Een nieuwe er-bij

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Ruurd
Berichten:2
Lid geworden op:zo 29 jun 2003, 17:08
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Een nieuwe er-bij

Bericht door Ruurd » zo 29 jun 2003, 17:13

Hallo,

Als verse imker, ik durf mij nog niet eens zo te noemen, heb ik mij aangemeld bij jullie forum. Hopelijk steek ik hier het een en ander op.

Groeten
Ruurd

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Een nieuwe er-bij

Bericht door Romée van der Zee » zo 29 jun 2003, 18:59

Dag Ruurd, welkom. Als je eens wat wilt vertellen van je wederwaardigheden op imkergebied dan lezen we het graag. Is er in Haskerdijken,wat dracht. Ik kwam er zo'n beetje langs net, op terugweg uit Tersoal.
grtn
Romée

Ruurd
Berichten:2
Lid geworden op:zo 29 jun 2003, 17:08
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Een nieuwe er-bij

Bericht door Ruurd » di 01 jul 2003, 22:05

Op dit moment heb ik nog niet echt veel te vertellen. Vorige zomer een volk gekregen van iemand hier uit de buurt, die mij gelukkig ook helpt met de beginselen van het bijenhouden. De bijen zijn de winter goed doorgekomen en het schijnt een groot en sterk volk te zijn. Enkele weken geleden ook voor het eerst geconfronteerd met het zweren. Een belevenis opzich:(, maar nu dus de trotse eigenaar van 2 volken. Ook de eerste honing geoogst 9,5 kg van een volk. Ik heb begrepen dat dat niet slecht is.
Tja wat betreft de dracht, daar heb ik totaal nog geen kijk op, maar heb begrepen dat nu de linde bloeit en die staat hier veel.

groeten Ruurd

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een nieuwe er-bij

Bericht door Huib Koel » wo 02 jul 2003, 08:30

Tja wat betreft de dracht, daar heb ik totaal nog geen kijk op, maar
Dag Ruurd,

Toen ik begon met imkeren las ik in een boek dat 1/3 van de tijd je 'in de bijen werkt', en 2/3 van de beschikbare tijd je 'voor de bijen werkt'.
Bijvoorbeeld door het maken van een drachtplantenkalender.
Ik tekende een cirkel getrokken op een plattegrond rond mijn bijenstal van ongeveer 2 km en ben toen gaan rondlopen om te zien wat daar bloeit. En dat dus een jaar lang. Op een gegeven moment weet je precies waar je bijen op vliegen (en leer je je omgeving kennen).
En kan je dus ook zien wanneer er weinig te halen valt.
In de drachtplantengids kan je zien wanneer welke bloem bloeit. Een uitbreiding (met kalender volgt).
groet,

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 02/07/2003 08:32:36

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten