Bijvoeren of verwarmen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door heidecap » wo 04 feb 2004, 21:39

Hallo collega imkers !

We hebben een paar dagen achter de rug van erg hoge temperaturen voor de tijd van het jaar en je kunt er vergif op innemen dat er deze maand nog erg koude dagen en nachten in het verschiet liggen.
Ik verwacht dat onze moeren enorm geprikkeld zijn om eitjes te leggen met dit weer, maar dit kon de volken de komende dagen/weken juist wel eens weer gaan opbreken. Natuurlijk is er een verschil tussen de rassen, waarbij met name Carnica de aanmaak van broed meteen weer schijnt te beperken als de temperaturen dalen. Ikzelf heb momenteel 1 buckfast volkje.
Ook zouden bijen broed opeten als de buitentemperaturen drastisch dalen. Dat lijkt me aan de ene kant erg zonde en ik vraag me af of ik dit proces kunstmatig kan beinvloeden en of dit wel verstandig is.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan het bijvoeren of zelf bijwarmen (zoals bij de fruitdracht wel gebeurt) van het volk om zo snel mogelijk een sterk voorjaarsvolk te hebben.
Of ... is het beter de natuur haar gang maar te laten gaan ?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van imkers met bijvoeren of verwarmen...


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door wilde » wo 04 feb 2004, 22:25

bijvoeren of verwarmen...
Thomas, het eerste is onzin of een imkerfout bij het inwinteren (te weinig gevoerd); het tweede is nog zotter. Dan bega je een ernstige fout en doe je het volk zeer tekort doordat je ze onterecht opjaagt. Nu (februari): afblijven dus!

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door heidecap » do 05 feb 2004, 09:32

Albert, ongetwijfeld heb je helemaal gelijk.

In de onderstaande link beschrijft de Belg Louis Boes echter zijn methode om in februari de kast te verwarmen met als doel op tijd voldoende vliegbijen te krijgen voor de vroege fruitdracht.

http://www.ping.be/honingbijen/febr.htm

Ik blijf benieuwd naar soortgelijke ervaringen/experimenten van andere imkers.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door Oude Essink » vr 06 feb 2004, 18:43

Dag Thomas,
Ik sluit mij volledig bij Albert aan. Drijfvoeren, als de winter nog gaande is, "frohlocket ja nicht al zu früh, die Winter kommt zurück", is werkelijk uit den boze; door het binnenkomende voer, gaan bijen het broednest vergroten; daarna wordt het kouder en nemen de dames de inballende koudepositie weer in; de larven verkleumen, komen om en verzieken (hygiënisch gesproken) het nest; het resultaat is het tegendeel van wat je beoogde. Bijen regelen al miljoenen jaren zelf hoe ze zich voorbereiden op een komende dracht. Als door langdurende koude de bijen pas later op gang komen, zullen ook de appelbloemen later zijn. Als je vreest, dat er geen dracht is voordat het fruit begint, moet je je bijen ergens zetten, waar wèl vroege dracht is. Als je dus vreest, dat de dames niet gereed zijn, als de "Betuwe in bloei zal staan", is er maar één manier om ze toch op sterkte te krijgen en dat is ze op de wilg zetten, ver voordat ze naar de bongerd gaan. ( als het over vroege kasteelt gaat, is het verhaal anders). met groet,
hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door willem » vr 06 feb 2004, 20:12

in de onderstaande link beschrijft de Belg Louis Boes echter zijn methode om in februari de kast te verwarmen
Thomas
Vroeger had ik een zeewater aquarium met overwegend lagere dieren. Het leukste daarvan vond ik het prutsen met filters,eiwit afschuimers, bellentellers en dat soort dingen.
Volgend jaar ga ik die kastverwarmer zeker eens proberen.
Groeten
Willem

x

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door wilde » vr 06 feb 2004, 21:15

Thomas (en Willem),
De Belg waarnaar de verwijzing was, praat met 2 monden. Hij adviseert de bijen met rust te laten, maar gaat op een ander veel te vroeg moment ingrijpen in de warmtehuishouding van het volk. Ook rekent hij verkeerd. Hij geeft aan dat een werkbij pas na 40 dagen haalbij wordt. Mijn werkbijen, die broed hebben verzorgd, sterven als ze ongeveer 40 dagen oud zijn! Als hij die rekenmethode volgt kan het dus geen effect hebben, ja, een hoop ellende en gestreste bijen.

Mijn bijen, die zich in het voorjaar zonder het openkrabben van voer (ook zo'n discutabele handeling!) normaal ontwikkelen, halen voor mij een vracht aan honing (gemiddeld 30 kg per volk overschot). Wat moet je dan nog meer wensen? De bijen passen zich perfect aan de ontwikkeling van het voorjaar aan. Zoals Hennie OES al schreef, doet de rest van de natuur dat ook. Dat gaat gewoon altijd goed als je je er maar niet mee benmoeit.
Ik blijf het een ernstige imkerfout vinden.

Groetend,

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door heidecap » vr 06 feb 2004, 21:34

wilde schreef:
Dat gaat gewoon altijd goed als je je er maar niet mee benmoeit.
Albert, dit is toch een beetje dubbele moraal lijkt me.
Aan de ene kant moet je niet ingrijpen in de natuur, maar jij als Buckfast imker doet dat bij uitstek, dat ingrijpen in de natuur.

Ik wil beslist niet suggereren dat ik voorstander ben van bijvoeren of verwarmen. Ik kan hier niet over oordelen. Hier heb ik immers te weinig ervaring voor. Wel ben ik dit onderwerp gestart om meer informatie in te winnen over dit onderwerp.

Als ik dan het stukje van Willem lees vind ik het gewwon prachtig hoe iemand op zijn manier op kan gaan in de natuur met zijn eigen specifieke experimenten.
Gelukkig zijn er nog van dit soort prettig gestoorde mensen. Einstein was ook een beetje een zonderling. En, ... stilstaan is achteruitgaan.


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door wilde » vr 06 feb 2004, 22:06

Thomas, het imkeren met een bepaald ras, het huisvesten in kasten, het voeren met suiker, het bestrijden van mijten, het voorkomen van zwermen: het zijn inderdaad ook ingrepen in de natuur, maar van een andere orde in mijn beleving en opvatting, dan het verwarmen van volken. Dat heeft niets met Einstein of stilstaan in ontwikkeling te maken. Men weet al vele jaren hoe bijenvolken moeten worden gehouden, rekening houdend met de natuurlijke aard van deze diersoort.

Ik ben momenteel bezig met oude groentjes (bijenblaadjes) in 1920. Het jaar 1917 heb ik al klaar en dat was veel interessanter. Toch kom ik ook in 1920 nog leuke wetenswaardigheden tegen, die vandaag de dag nog niets veranderd zijn. Er zijn echter ook ontwikkelingen geweest, die maken dat bepaalde handelingen die toen gebruikelijk waren en als juist werden gezien, nu anders gebeuren. Dat had ook te maken met de overgang van wat men noemde vaste bouw naar mobiele bouw (van korven naar kasten).

Nogmaals, ik doe heel veel dingen met mij bijen, die een ander mogelijk niet doet, maar ik probeer wel het natuurlijke aspect zoveel mogelijk te gebruiken. Verwarmen gaat daarbij voor mij over een grens (die van België[:o)]).
Groetend, Albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door kole.amj » za 07 feb 2004, 09:43

IMKERS,

Interessant onderwerp STIMULEREN.Allereerst de leeftijd van bijen.
Albert noemde 40 dagen,na verzorfen bijenbroed.Afgelopen najaar heb ik op dit Forum een aantal gevlogen km genoemd.De verklaring is dat de bij in zijn lichaam een bepaald energieleverend eiwit heeft opgeslagen waarmee hij de benodigde arbeid,vliegen,kan leveren.Dit
eiwit wordt NIET meer aangemaakt dus is eindig.Is eiwit op dan is dat einde bij.
Het stimuleren wat de BELGISCH AUTEUR van een van mijn boeken noemt
wordt gepraktiseerd in zuidelijker streken met wellicht vroegere
dracht,in ieder geval stuifmeel.
Als wij de afgelopen dagen in Zeeland,wellicht ook elders,bekijken
dan is het stimuleren zo gek nog niet.Want immers veel stuifmeel
staat op loskomen en na wat kou is het overdag gauw 9-10 graden.
Met een natuurlijke aanzet en een kunstmatige stimulatie zal er een
sterk volk kunnen ontstaan op het moment van hoofdbloei.Wordt die uitgesteld dan is aanbod voorjaarsbloeiers toch ruimvoldoende voor
de noodzakelijkste stuifmeel behoefte.
Want ik ben wel van mening dat de beschikbaarheid van vers stuifmeel
essentieel is voor het slagen van experiment.
Hennie zei ook niet voor niets dat bijv. WILGEN in de omgeving erg
belangrijk zijn voor de vroege dracht.
Bij ons zijn veel WINDSCHERMEN rond de boomgaarden beplant met ELS
vooral de zwarte ELS geeft binnenkort een overvloed aan stuifmeel,beginnen aan de warme kant en 10 dagen later de gehele
boom.Dan is er al weer wat onkruid etc en daarna de eerste bessen en
steenvruchten.Dus in ons gebied is mijnsinsziens stimuleren best een optie omdat vers stuifmeel in aanbod komt en is de ontwikkeling ingezet dan gaat die gewoon door ook al is het langzaam.Bovendien is
er momenteel,maar ook de eerste weken nog niet zo geweldig veel nodig.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijvoeren of verwarmen ?

Bericht door Erik Speksnijder » za 07 feb 2004, 16:43

A-3,

Volgens mij woon jij in een ander Zeeland dan ik. De afgelopen dagen waren weliswaar lekker aangenaam en de bijtjes kwamen reeds thuis met de eerste kleine klontjes hazelaar en sneeuwklokje (geel+oranje), maar dit wil nog niet zeggen dat we al in het voorjaar zitten. Het weer kan, ook hier in Zeeland, nog alle kanten op. Ook is de door jou genoemde zwarte els nu niet bepaald een klasse stuifmeelleverancier. De wilg en dan met name de vroeg bloeiende boswilg is dit wel, maar hier zul je toch nog even op moeten wachten, hoewel ook hiervan al her en der een paar katjes zichtbaar zijn.
Persoonlijk heb ik de ervaring, dat volken die zich in deze tijd nog slechts matig laten zien en niet mee doen aan het verspillen van energie, uiteindelijk als beste de winter uit komen. Ik wil mijn bijtjes in deze tijd dus nog liever niet eens zien vliegen. Gelukkig voelen vele van mijn carnicaatjes dit prima aan.



Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten