oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
oxaalzuur

Bericht door At » do 05 feb 2004, 00:34

Hallo Hennie

'˜t Was zacht weertje gisteren en vandaag (woensdag 4 febr. Temp. 15 graden).
De bijen kwamen van de tros en de auto's en ramen zaten al spoedig flink onder de gele uitwerpselen wat eigenlijk het enige bezwaar van de buren tegen mijn bijen is.
De was hangt sinds de komst van de wasdrogers al lang niet meer buiten maar de heilige koeien wel. We kunnen goed met de mede bewoners in ons wijkje. Elkaars gewoonten respecteren en een potjes honing op z'n tijd doen wonderen.
Eigenlijk wilde ik iets anders schrijven maar dat met de buren vindt ik extra belangrijk want als je ze tegen je krijgt dan ben je nog niet jarig.
Vanmiddag heb ik de bodemplanken nagekeken op mijten.
Kast 1- 7stuks / kast 2- 4 stuks / kast 3- 1 stuks/ kast 4.- 8 stuks.
Een deel leefde nog maar de meeste waren dood.
Onder de microscoop was te zien dat het oxaalzuurkristallen aan de poten van de mijten kleefde. Mogelijk is het verdampte oxaalzuur aan de harige poten gekristalliseerd of hebben ze het opgelopen aan de raatwanden.
Wat ook goed te zien was waren beschadigingen aan de poten van de mijten.
Sommige misten een delen van de poten die aan beide kanten van de bek zitten.
Eén van de mijten zag er wel heel erg vreemd uit. Waar normaal de bek zit zat een uitwas dat ongeveer even lang als een poot met aan het uiteinde de kaken. Mogelijk is het een genetische variant waarmee we mee door zouden moeten telen want aan die kaken te zien zat er niet veel kracht in.

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door robvanhernen » do 05 feb 2004, 11:54

Ik hoor de meest verschillende dingen over oxaalzuur. Welnu ik heb oxaalzuurdruppelmethode 2keer toegepast met twee totaal verschillende resultaten.
1 keer op een zwerm in een korf, die ging er dus aan dood.
de 2e keer dat was onlangs, bij 25 volken, met een uitstekend resultaat, geen waarneembare bijensterfte, en veel dode mijten gedurende een aantal dagen.
Volgens een Duits artikel nemen de bijen het goedje dat voor bijna 50% uit suiker bestaat niet op.
Welnu dat ging dus fout bij de zwerm, want die had al een dag in een gazon gelegen. Geef bijen dan suikerwater en ze steken gelijk de tong uit.
Toen ik ca. 2 weken geleden druppelde was het ca. 3 graden. Geen enkele bij reageerde daarop, ik heb er speciaal op gelet, maar geen enkele bij stak zijn tong in het oxaalzuursuikerwater. Door de oplossing in suiker versmeren de bijen elkaar en ik denk dat daar de werking op berust en vandaar ook dat het een aantal dagen mijten regent, omdat het even duurt voordat de bijen het door de tros verspreiden.
Mijn advies: druppelmethode met oxaalzuur/suikeroplossing, alleen doen als het koud is, dus ook nu niet met temperaturen boven de 10 graden, al is het februari. Zorg ook dat de oplossing zelf koud is, dus op weg naar de bijen niet in de auto opgewarmd word.

Overigens heb ik ok zeer goede ervaringen met het sproeien van melkzur. Alleen dit jaar bleken bij de 10 volken die ik zo deed, dat was op 2e kerstdag, er 3 broed te hebben, waarvan 1 abnormaal veel, mar daar zat ook een muis in de kast. Dit jaar was ook de eerste keer dat ik bijen hun ontlasting zag doen, bovenop de andere bijen dus. (ook in het volk met de muis, naturlijk)
Derhalve hoe goed het ook gaat, dit is een nadeel van het opentrekken
Als ik het ooit weer doe , doe ik dat op de eerte koude dag na de reinigingsvluchten, dat lijkt me beter.

Groeten
Rob van Hernen

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door At » do 05 feb 2004, 17:41

Hallo Rob,
De zwerm was na een dag nog geen hongerzwerm en hoeft daarom niet gevoerd te worden.
Ze hebben hun magen nog vol met meegenomen honing. Gooi je daar honingwater met oxaalzuur overheen dan kun je moeilijkheden verwachten.
De zwerm ging waarschijnlijk dood aan warmlopen.
Als het buiten 3 gr. dan is het in de kast ook 3 gr. dus ook de buitenkant van de tros.
Gooi je daar suikerwater overheen dan verdikt zich dat tot een stroperig mengsel.
De bijen zullen terwijl ze honing naar het binnenste van de tros brengen onderweg wel gepoetst worden. Mijn voorkeur blijft echter bij bestrijden d.m.v. verdamping van het oxaalzuur. Het kan op elk moment en elke temperatuur van het jaar gedaan worden.
Ook een zwerm na een nacht in een gesloten kast met gaasbodem kun je de volgende dag eenvoudig mijtenvrij maken. Groeten At Hendriks.

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door robvanhernen » vr 06 feb 2004, 16:00

Ja At,
Misschien heb je gelijk, ik weet ook wel dat een zwerm normaal geen voer op neemt of op hoeft te nemen, maar deze had al minimaal een dag in een gazon gelegen, 8 huizen verderop, wat op zich al vreemd was, op circa, 150 meter van mijn bijenstand. Daarom denk ik dat de zwerm wel behoefte aan voer had,en de oplossing met suiker en ozaalzuur verkeerd gebruikte. Hoe dan ook, dit doe ik dus niet weer bij een zwerm. In deze situatie was jouw methode met oxaalzuurverdamping vast beter geweest.
Groeten Rob van Hernen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door wilde » vr 06 feb 2004, 19:35

Hoe dan ook, dit doe ik dus niet weer bij een zwerm. In deze situatie was jouw methode met oxaalzuurverdamping vast beter geweest.
Ik ben juist van plan om dit jaar de druppelmethode op zwermen toe te gaan passen. Ik gebruikte de oxaalzuurverdamper daarvoor in 2003, maar het is meer werk. Ik denk de zwermen eerst op kunstraat te zetten en op dag 4 pas te bedruppelen. Dat kan lijkt me geen probleem zijn met volle magen. Als het anders uitpakt laat ik dat te zijner tijd wel weten.

Groetend, Albert de Wilde

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door heidecap » vr 06 feb 2004, 19:55

Albert, volgens jouw eigen woorden zitten de bijen uit de zwerm na een paar dagen wat minder in bouwtros :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3007

Ik denk dit ook. Druppelen is dan minder effectief.
Het meest geschikt is volgens mij de in bovenstaande link beschreven methode van sproeien.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door wilde » vr 06 feb 2004, 20:59

Ze zitten dan veel losser, maar niet zover uit elkaar dat ze met druppelen niet te bereiken zijn. In de zomer is het ook minder nodig om verkleumen van bijen te voorkomen. Dat kan nauwelijks gebeuren. Dat de straatjes bijen dan wat langer zijn dan bij een compacte tros zal wat meer van het middel vergen, maar dat lijkt me ook geen echt bezwaar.
Mijn grootste bedenking is de hoeveelheid zuur die mogelijk in de honing terecht komt. Dat moet in elk geval voorkomen worden. Ik zal ze daarom wat langer de tijd geven om te normaliseren voordat ik ze voor de honingoogst ga inzetten.
Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door heidecap » vr 06 feb 2004, 21:41

wilde schreef:
Mijn grootste bedenking is de hoeveelheid zuur die mogelijk in de honing terecht komt.
Albert, ik weet niet hoeveel oxaalzuur in druppelvorm je van plan bent te gebruiken, maar voor wat betreft het sproeien hoef je voor rusiduen absoluut niet bang te zijn.
Mocht je een zwerm besproeien met oxaalzuur op de raat, dan zelfs kun je van DEZE zelfde raat (mocht hier honing in komen) deze honing slingeren. Residuen aan oxaalzuur zijn verwaarloos baar klein en totaal ongevaarlijk.
Dit is o.a. proefondervindelijk vastgesteld door PPO-bijen, Hilvarenbeek.

Groeten, Thomas

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door kole.amj » za 07 feb 2004, 09:52

THOMAS,

Dan is het wellicht toch het brandend effect van oxaalzuur?
Of is de zuurgraad de beschadigende factor?Hennie weet het dacht ik ook niet.
Is het de zuurgraad,dan is de werking van MELKZUUR verklaarbaar en zou er gezocht kunnen worden naar sterkere zuren met minder agressieve bijwerkingen.Ook is dan een residu in de honing geen probleem meer.
Ik denk aan ASCORBINE zuur .

Groet,
A-3

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door At » ma 09 feb 2004, 17:57

Beste reactie-vriendelijke mede-imkers.
Zoals jullie weten hebben we het uitgebreid gehad over het manieren waarop we het oxaalzuur aan de bijen toedienen. Wat echter nog niet aan orde is gekomen is waarom en op welke wijze de mijten door het zuur gedood worden of tenminste van de bijen vallen.
Voor zover mij bekend - nemen we bij de druppel methode aan - dat de bijen het mengsel van suiker en oxaalzuur opnemen.
De mijten die op de bijen zitten krijgen het goedje binnen door de sappen die ze uit de bijen zuigen en waaraan ze dood zouden gaan.
Bij de verdamp methode wordt het oxaalzuur tot 190 gr. verwarmd.
Het warme gas gaat omhoog en zet zich mede door het waaieren van de bijen af op alles wat zich in de kast bevindt. Oxaalzuurgas heeft hoge verdampingstemperatuur waardoor het bij koelte snel kristalliseert. Aannemelijk is dat het opnieuw gekristalliseerde zuur niet meer door de bijen of de mijten wordt opgenomen.
We hebben dus twee totaal verschillende manieren om oxaalzuur in te zetten.
Ondanks het verschil in behandeling hebben de beide methoden een gemeenschappelijk factor namelijk: '

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten