wanneer de eerste eitjes?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

wanneer de eerste eitjes?

Bericht door dicki » ma 04 aug 2003, 21:58

Wie weet raad,
8 juli heb ik nog van een sterk volk een kunstzwerm gemaakt,
19 juli heb ik vervolgens 7 doppen - 1 gebroken,
nu heeft een koningin blijkbaar, van uit het archief geleerd, 5 dagen nodig om geslachts rijp te zijn.
vandaag 4 augustus heb ik in de kast gekeken en nu zie ik nog geen broed, de queen heb ik ook zo gauw niet gezien. wel veel honing en stuifmeel maar dus geen broed.
Binnen hoeveel tijd zou ik nu nieuw broed kunnen aantreffen?

Ik ben benieuwd, anders is die ene dop dus net de verkeerde geweest om over te laten :-(
dan zit er niets anders op om de kunstzwerm en het moedervolk weer samen te voegen.

Groetjes uit deest

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer de eerste eitjes?

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 aug 2003, 22:38

Nog even wachten met verenigen ander maak je een tweede vergissing :wink:.
Hang eerst een raam met open broed in het "moerloze" volk. Kijk dan na vier dagen of er doppen zijn aangezet. Is dit niet het geval inspecteer nauwkeurig de ramen weerzijde van het raam met broed. Het kan zijn dat moer even een "voorbeeld" moet zien. Er zullen dan eitjes aanwezig zijn. Is dit niet zo en ook geen aangezette doppen dan is er wel een moer maar eentje met een defect. En dan wordt het zoeken of, en dat heb ik al eer geschreven in een discusie verenigen,leg een moerrooster op het niet goede volk daarop een krant en dan het te verenigen moergoede volk.
Ik zou met dit laatste even wacht tot het wat dragelijker is anders stikt het volk van de warmte zo boven een krant.
Hans.
P.S. Zou nog even wachten met wanhopen pas op 29 juli is het laatste broed uitgelopen en dan duurt het vaak nog een week of paar dagen meer voordat de moer aan de leg gaat. Wacht nu tot zondag en hang dan het raam met broed in als je nog niets ziet.
H.

dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wanneer de eerste eitjes?

Bericht door dicki » di 12 aug 2003, 21:48


P.S. Zou nog even wachten met wanhopen pas op 29 juli is het laatste broed uitgelopen en dan duurt het vaak nog een week of paar dagen meer voordat de moer aan de leg gaat. Wacht nu tot zondag en hang dan het raam met broed in als je nog niets ziet.
H.
Helaas zelfs tot vandaag, dinsdag gewacht en nog geen eitjes, ik denk er toch aan te gaan verenigen middels de kranten methode, zal effu wachten tot het iets milder weer is, donderdag 23 graden geloof ik, dan zit het ópgeslote'volk niet in de hitte, zal het later op de middag doen, en hopen op succes,
Heb je nog tips of suggesties?
anders doe ik het gewoon volgens het werkboek bijenhouden van Speelziek.

groetjes dickidick

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer de eerste eitjes?

Bericht door Hans van der Post. » di 12 aug 2003, 23:08

Heb je nu die raat met openbroed ingehangen?????
Je weet namelijk niet of er een moer in je volk rond tippelt!
Als je dit niet weet vraagt het om problemen als er wel een moer in rond loopt.
Wie wint er? dat weet je niet het is net spelletje poker.
Moeren komen elkaar tegen en het is niet zo dat de "goede" wint!
Hans.

dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wanneer de eerste eitjes?

Bericht door dicki » wo 13 aug 2003, 20:26

Heb je nu die raat met openbroed ingehangen?????
uhh nee, ik heb de kast 3 keer helemaal door geworsteld op verschillende momenten van de afgelopen dagen. en nergens de queen gezien, het bijenbestand liep overigens zo hard achteruit dat ik er voor gekozen heb om meteen te verenigen middels de kranten methode.
maar waarschijnlijk heb je gelijk en had die 3 dagen ook niet meer uitgemaakt, toch geloof ik werkelijk dat er echt geen wueen meer inzat. Dus... op hoop van zegen :-)
over een paar dagen weet ik het jet te vertellen.

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: wanneer de eerste eitjes?

Bericht door StefaanDeputter » wo 13 aug 2003, 21:45

Niet verenigen met de krantenmethode als je de koningin niet gevonden hebt.
Dit jaar heb ik ook verenigd zonder de koningin te zien en weg te nemen. Op dat moment was er een beginnende leggende werkster eieren aan 't leggen. Als je daarboven dan een kast met goeie koningin plaatst met een goeie koningin wordt deze afgestoken door de leggende werkster. Dus als je eieren ziet kan dit ook van een leggende werkster zijn.
Om te verenigen: de twijfelkast afkloppen voor een andere kast.Voor de vliegopening een koninginnenrooster zetten.
Ik weet natuurlijk niet wat een raad van een "Belg" waard is ?

Stefaan Deputter

dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wanneer de eerste eitjes?

Bericht door dicki » vr 15 aug 2003, 21:07

Niet verenigen met de krantenmethode als je de koningin niet gevonden hebt.
Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen, had al verenigd op 13-8, en op het moment zijn de bijen rustig. de krant ligt al in stukjes/gruis voor de kast. ik heb nog niet gecontroleerd, maar ben wel benieuwd, Op hoop van zegen..... binnen een paar dagen weet ik het.
In de 'twijfel'kast zag ik helemaal geen eitjes,broed of wat dan ook. ook was er geen plaats vrij gehouden voor broed, vol honing en stuifmeel. dus nog even afwachten,
Maar ik leer het wel, al is het soms met vallen en opstaan.
Jullie horennog van me.

Doei

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten