nosema

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

nosema

Bericht door Ria van den Berg » vr 12 dec 2003, 03:29

Dit voorjaar willen we proberen nosemasporen in broedbakken te lijf te gaan met azijnzuur. Tot nu toe heb ik drie manieren :
"Onze" Nederlandse methode, een schoteltje met een prop watten en ijsazijn (hoeveelheid ?).
Een via via gehoorde methode, toegeschreven aan Ingemar Fries , 2ml azijnzuur 60% per liter inhoud. Voor onze bakken komt dat op 90 ml per bak.
De "Hive and Honeybee" methode, 1/4 pint (volgens mij 120 ml) 80% azijnzuur per bak.
We hebben intussen ijsazijn besteld. Heeft iemand ideeen of ervaringen om te delen ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Hans van der Post. » za 13 dec 2003, 21:56

Ik heb het een aantal keren gebruikt, ijsazijn per broedbak (simplex)60 ml. Maar doordat het minstens 18c Celsius moet zijn wil het goed kunnen verdampen, het bevriest bij +12c Celsius, gebruik ik het om die rede niet meer. Verder stapelde ik vier broedbakken. Als je hoger ging kreeg ik de indruk dat er bij de onderste bak minder damp kwam.
Het is wel zo dat als je veel stapels in een ruimte zet (die warm moet zijn)krijg je toch wel last met de ademhaling!
Hans.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » zo 14 dec 2003, 18:07

Ria,Hans,

Wat is de oorzaak van jullie NOSEMA besmetting?
In mijn tweede jaar als bijenhouder verloor ik 2 volken in een 6-ramer.Ze waren deels zeer goed ingewinterd en zwaar.Ik had ze keurig
beschut weggezet,maar vergeten dat er op die plaats ook geen voorjaarszon kwam.In het voorjaar natte vliegplank en weinig bijen over.Pas later dacht ik aan NOSEMA.Een oudere imker adviseerde mij geen oude raten te gebruiken,maar vooral te zorgen voor een heldere,zonnige plaats om te overwinteren.
Ook meen ik dat daglicht NOSEMA-sporen doodt.
In jullie geval heb je NOSEMA-problemen in de kast met bijen neem ik aan of zijn het de reservebakken die je wilt zuiveren? In dit laatste geval waarom dan geen daglicht?

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 14 dec 2003, 18:58

Ik adviseer al jaren (ook op dit forum) om welk vergif dan ook niet te gebruiken. (Etherische olien(met trema) schaar ik ook onder vergif, omdat de geconcentreerde hoeveelheden niet natuurlijk en zelfs giftig kunnen zijn.)

Wat ik wat ramen betreft adviseer,is het in het licht opslaan van de raten. De raten worden een beetje bros, maar zijn nog zeer goed bruikbaar. Raten kun je heel simpel in de buitenlucht onder een golfplaatje opbergen, als de ergste slagregens maar worden tegengehouden. Van (massale) uitbraak van Nosema heb ik nog nooit last gehad. Ik snap dan ook 95% van imkerend Nederland niet als het gaat om de raten te ontsmetten.

Licht is inderdaad een belangrijke factor. Mijn bijenstal staat deels wat in de schaduw, dat komt doordat de kerstbomen ervoor elk jaar meer licht wegnemen. Ik heb niet het idee dat dit bijenvolken zeer nadelig beinvloed(i met trema). Ook heb ik wel bijenvolken op het noorden in- en uitgewinterd met hele goede resultaten. Te slecht kastmateriaal en het lang nat blijven van de behuizing is vaak wel nadelig.

J.P.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Ria van den Berg » zo 14 dec 2003, 21:22

Leen en ik krijgen van onze kinderen vaak commentaar dat we altijd onderweg kijken naar een goede winterstand (dat is volgens mij het goede Nederlandse woord, hier heet het "yard" of "apiary"). We hadden een paar jaar een schitterend plekje, dachten we. Het lag op een heuvel, naar het zuiden gericht, beschut van de noord en west en een deel oost (de wind is hier vnl. west). Toch winterde die stand niet goed en bouwde heel slecht op in het voorjaar.We vermoeden dat de omgeving te gecultiveerd was. We hebben hem vorig jaar uitverhuisd en hij winterde met 10% verlies, iets lager dan het gemiddelde vorig jaar en hij bouwde geweldig op temidden van ruig (veel wilgen) "ranch"land.
Wij denken dat nosema een stress ziekte is. De lange winterzit doet er bepaald geen goed aan, maar daar kunnen we zelf niets aan doen. Vorige winter hadden we geluk dat het half januari nog een keer + 15 °C was, de bijen vlogen toen dapper rond. Toch vond ik in een paar standen wat nosema. Wij testen niet per volk, maar per stand voor o.a. nosema, anders is het niet te doen. Hier wordt aangeraden met fumagiline te behandelen. We doen dat meestal in de herfst.Het bezwaar is, dat we dat aan de eerste hoeveelheid voer toevoegen, maar dat de meeste volken daarna nog 2-4 keer krijgen. Dat "verdunt" de werking. In het voorjaar doen we het in principe alleen in besmette standen. Een ander nadeel is dat het heel snel afbreekt in licht, maar de afbraakprodukten zijn ook werkzaam volgens onze voorlichter. Ontsmetten van ramen vind ik een betere oplossing. Tegen vuilbroed worden hier tegenwoordig ook ramen bestraald. Hier blijven de ramen veel langer in de circulatie, een kwestie van economie.
Om ze allemaal in het licht te zetten, is veel extra werk.We hebben niet veel extra bakken, maar elk voorjaar toch wel tussen de 400 en 600. Regen is hier meestal geen probleem, we hebben een droog, zonnig klimaat.
Jelte Pieter, wij proberen de hoeveelheden chemicalien in de volken te beperken, vandaar dat ik aan azijnzuur denk. Dat is in de lucht er binnen een week uit. Zonder gif is voor ons op het moment geen optie.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 dec 2003, 21:26

Nozema sporen zitten altijd in bijenvolken. Door bepaalde omstandigheden, weinig stuifmeel door natte zomer en herfst b.v. 1978-79. Als de weersomstandigheden in het jaar daarop niet verbeterd zijn, is de uitkomst nozema.
Wat ik nu doe;
1.- is de bakken die weer op de volken gaan uitbranden met een gasbrander.
2.- ramen die worden hergebruikt, ontsmetten =gasbrander.
3.- Bijenvolken veel laten bouwen, kunstraat geven!

Bijenvolken worden altijd wel wat gehinderd door nozema maar omdat wij in Nederland alleen onze onkosten er uit willen halen [:0] is een lichte besmetting niet erg. Je ziet geen verminkte bijen[B)]:D.
Als je erg goed oplet zie je soms een of meer bijen met een opgezwollen achterlijf die niet of niet goed kunnen vliegen. Bij bedrijfsmatig imkeren, zoals Ria en Leen in Canada, kan je moeilijk 1000 bakken gaan uitbranden, zal ontsmetten op een andere wijze geschieden.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: nosema

Bericht door Frans vanTongeren » zo 14 dec 2003, 22:01

Dag Ria,
Je schreef:
We vermoeden dat de omgeving te gecultiveerd was. We hebben hem vorig jaar uitverhuisd en hij winterde met 10% verlies, iets lager dan het gemiddelde vorig jaar en hij bouwde geweldig op temidden van ruig (veel wilgen) "ranch"land.
Wat Hans schreef zal hier een bewijs van zijn..:
Nosema ontwikkeling is een gebreksziekte; te weinig stuifmeel zorgt voor gebrek aan eiwit.
Misschien zou je ook wat nectapoll (mengsel van apifonda plus stuifmeel) aan een volk kunnen geven dat in een troosteloos gebied staat !
*
Nog iets:
Zelf gebruik ik azijnzuur met een gehalte van 95%
Dat zal goed zijn voor de ontsmetting tegen nosema , maar vooral voor het onschadelijk maken van wasmot.
Met een lager percentage blijkt de wasmot de strijd te gaan winnen.

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door Dennis » ma 15 dec 2003, 20:31

Hoi Ria,

Ik ontsmet/bescherm mijn ramen ook met ijsazijn en wel op de volgende wijze. Ik neem stevige vuilniszakken van een groot formaat waarin een aantal broedkamers of honingkamers passen en ik gebruik bierviltjes of zachtbord. Op de bierviltjes spuit ik 50 ml per broedkamer en leg deze bovenop de broedkamer of honingkamer en dan maar stapelen en vervolgens sluit ik de vuilniszak. Het voordeel van deze methode vind ik is dat er geen tot weinig ijsazijn ontsnapt en hierdoor hou je een hoge dampspanning. Zelf controleer ik de ramen in dec/jan nogmaals en indien nodig behandel ik de ramen nogmaals. Ik weet niet wanneer jij de ramen wil ontsmetten maar je moet de omgevingstemperatuur wel op een bepaalde hoogte houden voor een optimaal resultaat. Ik weet niet of dat een probleem is met die winterse temperaturen daar. Verder moet je rekening houden met eventuele schade aan afstandstrips indien deze van ijzer zijn ook spijkertjes e.d. worden door het ijsazijn aangetast. Zelf gebruik ik alleen afstandstrips van aluminium deze verweren namelijk niet. IJsazijn kan daarom soms een probleem zijn. Ik heb weleens gehad dat de spijkertjes van de ramen kompleet opgelost waren na veel vuldig gebruik van ijsazijn daarom verlijm ik de ramen ook nog.

Vriendelijke groet uit Westzaan.

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door wilde » ma 15 dec 2003, 22:27

Van deze discussie begrijp ik niet veel. Ik doe helemaal niets aan ontsmetting en nosema zal wel in de volken zitten, maar ook dat zie ik niet. Wat zijn de hoofdsymptomen? Het zou volgens de literatuur latent in alle volken aanwezig zijn. Bij mij is er zeer vroeg in het jaar inderdaad veel stuifmeel. Als dat de remedie is, waarom dan al dat werk en die chemische middelen?

Zorg voor stuifmeel in de buurt van de kasten. Bij mij is dat voor een belangrijk deel anemone blanda, botanische krokus en wat wilg. De wilg verregent dikwijls en de bloei is erg kort. Die andere (bolletjes) bloeien veel langer.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nosema

Bericht door kole.amj » di 16 dec 2003, 00:14

ALBERT,

Als JIJ je volken behandeld voor ,tegen Varroa,neem je dan de NOSEMA
niet tegelijkertijd mee met je organische zuren?

Groet,
A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten