22 apr 2003, 09:04

Vraagjes:

1. Wat kan het zijn dat ze trekt? Eerder meegemaakt?
2. Het is nu toch geen 'wespentijd'? Waar komen deze vandaan?
3. Wat kan ik doen om toch te kunnen gaan schuren...

Hoor graag!:shock:
Hoi Haagie,

De wespen die jij gezien hebt, komen niet op de beits af, maar knabbelen (grazen) de verweerde toplaag van het hout af. Dit rollen ze a.h.w. als een balletje onder zich op, om het vervolgens mee te nemen naar hun nest. Dit nest is ook van houtknaagsel gemaakt en lijkt net papier; het knaagsel van jouw huisje is bestemd voor verdere uitbreiding van het nest. Je kunt je huisje gewoon in de beits zetten en zal hierbij niet lastig gevallen worden. Je hout is hierna ook niet meer aantrekkelijk voor wespen.