Uitwintering 2004

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Uitwintering 2004

Bericht door H.S. Kok » zo 15 feb 2004, 16:29

Wat mij betreft net zo slecht als vorig jaar. In het voorjaar van 2003 had ik de helft van de volken dood, en wat er van over was, hebben een aantal het voorjaar ook niet overleefd. Mijn mede imkers op dezelfde verenigingsstand hadden hetzelfde probleem. Dit jaar heb ik met nieuw opgezette volken geen sterfte. Op een tweede bijenstand had ik vorig jaar geen sterfte en vandaag constateerde ik dat 4 van de 9 ingewinterde volken volkomen verdwenen waren. Ik heb behandeld met thymovar plaatjes en mierenzuur in juni na de lindedracht. De verdamping verliep echter niet goed.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 feb 2004, 19:36

Nu Henk dan kunnen we elkaar een hand geven. Er zijn bij mij vijf volken verdwenen.
Vorig jaar waren er dat 11 dus ik begin het te leren[:o)]
Misschien kunnen we dit jaar weer een vragenlijst maken of deze gebruiken van 2003
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 feb 2004, 19:56

Geen van de vier volken is overleden; ze waren behoorlijk actief in de 14/15 graden periode !

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Uitwintering 2004

Bericht door frits dalm » ma 16 feb 2004, 00:28

Hoi Henk,
Vorig jaar hebben we bij onze vereniging
ongeveer het zelfde mee gemaakt. De volken
die de winter goed door kwamen waren in
merendeels nieuw opgezette volken.
afgelopen jaar heb ik met mierenzuur in
verdampers bestreden en een paar weken geleden
leefden al mijn volken nog.
Weet niet hoe het nu is, maarzie het wel.
moet overdag werken en de temp. was dit weekeinde
niet zo hoog hier dat ze vlogen, slechts
zes graden.
laat ze liever nu met rust
Mvrgr Frits

Frits

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hennie Peters » ma 16 feb 2004, 07:50

dag Henk,

Ik heb 2 spaarkasten en een zesramer ingewinterd, alle drie waren ze een paar weken geleden nog in leven. Mijn volken zijn nog geen jaar oud.

Ondanks de mierenzuurbehandeling zijn er bij jou dus toch een aantal volken bezweken. Hennie Kroese merkte een paar weken geleden al op dat bij hem mierenzuur minder effectief was dan jaren geleden. Je zou eens kunnen proberen hoeveel mijten je kunt wegvangen met een oxaalzuurbehandeling. Het zal nu er broed aanwezig is niet zo effectief meer zijn maar het geeft misschien wel een indicatie van de besmetting.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Wim Joosten » ma 16 feb 2004, 09:30

Ik heb twee volken op 10-raams kasten en één volk op een 6-raamskast ingewinterd. De 10-ramers met oxaalzuurverdamping behandeld en de 6-ramer met thymovarkristallen (in een stukje worteldoek op de ramen gelegd).
Alle drie volken hebben de winter overleefd.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door wilde » ma 16 feb 2004, 17:43

Er zijn door mij 12 volken ingewinterd. Ze zijn met oxaalzuurverdamping behandeld in dec03 en vooraf in sep03 licht met mierenzuur. Alle volken zijn in leven, maar er is wel veel verschil in grootte. Er zullen er zeker een aantal opgeruimd worden via vereniging. Ik heb eigenlijk maar 2 grote volken en de rest is veel kleiner. Die 2 zijn een raszuivere Buckfast waarvan ik F1's teel en een elders gevangen vreemde zwerm, die het zeer goed doet. Alle F1 en F2 volken zijn dus aan de magere kant. Het is eigenlijk nog wat te vroeg om er veel van te zeggen.
Groetend, Albert

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Kees Overeem » ma 16 feb 2004, 20:16

Het is zeker nog te vroeg om een compleet beeld van de uitwintering te krijgen.
Wat mij betreft hoop ik dat het blijft zoals het nu is: 45 volken ingewinterd en allemaal vlogen ze onlangs met stuifmeel en de dekplanken voelen over een flinke oppervlakte warm aan.
(Ook vorig jaar kwamen alle 45 volken prima de winter uit.)

vr.groet Kees Overeem

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 feb 2004, 22:26

Ik heb niet in de volken gekeken behalve bij twee die niet vlogen. Ze waren nog "in winterslaap" even de dekplank opgelicht zes straten bijen. De andere zes volken vlogen regelmatig en de dekplank was warm deze met rust gelaten! De vijf verdwenen volken daarvan tegen het roven de vliegspleet gesloten.

Op de koninginneteeltdag was Hayo Velthuizen een van de gastsprekers hij had een interessant verhaal. Ik heb hem via e-mail uitgenodigd om zijn lezing op het forum te zetten.
Hij vertelde o.a. over twee soorten virussen. Van de een krijgen bijen verminkte vleugels (ons al langer bekend) en het andere virus geeft verlammingsverschijnselen en de bijen leven korter. Dit laatste(APV)virus was nauwelijks in Europa aanwezig had verder geen invloed. Na enige tijd is dit laatste virus hand in hand gegaan met varroa. Het volk wordt besmet; zolang het oude bijen zijn is er niet zoveel aan de hand. Maar zijn het bijen die larve voeren wordt het virus snel verspreidt de volken zijn dan nog groot in het najaar
In de loop van de winter voelen de bijen zich niet lekker wandelen of vliegen de kast uit (een eigenschap om het volk niet te belasten met het lijk) en in het vroege voorjaar is de kast leeg.

Dat betekend in de toekomst iets heel vervelends; het zou daardoor niet meer mogelijk zijn om volken te selecteren die bestand zijn tegen varroa! (die varroa zelf opruimen)
Hans.

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Minne Bonnema. » ma 16 feb 2004, 22:33

>>Geen van de vier volken is overleden<<
Wat nou Frans,hoort die uitspraak bij je hoge hoed ?
Volken gaan toch dood naar ik altijd meende.
>>Het is zeker nog te vroeg om een compleet beeld van de uitwintering te krijgen<< is een terechte opmerking van Kees, eerst maar eens april halen voor je de totaal ballans kunt opmaken.
Voor mijn eigen volken geld ,dat ik er nog geen peil op kan trekken,het weer blijft grijs en grauw de zon wil hier nog niet schijnen.
groeten minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten